حسام قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با هدف آمادگی در فواصل زمانی مشخص شده مورد بازرسیهای فنی قرار میگیرند.
به گفته وی دانش، توانمندي و تجربه ارزنده متخصصان مهندسی و تعمیرات و دارا بودن مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، سبب شده تمامي ارزیابیها و تعميرات ناوگان به دست متخصصان همایی انجام شود.
او می گوید:بازرسی ها و تعمیرات دورهای هواپیما اصولا به بازرسیهای C-B-A و S تقسيم میشوند كه در هر کدام دستورالعملهای متفاوتی برای بازبینیهای فني و تخصصی خاص درنظر گرفته شده است و هواپيماها درسررسید دوره مشخص شده، برای بازرسی های دورهای و فني به آشيانه مربوطه منتقل میشوند.
او بیان کرد : در اسفند ماه ۱۴۰۲ دو فروند هواپیمای ایرباس A319 و فوکر F-100 در آشیانه تحت تعمیرات اساسی (S-CHECK) قرار داشتند که اولین فرونداین هواپیماها با علامت ثبتی EP-IEQپس از ۲۰ روز کار بازرسی و پایان تعمیرات طبق برنامه ریزی واتمام بازرسی نهایی و تست پرواز آن در پنجم اسفند ۱۴۰۲ به ناوگان هواپیمایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیوست وکارهای تعمیراتی هواپیمای فوکر F-100 نیز در مراحل پایانی قرار دارد که با اتمام بازرسی ها ، قبل از پایان سال به ناوگان ملحق خواهد شد.
قربانعلی در مورد مشخصه بازرسی S گفت: این نوع تعمیرات بالاترين نوع بازرسي فني است و کارخانه سازنده هواپیما برای این نوع تعمیرات بازه زمانی ۲ ماهه در نظر گرفته ولی با توجه به پیش رو بودن عملیات نورزوی، متخصصان فنی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در همتی مضاعف با کار فشرده این بازه را به ۲۰ روز کاهش دادند که در نوع کار بی سابقه میباشد.
وی گفت: با پیوستن این ۲ فروند هواپیما در هر مسیر تعداد ۲۲۰ صندلی به ظرفیت صندلیهای موجود افزوده خواهد شد.