سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسرائیل چگونه با جنگ رسانه‌ای جنایات جنگی در غزه را توجیه می‌کند؟

فارین پالیسی جنگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای تحریف روایات فلسطینی‌ها و توجیه کشتار و ویرانی که در نوار غزه به راه انداخته را ارزیابی کرد.

رژیم صهیونیستی با به راه انداختن کارزار تبلیغاتی و جنگ اطلاعاتی به ویژه در حوزه رسانه و فضای مجازی تلاش می‌کند جنایات خود علیه نوار غزه را تحت بهانه حق ادعایی «برای دفاع از مردم خود» توجیه کند و تلویحا این پیام را می‌فرستد که عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» رزمندگان مقاومت علیه اراضی اشغالی «یک چک سفید امضا را به آن برای تلافی‌جویی داده است.»

فارین پالسی در ادامه این مطلب، به سابقه جنگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در زمان عملیات نظامی این رژیم علیه غزه موسوم به عملیات «سرب گداخته» که باعث جان‌باختن بیش از ۱۰۰۰ نفر از مردم غزه در ماه‌های دسامبر ۲۰۰۸ و ژانویه ۲۰۰۹ شد اشاره و تصریح کرده سابقه فعالیت‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در زمان آن جنگ نشان داد که در دهه بعد از آن تاکید و تمرکز خود بر تسلط بر جریان اطلاع‌رسانی در زمان جنگ را بیشتر کرد با این هدف که «تسلط خود بر میدان جنگ را تضمین کرده و شروع به جلب حمایت از فعالیت‌های جنگی خود کند.»

این نشریه آمریکایی نوشته است: «با جلب شدن هر چه بیشتر توجه عمومی به فعالیت‌های جنگی از طریق رسانه‌های اجتماعی، دولت اسرائیل و حامیانش در طول یک دهه آینده تلاش کردند تا به روایت جهانی پیرامون عملیات‌های نظامی اسرائیل به ویژه در طول تشدید نبرد‌ها با مبارزان در غزه شکل دهند.»

فارن پالسی خاطر نشان می‌کند که تلاش‌های رژیم صهیونیستی به اندازه کارزار‌های حامیان فلسطین که بعضا سازماندهی کمتری دارند در تاثیرگذاری بر آرای عمومی جهانی موفقیت چندانی کسب نکردند.

این نشریه آمریکایی نوشت که اتفاقات هفتم اکتبر گذشته «تبدیل به سنگ بنای یک کارزار اسرائیلی‌ها در حوزه رسانه‌های اجتماعی شد. روایاتی که آنها در فضای مجازی منتشر کردند، تلاش کردند حماس را با داعش مقایسه کنند، خط تفکیک میان غیرنظامیان و مبارزان را کم‌رنگ کنند، مدعی شوند که فلسطینی‌ها همزیستی را رد می‌کنند و کارزار اسرائیل را به عنوان یک نزاع بشردوستانه برای آنکه فلسطینی‌ها را از دست حماس آزاد کنند، معرفی کنند. تاکید بر خشونت از سوی حماس باعث شد که اسرائیل یک ماجرای یک بعدی را از یک جنگ چند بعدی ارائه کند که در آن هیچ اشاره‌ای به چند دهه اشغالگری، محاصره نوار غزه و خشونت نظام‌مند علیه فلسطینی‌ها نمی‌شود».

رژیم صهیونیستی با گذشت پنج ماه از این جنگ، دست به کشتار بیش از ۳۰۰۰۰ فلسطینی، زخمی کردن بیش از ۷۰۰۰۰ نفر دیگر و آواره کردن حدود ۱.۹ میلیون نفر از خانه‌هایشان زده است. حملات هوایی نزدیک به یک سوم از ساختمان‌ها در غزه را تخریب کرده یا از بین برده است.

همچنان که ابعاد فوق‌العاده کشتار‌های غیرنظامیان و تخریب خانه‌ها در غزه در رسانه‌های اجتماعی دیده شدند و معترضان خیابان‌های کشور‌های منطقه، اروپا و ایالات متحده را پر کردند، استراتژی اطلاع‌رسانی اسرائیلی‌ها روی منحرف کردن توجهات از این اعتراضات متمرکز شد.

به نوشته این نشریه آمریکایی، صهیونیست‌ها با شدت گرفتن اعتراضات علیه جنایات آنها در غزه به قطبی‌سازی فضا در اروپا و ایالات متحده آمریکا از طریق دامن زدن به این روایت ادعایی که «انتقاد از جنگ آنها معادل یهودستیزی بوده و اعتراض کردن به کشتار گسترده فلسطینی‌ها معادل اجرای دستورات حماس است» پرداختند.

فارین پالِسی نوشته است: «اسرائیل کارزار‌های تبلیغاتی که بر طبق برآورد‌ها در ماه اکتبر ۷.۱ میلیون دلار هزینه داشته‌اند را برای متهم کردن حامیان فلسطینی به هم‌دستی با حماس به راه انداخت. گروه‌های حامی اسرائیل نیز از این تلاش‌های دولت اسرائیل حمایت کرده و در آمریکا بیش از ۲ میلیون دلار را صرف تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی هزینه کردند که حدودا ۱۰۰ برابر بیشتر از هزینه‌های گروه‌های حامی فلسطین در این حوزه بود.»

