سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام «جو بایدن» به «الهام علی‌اف»

رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه با ارسال پیامی به رئیس جمهور آذربایجان مدعی تلاش برای برقراری صلح بین باکو ایروان شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در پیام تبریکی به «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان تعهد ایالات متحده را برای دستیابی به صلح پایدار بین این کشور وجمهوری آذربایجان را ابراز کرد.

در بخشی از پیام بایدن آمده است: «از طرف مردم آمریکا بهترین آرزو‌های خود را برای شما و مردم آذربایجان می‌فرستم و آرزومندم که عید نوروزی آرام، پربار و شاد داشته باشید.»

در بخش دیگر این پیام آمده است: «ایالات متحده بر تعهد مستمر خود در دستیابی به صلح پایدار و با عزت بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان که امنیت منطقه را برای نسل‌های آینده ارتقا می‌دهد، مجدداً تأکید می‌کند.»

این دو کشور همسایه قفقاز جنوبی در ۳۰ سال گذشته دو جنگ بر سر قره باغ کوهستانی انجام داده‌اند. جمهوری آذربایجان در ماه سپتامبر قره باغ را در یک حمله برق آسا بازپس گرفت که در پی آن اغلب ۱۲۰۰۰۰ ارمنی ساکن به ارمنستان فرار کردند.

 ارمنستان و جمهوری آذربایجان از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند پیشرفت خاصی حاصل نشده و درگیری‌های مداوم مرزی ادامه داشته است.

روسیه همسایه باکو و ایروان نیز نقش مهمی در خاتمه نبرد بین این دو کشورهمسایه ایفا کرده است. مسکو بار‌ها اعلام کرده که از هر تماسی که به کاهش تنش بین باکو و ایروان کمک کند، استقبال می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
روسا آذربایجان رو برای کنترل ارمنستان استخون لای زخم کردن