خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: آزادراه منجیل - رودبار به عنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان به عنوان طولانیترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال به عنوان سختترین پروژههای آزادراهی کشور آماده بهره برداری است.
به گفته وی این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل میدهد و با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل گفت: برای ساخت این پروژه ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که ارزش روز آن ۵ هزار میلیارد تومان است.
وی از احداث ۸ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۵۷۶ متر در آزادراه منجیل-رودبار خبر داد و گفت: پل شماره یک این پروژه با استفاده از روش تابلیه و تیرهای پیش ساخته احداث شده است و با توجه به طول ۴۰ متری و وزن حدود ۱۰۰ تنی این تیرها ساخت، حمل و نصب هر یک از این تیرها مشخصات و دستورکار مخصوص به خود را دارد و از نمونههای قابل ذکر در ساخت آزادراه محسوب میشود.
خادمی ادامه داد: برای ساخت پل شماره ۲ با ۲ دهانه ۸۵ و ۵۰ متری و پل شماره ۳ با یک دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهانه ۶۵ متری از روش طره آزاد با اجرای شاریو استفاده شده است که این اقدام با هدف سبکتر شدن سازه و کاهش بار ستونها در نوع خود یک مهندسی ارزش در ساخت به حساب میآید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل همچنین ساخت پل شماره ۶ آزادراه منجیل_رودبار را از نظر ابعاد و روش اجرایی بسیار خاص اعلام کرد و گفت: این پل به طول ۳۳۰ متر در شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته است و به روش طره آزاد اجرا شده است و با توجه به ابعاد پل و وزش باد بسیار شدید در منجیل کار مهندسی بزرگ و ارزشمندی است.
وی بیان کرد: استفاده از روشهایی در ساخت پلهای مسیر به منظور افرایش عمر مفید سازهها و مقاومت مناسب در برابر حرکات زلزله برای اولین بار در کشور را از دیگر ویژگیهای مهم این آزادراه به شمار میرود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل استفاده از آخرین تکنولوژیهای روز دنیا در ساخت ابنیه فنی این آزادراه با تکیه بر توان فنی و مهندسی داخل کشور را از افتخارات جامعه مهندسی کشور در بومی سازی تکنولوژیهای ساخت دانست که ضمن کاهش قیمت تمام شده پروژه میتواند در پروژههای دیگر به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.
او اظهار کرد: ساخت ۴ دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۸۷۶ متر و اجرای دیوارسازی به طول ۲ هزار و ۱۵۰ متر را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ساخت آزادراه منجیل-رودبار به شمار میرود.