سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

کلاف سردرگم واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور باز خواهد شد

در رابطه با واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ وزیر صمت به تازگی گفته است، بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه چیز را باید به بخش خصوصی سپرد و دولت باید تنها نظارت کند.

واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور که بحث آن بار‌ها و بار‌ها مطرح شده و هر بار اما به دلایل مختلف بی‌نتیجه باقی می‌مانده و  حالا به چالشی بزرگ تبدیل شده است!

واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ که آبادی وزیر صمت در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص آن  می‌گوید: باید کار را به بخش خصوصی واگذار کرد و دولت نظارت داشته باشد متاسفانه اکنون این‌گونه نیست و در بخشی از نقاط نقش اول را دولت دارد.

کلافه واگذاری سهام دو خودروساز که احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی هم در خصوص آن ۱۴ آذر ماه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: تاکنون به جمع بندی نرسیدم بعد از این که وزیر صمت آمدند بنا شد نسبت به برنامه قبلی اصلاحی صورت بگیرد امیدواریم برنامه قبلی را با نظر آقای علی آبادی اصلاح کنیم.

خصوصی سازی خودروسازان که در دو سال اخیر هم رئیس جمهور بار‌ها بر آن تاکید داشتند به طوری مثال ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، رئیس جمهوری در خلال صدور ۸ فرمان برای بهبود عملکرد صنعت خودروسازی، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی را مورد تاکید قرار داد؛ بر اساس این فرمان، مقرر شد واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه بعد یعنی تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.

بحث خصوصی سازی که رهبر انقلاب هم در دیدار اخیر خود با کارآفرینان ضمن آن‌که نظارت دولت را مکمل حمایت از بخش خصوصی برشمردند، فرمودند: حمایت دولت لازم است، نظارت دولت هم لازم است. ضوابطی وجود دارد که باید این ضوابط رعایت بشود؛ چه کسی باید مراقبت کند؟ دولت. بنابراین، نظارت دولت مطلقاً قابل اغماض نیست؛ امّا نظارت غیر از دخالت کردن است. من دیروز شنیدم که در بعضی از شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه سهم دولت سهم زیادی نیست، مدیریّت در اختیار دولت است؛ به نظر من این منطق ندارد از همان شیوه‌های قانونی استفاده کنند، مدیریّت را به خود مردم و به خود سهامداران شرکت‌ها بسپارند.

البته که پیش از این هم رهبر انقلاب ۱۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرموده بودند: «من با دخالت مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی در فعالیت‌های اقتصادی موافق نیستم، اما با هدایت، نظارت و کمک‌شان موافقم.»

حالا وزیر صنعت معدن و تجارت قول داده که به دستور رهبر انقلاب عمل کند و در این راستا علی آبادی می‌گوید: من می توانم  این قول را بدهم که در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی دولت و فرمایشات مقام معظم رهبری این کار (واگذاری سهام خودروسازان) دنبال می‌شود.

گفتنی است، بنابر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس سهم مجموعه‌های دولتی در ایران‌خودرو ۵/۷۱ درصد و در سایپا ۱۷/۳۱ درصد است، ولی خود سهامداری ایران‌خودرو و سایپا و نیز سهام‌داری شرکت‌های عمومی وابسته به دولت و بانک‌ها باعث شده تا دولت به بزرگترین سهام‌دار این دو شرکت مبدل شود. درمجموع، حدود ۷۲/۵۲ درصد سهام شرکت سایپا و حدود ۵۲/۰۷ سهام ایران‌خودرو در اختیار بخش عمومی و شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Bakhtiyari
۱۵:۵۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
هر شناسه ملی ایرانی باید اجازه واردات آزاد یک خودرو پاک تمام برقی را داشته باشد اینکار هم بنفع کشورمان و هم مردم ناز و نازنینمان است
#هر ایرانی ،یک خودرو پاک تمام برقی

