سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرنوشت لایحه مدیریت تعارض منافع در مجلس چه می‌شود؟

با وجود اینکه لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی مدتی است در دستورکار مجلس است، اما هنوز نوبت بررسی آن در صحن مجلس نشده است.

زمان زیادی تا پایان عمر مجلس یازدهم و آغاز به کار مجلس دوازدهم باقی نمانده، اما نمایندگان مجلس یازدهم هنوز دستور کار‌های مهمی دارند که فرصت رسیدگی به آن در صحن مجلس نرسیده و باید ببینیم در مدت باقی مانده از عمر مجلس یازدهم مجال رسیدگی به این موارد وجود خواهد داشت یا خیر.

یکی از مواردی که مدت‌ها است در مجلس یازدهم در نوبت رسیدگی مانده و در دستور جلسات مجلس پرتکرار بوده است، «لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» است.

پیش‌نویس «لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» اولین بار در سال ۱۳۹۶ توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به منظور دریافت نظرات نخبگان منتشر شد.

پس از دریافت نظر خبرگان و ارجاع لایحه به کمیسیون لوایح دولت یازدهم، لایحه به منظور رفع ایراد‌ها به معاونت حقوقی ریاست جمهوری عودت داده شد تا ارتباط لایحه با سایر قوانین و مقررات حوزه مبارزه با فساد و همچنین لایحه «ارتقای سلامت نظام اداری مبارزه با فساد» مشخص شود.

در نهایت این لایحه در آبان سال ۹۸ با قید دو فوریت در هیأت وزیران وقت به تصویب رسید و در چهار بخش و ۴۰ ماده به مجلس شورای اسلامی ارسال گردید، اما تا پایان دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول نشد.

همزمان با بررسی لایحه مدیریت تعارض منافع در دولت، در اسفند ماه ۱۳۹۷ طرحی با عنوان «مدیریت تعارض منافع» در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، با این حال تا پایان دوره دهم مجلس شورای اسلامی نه طرح و نه لایحه به سرانجام مشخصی نرسید.

پس از آغاز به کار مجلس یازدهم طرح قبلی بدون هیچ گونه تغییری در قالب سه فصل و ۲۷ ماده، در تاریخ سوم تیر ماه ۱۳۹۹ اعلام وصول شد و به تصویب کمیسیون اجتماعی رسید و در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت.

این طرح در آبان ماه ۱۴۰۰ به صورت دو شوری در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب و برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون اجتماعی عودت داده شد. همچنین در تاریخ ۱۴۰۰/۶/۱۶ طرحی با نام «ارتقای سلامت اداری و پیشگیری از فساد» در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که شباهت بسیاری به طرح مدیریت تعارض منافع داشت.

در هنگام بررسی طرح «مدیریت تعارض منافع» در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، مجدداً لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در فروردین ماه ۱۴۰۱ در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و یک فوریت آن تصویب شد و به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که مشغول بررسی ماده به ماده طرح مدیریت تعارض منافع در کمیته تخصصی اشتغال و روابط کار بود، با اعلام وصول و تصویب لایحه دولت، بررسی طرح را متوقف و تلاش کرد که متنی واحد از لایحه و طرح ایجاد و به نوعی این دو را در یکدیگر ادغام کند.

هماهنگی میان کمیسیون اجتماعی و دولت در نهاد ریاست جمهوری با حضور معاون حقوقی ریاست جمهوری، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، سازمان اداری و استخدامی کشور و بازرسی ویژه رئیس جمهور برای ایجاد یک متن واحد صورت پذیرفت و مسؤولیت آماده سازی متن واحد از طرح و لایحه به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی واگذار شد.

دفتر مطالعات مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با برگزاری بیش از ۳۰ ساعت جلسه با تمامی دستگاه‌های ذی ربط در این حوزه، متنی واحد و اولیه از لایحه و طرح به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بررسی و تصویب متن آماده شده، نهایتاً متن تلفیقی از طرح‌های «مدیریت تعارض منافع»، «ارتقای سلامت اداری و پیشگیری از فساد» و لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» را در قالب لایحه به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که باید منتظر ماند و دید آیا این لایحه که مدت‌ها است در نوبت رسیدگی صحن مجلس قرار دارد، در مجلس یازدهم تعیین تکلیف می‌شود یا خیر.

