سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی دلایل عمده مشکلات دود خروجی از خودرو

خودرو در زندگی روزمره ما نقش به سزای دارد و روز به روز نیز تعداد خودرو‌ها در شهر افزایش می‌یابد. متاسفانه هر چه تعداد خودرو‌ها افزایش می‌یابد آلودگی هوا در شهر‌ها نیز افزایش می‌یابد.

معمولا دود کردن خودرو‌ها نشان می‌دهد که مشکل و نقصی در خودرو ما وجود دارد. دود‌هایی که از خودرو‌ها خارج می‌شوند معمولا رنگ‌های مختلفی دارند که این رنگ‌ها عبارت است از:

مشکی، آبی و سفید.

تشخیص درست رنگ دود به شما کمک می‌کند که متوجه شوید مشکل خودرو چیست و کدام قسمت از خودرو شما نیاز به تعمیر دارد.

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای تشخیص معایب اصلی خودرو، رنگ دود خروجی از خودرو است. در حالت عادی دود خودرو بی رنگ است، اما اگر دود خودرو قابل رویت باشد ممکن است مشکل جدی تری در موتور خودرو وجود داشته باشد که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

برای چک کردن دود خودرو باید به چند نکته توجه کنیم:

ابتدا خودرو خود را در محلی پارک کنید که نور زیادی وجود داشته باشد و موتور خودرو روشن باشد.

به این خاطر که ممکن است دود شدت زیادی نداشته باشد یک نفر پشت رول بشیند و دنده را در حالت خلاص قرار دهد و پدال گاز را بفشارد تا دور موتور به ۶۰۰۰ برسد. نفر دومی هم پشت ماشین بایستد و دود را بررسی کند. 

ممکن است عیب خودرو هنوز خیلی حاد نشده باشد و در دور موتور‌های بالا‌تر خود را نشان دهد.

در زمستان دود سفید رنگی که بعد از روشن کردن ماشین از اگزوز خارج می‌شود کاملا طبیعی است و بعد از گرم شدن موتور به تدریج از شدت آن کم می‌شود.

خروج دود سفید رنگ از اگزوز خودرو

در فصل زمستان زمانی که هوا سرد است، زمانی که می‌خواهید خودرو خود را روشن کنید، دود سفیدی از اگزوز ماشین شما خارج می‌شود که در واقع این دود، بخار آبی است که در اثر اختلاف دمای محیط در موتور ایجاد شده است و، چون موقتی است جایی برای نگران شدن ندارد.

اما اگر بعد از این که موتور گرم شد دود در حجم بالا‌تر و به طور مستمر تولید شد احتمالا برای خودرو شما مشکلی پیش آمده است. برای مثال این مشکل ممکن است از نشت مایع خنک کننده و یا روغن هیدرولیک به درون موتور و سوختن آن‌ها باشد که برای موتور آسیب زا است.

در صورتی که دود ناشی از سوختن مایع خنک کننده باشد مشکل از واشر سر سیلندر است و ممکن است که این واشر نشتی داشته باشد و واشر سر سیلندر ترک خورده یا خراب شده باشد که باید آن را تعویض کنید.

اگر واشر سر سیلندر فرسوده شده باشد مجاری اطراف سیلندر و سر سیلندر که آب و روغن در آن‌ها جریان دارد به هم راه پیدا می‌کنند و به فضای داخلی سیلندر وارد می‌شوند و موجب هجوم زیادی بخار آب به داخل اگزوز و به وجود آمدن رنگ دود سفید می‌شود. اگر دود مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد، به این معنی است که موتور در حال مکیدن روغن هیدرولیک گیربکس است.

خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو

خارج شدن دود آبی به طور مداوم از اگزوز که عموما در خودرو‌هایی با کار کرد بالا رخ می‌دهد، نشانه روغن سوزی است. این به این معنا است که مهر و موم و گاید سوپاپ یا رینگ پیستون فرسوده یا شکسته شده و روغن و سایر روان کننده‌ها از این محل به بخش احتراق نشت میکند. البته این که سطح روغن موتور هم بیش از اندازه باشد می‌تواند یکی از دلایل دود آبی از اگزوز باشد. اگر با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور، دود متوقف شود یعنی اشکال از سوپاپ است.

اما اگر دود به طور دائمی باشد و هنگام شتاب گرفتن خودرو افزایش یابد، اشکال از رینگ پیستون و یا متعلقات تنه سیلندر و سر سیلندر است. در این صورت سطح روغن در موتور باید کنترل شود و اگر کم باشد با اضافه کردن روغن به سطح عادی برگردد. در خودرو‌هایی که دارای موتور‌های توربو شارژ هستند هم عموما خرابی واشر پره‌های توربو شارژ موجب می‌شود که روغن از طریق این پره‌ها به اگزوز راه پیدا کند و در اثر دمای بالای اگزوز بسوزد.

رفع مشکل‌های ناشی از دود آبی عموما هزینه‌های بالای دارد، چرا که برخی از قطعات داخلی خودرو ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. سطح روغن خودرو و میزان مصرف آن به صورت منظم باید چک شود و قطعات متحرک موتور لازم است که توسط مکانیک مجرب به طور دائم و در دوره‌های معین چک شود.

خودرو‌های قدیمی که عمر خود را کرده اند و فرسوده شده اند، با افزودن روغن موتور به آن‌ها مشکل آن‌ها هدایت می‌شود.

خروج دود سیاه رنگ از اگزوز خودرو

مداوم بودن تولید دود سیاه از اگزوز ماشین بعد از گرم شدن موتور، نشان دهنده احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا را دارد که می‌تواند ناشی از سوخت رسانی بیش از اندازه و عدم کار کرد سیستم جرقه زنی، نشتی در انژکتور‌ها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و... باشد.

اگر سیستم جرقه زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایر‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر سیستم خودرو شما کاربراتوری است نیز احتمالا ساسات خودرو مشکل پیدا کرده است که باید تعمیر و تعویض شود. در صورتی که مسیر هوای ورودی کیپ شده باشد یا فیلتر هوا کثیف شده باشد تعویض فیلتر ضروی است.

منبع: بیتوته

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.