سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرامیداشت مرحوم جمشید عندلیبی در سنندج

یاد و خاطره مرحوم جمشید عندلیبی از هنرمندان عرصه موسیقی کشور با حضور مسئولان در سنندج گرامی داشته شد.

 در مراسمی با حضور استاندار کردستان، فرماندار سنندج و تنی چند از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر کردستان و مردم فرهنگ‌دوست سنندج، یاد مرحوم جمشید عندلیبی در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج گرامی داشته شد.

جمیل عندلیبی بردار جمشید عندلیبی در این مراسم اظهار داشت: از ابراز تاسف و تمام زحماتی که مردم در فوت جمشید متحمل شدند سپاسگزاریم و خود را خاک پای مردم کرد و ایران می‌دانیم.

 وی با بیان اینکه اظهار تاسف فوت وی را از سراسر جهان به گوش ما رسید، یادآور شد: علی‌رغم پیگیری‌های مسئولان استان و بخصوص استاندار کردستان و شهردار سنندج، با درخواست خانواده جمشید، پیکر وی در تهران به خاک سپرده شد. 
 
جمیل عندلیبی با عنوان اینکه ما متعلق به این خاک هستیم و به تمام کردستان افتخار می‌کنیم، بیان کرد: جمشید نهنگ دریای موسیقی ایران و فرزند کردستان است و این انکارناپذیر است.

وی با یادآوری یک خاطره از جمشید عندلیبی گفت: جمشید نواختن را از سال ۱۳۵۴ شروع کرد و با ظرافت و جمال به خصوصی نی می‌نواخت.

جمیل عندلیبی با اشاره به اینکه روح بلند ساز جمشید نشات گرفته از عرفان و طریقت الله بود، بیان کرد: روح ساز وی بیش از هر اثری آن را جاودانه کرد و اثر گذاری آن نیز ناشی از سرشت پاک جمشید بود.

وی اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان را مردمی‌ترین مسوول دانست و گفت: این ناشی از هنرمند بودن وی است.

وی از استاندار خواست حق کپی رایت اثر نینوا جمشید عندلیبی را از صدا و سیمای تهران بگیرد تا در کردستان بنیاد خیریه‌ای با نام این هنرمند مرحوم ایجاد شود.

میرزایی یکی از شاگردان جمشید عندلیبی هم در این مراسم اظهار داشت: آشنایی من با جمشید عندلیبی افتخار بزرگی است، استاد عندلیبی از نسلی بود که موسیقی را به ابزاری برای خدمت به جامعه تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: این هنرمند آثاری را تولید می‌کرد که در تاریخ موسیقی ایران بی‌نظیر است.

میرزایی ادامه داد: جمشید عندلیبی در طول ۴۰ سال به اندازه ۳۰۰ سال کار کرد و این نحوه کار در تاریخ ایران بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه استاد عندلیبی یکی از پرکارترین نوازنده‌های موسیقی ایرانی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در تلاشی که وی در گسترش ساز نی انجام داد بی‌سابقه است.

میرزایی گفت: سبک استاد جمشید عندلیبی متاثر از استاد کسایی است البته که سبک وی متمایز و متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه استاد جمشید عندلیبی نوازنده خلاق و جستجو گر و استثنایی است که از ساز نی به یادگار گذاشت، گفت: علاوه بر مباحث فنی، در ساز استاد عندلیبی تعریف نجابت موج می‌زند.

جمشید عندلیبی آهنگساز و نوازنده نی متولد شهر سنندج، ۱۵ اسفند ماه جاری بر اثر ایست قلبی در تهران درگذشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.