فارین پالِسی تصریح کرد اعضای کابینه و پارلمان رژیم صهیونیستی بعد از هفتم اکتبر از ادبیاتی که هر چه بیشتر از فلسطینی‌ها و مردم غزه «انسانیت زدایی» می‌کرد استفاده کردند، با این هدف که خط تفکیک میان رزمندگان حماس و مردم غیرنظامی غزه را کمرنگ کنند؛ ادبیاتی که در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام نسل‌کشی برجسته شد.

این نشریه آمریکایی نوشته است: «بازتاب این ادبیات در رسانه‌های اجتماعی شامل استفاده از لغاتی نظیر محو کردن، پاک کردن یا نابود کردن غزه می‌شود و این لغات حدود ۱۸۰۰۰ بار در پست‌ها به زبان عبری در رسانه اجتماعی ایکس در نخستین ماه جنگ تکرار شدند، اما قبل از این جنگ به طور میانگین هر ماه ۱۶ بار تکرار می‌شدند».

این رسانه می‌نویسد هر چند که کابینه رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند که استفاده از چنین ادبیاتی سیاست رسمی‌اش نیست، اما به نظر می‌رسد «اسرائیل آن را به عنوان بخشی از استراتژی خود در حوزه رسانه‌های اجتماعی تشویق کرده است».

در ماه اکتبر یک واحد جنگ روانی ارتش رژیم صهیونیستی یک کانال تلگرامی مخفی را به منظور هدف قرار دادن افراد اسرائیلی تاسیس کرد و هزاران تصویر از سربازانی که نیرو‌های فلسطینی را هدف قرار می‌دهند و همین‌طور از ویرانی غزه منتشر کرد. با جلوتر رفتن جنگ تعداد هر چه بیشتری از سربازان اسرائیلی ویدیو‌های را از غزه منتشر کرده و در آنها به کشتن فلسطینی‌ها افتخار کرده، رقصیده یا به آرامگاه‌های فلسطینی‌ها هتک حرمت کردند.

فارین پالسی نوشته است رژیم صهیونیستی به کارزارهایش در رسانه‌های اجتماعی ادامه داد و تلاش کرد تا انتقادات از تلفات چشمگیری که به مردم نوار غزه تحمیل کرده را از سر باز کند. همچنین این رژیم به دروغ خبرنگاران و کارمندان سازمان‌های امدادی را متهم به هم‌دستی با حماس کرد.

یک گروه حامی رژیم صهیونیستی موسوم به «گزارشگری صادقانه» عکاسان فلسطینی همکار با رسانه‌های خبری بین‌المللی بزرگ را به همکاری با حماس در زمان حملات هفتم اکتبر و حتی حمل سلاح متهم کرد، اما چندی بعد این ادعای خود را پس گرفت. با این وجود کابینه این رژیم در حسابش در رسانه‌های اجتماعی هنوز پست‌هایی که بر مبنای ادعا‌های این گروه منتشر کرده را پاک نکرده و حتی در آنها گروه مذکور را به عنوان منبع ذکر نکرده است.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی کاملا درک می‌کند که مخاطبان سر در گم به سمت حقایق گزینش شده که منظور‌های مدنظر آنها را درباره جنگ تقویت کند، کشیده می‌شوند.

همچنین رژیم صهیونیستی کنترل جریان اطلاعات را با محدود کردن دسترسی رسانه‌های بین‌المللی به غزه، هدف گرفتن زیرساخت‌های ارتباطی در غزه، اجرای قطعی‌های مکرر برق، ایجاد کمبود سوخت با هدف ممانعت از تامین برق مورد نیاز برای شارژ کردن تلفن‌ها و سرور‌ها و تحمیل قطعی‌های طولانی مدت اینترنت کنترل کرده است.

به نوشته فارین پالسی، هر چند این رژیم نمی‌تواند کاملا دسترسی فلسطینی‌ها به اینترنت را قطع کند، اما حجم اطلاعات قابل اعتمادی که از عرصه میدانی در غزه منتشر شوند را محدود کرده است. این در حالی است که ۷۰ خبرنگار فلسطینی در حملات هوایی اسرائیلی‌ها در ۲ ماه اول جنگ به شهادت رسیده‌اند و از آن زمان به بعد این رقم به ۹۰ نفر افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
محمودزاده
۱۱:۳۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
کدام جنگ رسانه ای از ان بالاتر این است که خود خدا در قران میفرماید ما به قوم بنی اسراییل گفتیم شما امت برگزیده خداوند تشریف دارید و حال انان با سایر ماجرا که سر مصر بر سر موسی اوردن کاری نداریم چرا که انان این قسمت از وحی الهی را که انان را قومی گستاخ نسبت به پیامبر الهی می دانند قبول ندارد و همین امر انان را وادار کرده تا انان خود را تافته جدا تافته نسبت به سایر امت ها بدانند
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
جنگ رسانه‌ای همه جا هست تو همین مملکت خودمون هم جنگ رسانه‌ای با ملت هست
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
مرگ بر صهیونیستهای زن وکودک کش
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
75 سال است که رسانه مافیایی در دستان استعمار و غرب
است و ماله کشان
زیادی دارید که
ماله بکشند
مثل کانالهای معاند بی بی سی و انتراشغال و مابقی
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
اشتباه منفی دادم