سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نشست تخصصی ادبیات انقلاب اسلامی در تبریز

در آستانه قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز نشست تخصصی ادبیات انقلاب اسلامی در تبریز برگزار شد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد در نشست تخصصی ادبیات انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از اساتید و شعرای برجسته این حوزه در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد گفت: این نشست در آستانه قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز و در راستای تبیین تاثیر و تاثر متقابل ادبیات و انقلاب برگزار شده است.

گلی افزود: انقلاب اسلامی نقطه‌ی عطف تاریخ ایران اسلامی است و ما می‌توانیم در تمام حوزه‌ها علی الخصوص در حوزه ادبیات آن را به ادبیات قبل از انقلاب و ادبیات بعد از انقلاب تقسیم کنیم.

وی ادامه داد: تاثیر شعر و ادبیات در پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر انقلاب در تعالی ادبیات یک ارتباط و تاثیر دوسویه و متقابل است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر حوزه دیگری با موضوع و محور مقاومت نیز به حوزه ادبیات افزوده شده و زمینه‌ی جدیدی برای تولید آثار ارزشمند ایجاد کرده است.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل این نشست را فرصتی برای واکاوی ادبیات انقلاب در زیست بوم آذربایجان شرقی برشمرد.

خسروشاهی استاد و پژوهشگر ادبیات در این نشست با اشاره به ابعاد مختلف ادبیات انقلاب اسلامی  هم اظهار داشت: تغییراتی که در حوزه شعر و ادب بعد از انقلاب روی داده غالبا در حوزه محتوا و سیرت بوده و یکی از ویژگی‌های عمده ادبیات انقلاب اسلامی آرمان گرایی و امیدآفرینی است.

محمدطاهری  افزود: در ادبیات بعد از انقلاب به دلیل روحیه نشاط و به ثمر رسیدن نهضت، واژه‌ها دگرگونه شده و دفاع از دین و حریم و حرمت اسلام از کار‌های شگرفی است که در ساحت ادبیات اتفاق افتاده است.

مهدی نعلبندی استاد و پژوهشگر ادبیات آئینی و انقلاب نیز طی سخنانی شعر انقلاب را شعر "امّتی" برشمرد و گفت : شعر انقلاب منبعث از شعر عاشورایی و دینی است.
وی با اشاره به برخی از شعر‌های مرثیه از بزرگان شعر دینی و آیینی، اشعار و مراثی این بزرگان را مشحون از تعابیر و محتوای انقلابی برشمرد.

وی همچنین به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با آذربایجان و گفتمان سازی در مورد آذربایجان اشاره کرد.

ابراهیم اقبالی استاد و پژوهشگر ادبیات نیز در این نشست با اشاره به شاخصه‌های شعر و ادبیات انقلاب اظهار داشت: شعار در ذات شعر انقلاب است و استاد شهریار برخی شعار‌های مردم در دوران انقلاب را شاهکار شعری می‌خواند.

وی با مقایسه شعر‌های شهریار با برخی شاعران و نقد دیدگاه‌های ادبی ایشان که هر کدام با ایدیولوژی منحصر به خود به میدان آمده اند به تبیین نقاط قوت شعر شهریار با صبغه مذهبی پرداخت.

جمشید علیزاده استاد و پژوهشگر ادبیات نیز در چاین نشست به تبیین مطالبی پیرامون جریان شناسی شعر انقلاب پرداخت.

وی به شعرایی همچون زنده یاد استاد شهریار و استاد سبزواری اشاره کرد و گفت: شاکله‌ِ شعری این بزرگان در زمان سرودن اشعار انقلابی تکمیل شده بود و اشعار انقلابی این بزرگان جزو ماندگارترین شعر‌های انقلاب است.

صمد رحمانی استاد و پژوهشگر حوزه داستان و رمان هم در این نشست طی سخنانی به تبیین ابعاد تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران در حوزه داستان و رمان پرداخت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.