منبع: مهر

برچسب ها: مجلس ، لایحه ، تعارض منافع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۰۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۴
متاسفانه دولت و مجلس در مبارزه با فساد جدی نیستند
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۴
باید جلوی پارتی بازی و آشنا بازی در استخدام های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها گرفته شود
ناشناس
۰۶:۰۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۴
باید اساتید تمام وقت و اعضای هیات علمی دانشگاه ها از دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی منع شوند چون رابطه استاد شاگردی دارای تعارض منافع است چون هیچ شاگردی بر خلاف استاد خود عمل نمی کند و همین عامل سواستفاده برخی اساتید از موقعیت اجتماعی خود میشود
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
طبق مادۀ ۸ لایحه استقلال کانون وکلا اصلاحی ۱۳۷۳
كه اشعار ميدارد
– نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند مي توانند بدون آزمون پروانه وكالت دريافت كنند.
دکتر عیسی امینی رییس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز پیش تر اعلام کرده بود که سالانه حدود ۳۶۰۰ قاضی بازنشسته از طریق ماده ۸ قانون وارد حرفه وکالت می شوند.
قانون را بايد كساني بنويسند كه خودشان تعارض منافعي با همان قانون نداشته باشند.
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۳
آیا می توان طراحی و نظارت مسکن ملی که کارفرمایش اداره راه وشهرسازی استان است را به کارمندان اداره راه و شهرسازی ارجاع داد؟ ( بر اساس قانون منع تعارض منافع )
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۳
اعضای شورای انتظامی که رکن سازمان‌های نظام مهندسی در استانها می‌باشند توسط اعضای هیات مدیره استانها پیشنهاد و انتخاب میشوند.
ولی مدعی هستند که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی دارای استقلال هستند و انتخاب اعضای شورای انتظامی شورای مرکزی چگونه و رانتی و ... دارای تعارض منافع انتخاب میشوند.
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۳
کارمند نظام مهندسی (مدیر اجرایی ) سازمان نظام مهندسی ساختمان شهر اراک حدود ۱۴۰۰۰ متر مربع کار نظارت معماری با لابی گری و رانت و سواستفاده از موقعیت شغلی و سازمانی خود گرفته و این تعارض منافع آشکار و فساد محض است به همین دلیل کارمندان نظام مهندسی نباید کار طراحی و نظارت ساختمان بگیرند
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۳
کارتابل کارمندان نظام مهندسی باید بسته شود تا امکان ارجاع کار نظارت به آنها وجود نداشته باشد
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
در سامانه ارجاع نظارت باید اسامی و کدملی مهندسانی که کارمند نظام مهندسی استان ها هستند با رنگ قرمز مشخص و تفکیک شود
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۱ بهمن ۱۴۰۳
عزم جدی برای مبارزه با فساد در ایران وجود ندارد
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۳
هیچی. این لایحه مثل اکثر لوایح بلاتکلیف و بی سرانجام می ماند
ناشناس
۱۷:۵۸ ۳۰ دی ۱۴۰۳
ما مهندسین نظام مهندسی ساختمان طبق حق  دسترسی ازاد به اطلاعات خواستار انتشار لیست افرادی که طبق دستورالعمل اجرایی بند 5 ماده 2 مکرر ایین نامه اجرایی تعارض منافع دارند و به صورت حقیقی یا حقوقی فعالیت دارند هستیم این لیست باید با جزییات محل خدمت،سمت فرد در شرکت، شماره عضویت شماره پروانه و کد ملی باشد تا تعارض منافع از طریق مهندسین نیز پایش و رصد شود و نیز حادثه ای مثل مترو پل به علت تعارض منافع تکرار نشود.
شایان ذکر است طبق متن برنامه هفتم توسعه قرار است اشخاص دارای تعارض منافع با پروانه طراحی به فعالیت خود ادامه دهند به این بهانه ک تعداد مهندسین طراح کم است این در حالی است که کشور ما بعد از امریکا و روسیه بیشترین مهندس را دارد لطفا روزنه فساد را ببندید.
ناشناس
۱۴:۴۸ ۳۰ دی ۱۴۰۳
تعارض_منافع در دستور کار وزارت‌ راه و شهرسازی

مصادیق بخشنامه تعارض منافع به زودی توسط وزیر به نظام مهندسی ساختمان ابلاغ خواهد شد.
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
وقت گل نی ؟
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۸ دی ۱۴۰۳
موضوع : تعارض منافع کارکنان سازمان نظام مهندسی تهران در مجامع عمومی و عدم استقلال رای آنها

