اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران گفت: صنعت حملونقل هوایی کشور بهعنوان سریعترین روش حملونقل جایگاه ویژهای در کشور دارد.
وی با اشاره نتایج مطالعات مقدماتی سازمان ملی بهرهوری ایران در زمینه بهرهوری فرودگاههای کشور، گفت: شرکت فرودگاههای کشور با مجموع ۵۳ فرودگاه در سطح کشور از جمله ۱۰ فرودگاه بینالمللی، ۲۹ مرز هوایی، ۱۴ فرودگاه داخلیدر حال فعالیت است.
حبیبی افزود: در تحلیل بهرهوری ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را هم باید مدنظر قرار داد، زیرا هیچیک از اینها در تضاد با یکدیگر نیستند. در حال حاضر فرصتهای بهبود مانند تحول دیجیتال، استفاده از زمینهای بلااستفاده و... وجود دارد.
در ادامه خلیلالله معمارزاده، کارشناس بهرهوری تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که در فرودگاهها اتفاق میافتد، خارج از حیطه کنترل فرودگاههاست. در واقع فرودگاه، نقش کاتالیزور را دارد.
وی عنوان کرد: برای مدیریت صحیح هر سازمانی باید ابعاد کیفی را به کمی تبدیل کرد که بتوان تصمیمگیری درستی بر پایه دادهها داشت. به این منظور میتوان از الگوهای بینالمللی استفاده کرد.
به گفته معمارزاده، موضوع بهرهوری یک الزام است و باید فرهنگ بهرهوری در سازمانها آموزش داده شود.
وی با اشاره به آمار بهدست آمده در ۵۰ سال اخیر، گفت: رشد حملونقل هوایی در جهان ۴ برابر شده است، ولی هزینه بهرهبرداری از آن به بیش از نصف کاهش پیدا کرده است و این مهم از محل بهرهوری حاصل شده است.
این کارشناس بهرهوری افزود: کشور ایران میتواند جایگاه بسیا بهتری در این حوزه داشته باشد و این امر مستلزم عزم جدی و همکاری جمعی است که به سمت بهرهوری حرکت کنیم.
وی گفت: بسیاری از مسائلی که در فرودگاهها اتفاق میافتد خارج از کنترل اداره و مدیریت فرودگاه است و از آنجایی که تمام کشورهای جهان در این حوزه سنجش منافع را از حالت کیفی خارج کرده و به حالت کمی رو آوردهاند، لازم است هر فرودگاهی در ایران طرح توجیهی خود را داشته باشد.
معمارزاده با تأکید بر اینکه هر فرودگاه شرایط خاص خودش را دارد، افزود: مدیر فرودگاهی موفق است که بتواند با جامعه محلی خود بیشترین ارتباط را ایجاد کند.
او با اشاره به شاخصهای مالی و منابع انسانی بهعنوان دو شاخص عمومی بهرهوری فرودگاهها، تصریح کرد: طبقهبندی فرودگاهها باید بر اساس استانداردها و میزان ترافیک آنها صورت بگیرد.
همچنین حسن امجدی، عضو هیئت مدیره فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه بهدلیل محدودیتهایی که در صنعت (نه فقط فرودگاهها) وجود دارد، در حال حاضر فقط از ۴۵ درصد ظرفیت ترمینالهای خارجی فرودگاههای کشور استفاده میشود. یعنی ۵۵ درصد پتانسیل بالقوه وجود دارد که اگر از این ظرفیت استفاده شود شرکت فرودگاهها میتواند بهرهورتر عمل کند.
وی ادامه داد: طبق آمار بهدست آمده، در پروازهای داخلی از ۵۱ درصد ظرفیت استفاده میشود و ۴۹ درصد ظرفیت مازاد وجود دارد که تنها پروازهای بازرگانی راهگشای این مشکل است.
بهروز محمودی، معاون راهبری زیربنایی-تولیدی سازمان ملی بهرهوری ایران نیز با بیان اینکه با وجود اینکه تعریف بهرهوری خیلی ساده و بدیهی است، ولی تفسیر آن ابهامآمیز است، خاطرنشان کرد: بهدلیل اهمیت مسئله فرودگاهها، سازمان ملی بهرهوری ایران بر خود لازم دید که گزارش ارزیابی بهرهوری فرودگاههای کشور را انجام و منتشر کند.
وی با تأکید بر اینکه برای ادامه جلسات ارزیابی بهرهوری فرودگاهها نیاز است که دو موضوع مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: اول، وضعیت کارایی فرودگاههای کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و جهان مورد مقایسه قرار گیرد. دوم، پس از انجام محاسبات و تحلیل آن، برای بهبود آن چه توصیههای سیاستی را به نهادهای ذیربط داشته باشیم.
در همین حال، علی قاسمزاده، عضو هیئتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه همکاری هرچه بیشتر در حوزه فرودگاههای کشور موجب کارایی و اثربخشی مورد نظر سازمان خواهد شد، افزود: آخرین فرودگاههای ساختهشده در ایران، فرودگاههای سقز و گناباد بوده است. اگرچه ممکن است این فرودگاهها کارایی اقتصادی نداشته باشند، اما ساخت آن در راستای بهبود عدالت اجتماعی برای کشور ضروری است.
قاسمزاده با اشاره به وظایف اصلی فرودگاهها از جمله ایجاد پایانه مسافری و ساخت و تجهیز باندها و ... اضافه کرد: مهمترین وظیفه فرودگاههای ایران، کنترل فضای هوایی کشور است، زیرا آسمان ایران بهدلیل قرارگرفتن در موقعیت حساس جغرافیایی، روزانه میتواند میزبان پروازهای بیشماری باشد.
وی با اشاره به نقش مهم فرودگاه بم در کاهش خسارات وارده در زلزله این شهر، اذعان کرد: بهطور کلی فرودگاهها تأثیر مستقیمی بر کاهش نابرابریهای اجتماعی و بالابردن تولید ناخالص ملی در همه بخشهای کشور دارد.
منبع: روابط عمومی سازمان ملی بهرهوری