#هر ایرانی یک خودرو پاک تمام برقی
علی
۱۳:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
انشاله یه روزی درشون تخته میشه
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
تو فکر کن راس مافیای خودرو خود دولته حالا اون میخود حل کنه؟؟؟
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
احتمالا یک شرکت خصوصی دیگر راه اندازی خواهد شد مثل نیشکر هفت تپه و به احتمال زیاد فقط و فقط دسترسی دولت کمتر خواهد شد
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
افسوس که فقط عمر میسوزانیم و هیدروکربن
این است ایران عزیز ما و ایرانیان نازنین
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
یتیم‌خانه ایران حالا هم هست مخصوصا در خودروسازی بسته و مافیایی
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
ایران بیچاره ترین کشور دنیا در خودروسازی
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
بخدا گویا مسولان و مردم هم نادانند که بسمت خودروهای پاک برقی و واردات انبوه نمی روند
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
ایران=
ضعیف در خودروسازی
شکست خورده در خودروسازی
بازنده در خودروسازی،
خودروسازی مونتاژی،
و صدها دلیل دیگه
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
این دو خودروساز بحدی مافیایی و مخوف شدند که خریداران سهامشان را به تردید و هراس می افکند. و در ضمن هزاران نفر مفنخور که بصورت سفارشی و رانت در این شرکتها استخدام شدند و با نداشتن مهارت و سواد لازم از امتیازات و حقوق مدیران برخوردار هستند.
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
زمانی باید مدیریت به سهامداران اندک داده شود که واقعا خودروسازی ما رقابتی باشد که نیست و تا خودروسازی رقابتی فاصله بسیار داریم
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
خودروسازی ما شکست خورده است و هیچکس قبول نمیکند
بهترین کار وارد کردن مدیر از ژاپن و کره و چین و
یا کشورهای غربی است
علی
۰۹:۱۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
یک نماینده ای بود که مقابل این دو فرغون ساز وایساده بود اونم رد صلاحیتش کردین.ما نه خودرو میخوایم نه نماینده نه شماها رو.لطفا جمع کنید.این حرف کل مردم ایرانه که بعد از انتخابات متوجه میشید.البته دیوار حاشا بلنده.
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
خودرو نه ارابه مرگ
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
اشتباهی مثبت دادم حیف ارابه مرگ که شرف داره به خودروسازی تک قطبی و مافیایی ما
بختیاری
۰۸:۵۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
زمانی نچندان دور صادرات میتسوبیشی یک پنجم صادرات ایران به این پهناوری بود!!!!!
میتسوبیشی یک فرد ژاپنی است که علاوه بر خودروسازی میتسوبیشی چندین کارخانه دیگر و تولیدات دیگری هم دارد
حال خودروسازی یک فرد را با خودروسازی یک کشور نود میلیونی مقایسه کنید !!!!!!
آیا باز هم میگویید خودروسازی ما خصوصی است زمانی میتوان گفت خودروسازی خصوصی است که دولت سهمی نداشته باشد یا سهمش بسیار اندک و سیاست و حمایت‌ها و هزاران یارانه و هزاران حمایت و ایزوله کردن بازار و مافیایی و غیره را کنار بگذارد
صنعت خودرو ما نابود است چرا بسمت تولید یا واردات دهها میلیونی اصلا فکر نمی‌کنیم ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
علاوه بر خصوصی سازی کامل، مهمترین عامل افزایش قطب‌های خودروسازی به دهها قطب و رقابتی شدن است نه رفاقتی و نه مافیایی
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
رانت خواران خودرو منافع خود را بخطر نخواهند انداخت.
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
شرکت ها سهام های آنان. را واگذار کنید انسان های درست و از همه مهمتر دولت اطلاعات نظارت کند الان هم بع نظارت سازمان اطلاعات تو بورس واقعا نیاز هست اگر این ها بیایند به خدا یک نفر جرات کار کج ندارد
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
از این دست تصمیم ها که مال دولت را به جیب یه عده خصوصی بریزیم غلطه از بین بردن بیت الماله
بستر را فراهم کنید تا جلوی مافیای خودرو گرفته بشه و سرمایه گذار خصوصی بتونه کار کنه و واردات را هم باز کنید تا رقابت سخت بشود شأن و منزلت مردم ایران این نیست
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
آگه سود نداشت خواهان نداشت
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
شورای رقابت با ندانم کاری خود زیان سنگینی به سهامداران وارد کرده باید سهامداران از شورای رقابت به دلیل تحمیل زیان به سهامداران شکایت کنند اگر عدالتی باشه!
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
یه سری به بورس بزنید ببیند چه بر سر سهامداران آمده!!!
از سال 1399 که شخص رهبری تاکید کردند سرمایه خود را به بورس بیاورید بعدش چه حمایتی شد؟؟؟؟ ضررهای 80درصدی آن هم بدون احتساب تورم! اینها رو کی باید پاسخگو باشد؟؟؟!!
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
بشنو باور نکن ! بده بستان های وزیر صنایع و خودروسازان آنقدر زیاد است که بعید است دو طرف از آن صرفنظرکنند وضعیت صنعت خودرو و حمایت های بی معنای وزیر صمت از خودروسازان که خون مردم را در شیشه کرده اند خود بهترین دلیل سخنم است
ناشناس
۰۷:۱۷ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
سهامداران باید متحد بشن علیه دولت بابت قیمت گذاری دستوری شکایت کنند.
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
خخخخخخخخ
عجب خدا شاهده اگر دخالتهای دولت نبود اصلا وجود نداشتید
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
از اردیبهشت امسال سهام خودرو ۴۷درصد به سهامداران زیان زده واقعا انصاف نیست با کسانی که به جای خرید دلار سهام می خرند این کارو بکنند
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
الآن چند ساله که دلالان خودرو هر روز سود می کنند ولی با هزاران تاسف سهامداران خودرو و خساپا هر روز زیان می کنند از سال ۹۹ سهامدار خودرو هستم ولی متاسفانه بیش از ۶۷درصد درزیان هستم بسیاری از سهامداران شرایط مشابهی دارند!
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
این خودرو سازی تک قطب و مافیایی است بروید خدا را شکر کنید سهامداران اندک
ناشناس
۰۶:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
مافیای قدرت مند تر از نظام ....
بختیاری
۰۹:۳۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
متاسفانه
هیچ کجای دنیا دولت اینقدر بیچاره و ذلیل خودروسازی نیست
عجب خودروسازی ساختیم نونه در جهان و تک قطب و مافیایی
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
جای بسیار بسیار تاسف و اندوه
که مافیا می‌تازد و دولتهای مردمی !!!!!هم نظاره گر
ناشناس
۰۶:۳۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
کل ایران سر در گم