در خصوص حق رای کارکنان حقوق بگیر سازمان استان در مجامع عمومی و با عنایت به اهمیت تصمیمات گرفته شده در این مجامع و صحت نتایج آن در سلامت و شفافیت عملکرد سازمان استان از جمله مسائلی می‌باشد که از نظر اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دارای اشکال بوده و مورد اعتراض دائمی می‌باشد.
در این رابطه به طور مشخص تعداد بالای کارکنان شرکت کننده در مجامع عمومی استان تهران نسبت به کل اعضای شرکت کننده و شائبه ی عدم استقلال رای آنها موضوعی است که در اکثر مجامع  تشکیل شده طی سالیان گذشته مشهود بوده و حقوق اعضای محترم استان را ضایع نموده و موجبات نارضایتی و عدم مشارکت حداکثری و دلسردی اعضای جامعه مهندسی ساختمان استان را بوجود آورده است.
بنابراین کثرت آرای کارکنان سازمان استان در صحت نتایج مجامع عمومی تاثیر گذار بوده و با حقوق اعضای محترم در تعارض منافع آشکار می‌باشد
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
ارجاع نظارت ساختمان به کارمندان نظام مهندسی ممنوع و متوقف شود
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۸ دی ۱۴۰۳
تعارض منافع در بند د ماده 32 قانون نظام مهندسی ذکر شده و برابر ماده 40 جرم کیفری میباشد و اگر توسط کارمندان دولت و مقامات رعایت نشود برابر ماده 576 قانون مجازات اسلامی تا 5 سال حکم انفصال خدمت رو به دنبال دارد لذا لازم است فقط به دادستان این مطالب گزارش شود تا وزیر راه شهرسازی و مقامات وزارت خانه تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند تا آنها هیئت مدیره های نظام مهندسی ساختمان رو مجبور کنند تعارض منافع رو کنترل کنند
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۷ دی ۱۴۰۳
طبق قانون منع تعارض منافع ، کارمندان نظام مهندسی ساختمان برای جلوگیری از سواستفاده از موقعیت شغلی و اداری و سازمانی شان حق استفاده از پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی در صلاحیت های طراحی و اجرا و نظارت را ندارند
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۸ دی ۱۴۰۳
کارمندان شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی و ... حق استفاده از پروانه نظام مهندسی را ندارند
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۷ دی ۱۴۰۳
اکثر نقشه های خلاف یا نقشه های اجرایی توسط کارمندان نظام مهندسی طراحی می‌شوند
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۵ دی ۱۴۰۳
وقتی بیمه تامین اجتماعی مهندسان برقرار شود ، مهندسان شاغل تمام وقت سرساختمان از افراد چندشغله و کارمند دارای تعارض منافع تفکیک می‌شوند
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۵ دی ۱۴۰۳
باید کارکرد سالانه کارمندان نظام مهندسی ساختمان استان ها در معرض دید عموم قرار گیرد تا مشخص شود که بیشترین میزان کار طراحی و نظارت ساختمان توسط کارمندان نظام مهندسی با لابی گری و سواستفاده از موقعیت شغلی و سازمانی و اداری ( تعارض منافع ) انجام می پذیرد.
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۵ دی ۱۴۰۳
آقای مهندس محمد رضا مقدسی همانطور که مستحضرید مطابق قوانین و بخشنامه های وزارت راه و شهرسازی ، اعضای کارگروه تخصصی مشورتی عمران ( اعضای کمیته تخصصی )می بایست رعایت تعارض منافع را انجام دهند لطفا توضیح دهید این حجم از کارکرد جنابعالی در زمان تصدی گری کارگروه تخصصی عمران و کمیته دفاتر چگونه قابل توجیه است؟
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۵ دی ۱۴۰۳
ممنوعیت فعالیت کارکنان وزارت نفت در سازمان نظام مهندسی استان‌ها

?با ابلاغ قانون تعارض منافع، ممنوعیت فعالیت مهندسین شاغل در وزارت نفت که دارای پروانه اشتغال در سازمان نظام مهندسی هستند برای نظارت، طراحی و اجرای ساختمانهای خصوصی و بخش دولتی ابلاغ شد.

در این خصوص هم بازرسی کل کشور، هم دیوان عدالت اداری بر تعارص منافع بودن فعالیت کارکنان وزارت نفت در نظام مهندسی رای داده و توسط وزاری اسبق راه و شهرسازی نیز ابلاغ شده بود که تا کنون مسکوت مانده بود که با ورود بازرسی کل استان ایلام، ابلاغ شد.
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۷ دی ۱۴۰۳
تا زمانی که طراحی و نظارت شغل محسوب نشود ، هیچ فایده ای نخواهد داشت ،
توی ادارات افرادی که پروانه اشتغال دارند در قسمت کنترل ساختمان کار نمی‌کنند ،
کسانی که در بخش کنترل ساختمان ارگانها و سازمانها کار میکنند ،اصلا پروانه اشتغال ندارند که تعارض منافع شاملشون بشه یا نشه!

استفاده از پروانه اشتغال باید شغل تلقی بشه !
ناظر باید شغلش نظارت باشه با حقوق کافی و بیمه . و حمایت حداکثری توسط حاکمیت!
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۳ دی ۱۴۰۳
یکی از بزرگترین معضلات نظام مهندسی ساختمان در زمان ریاست دکتر شکیب ، تعارض منافع گسترده در سازمان نظام مهندسی بود ...
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۳
پزشکانی که عضو هیات علمی و استاد تمام وقت دانشگاه های علوم پزشکی هستند ، بر اساس قانون منع تعارض منافع نباید از مهر نظام پزشکی خود در بیمارستان ها و مطب های خصوصی استفاده کنند و به همین علت مبلغی تحت عنوان حق مطب به آنها پرداخت میشود