سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه سوخت CNG می‌تواند فشار مصرف بنزین را کاهش دهد

کارشناس انرژی گفت: متنوع کردن سبد سوخت و توسعه سوخت CNG می‌تواند فشار مصرف بنزین را کاهش دهد و بر کاهش ناترازی این فرآورده سوختی تاثیرگذار باشد.

محمد صادق مهرجو کارشناس ارشد اقتصاد انرژی گفت: برای حل ناترازی بنزین یک راه حل این است که تولید را افزایش دهیم تا این تولید نیاز داخل را به طور کامل تامین کند ولی باید ببینیم که این افزایش تولید تا چه بازه زمانی می‌تواند دوام داشته باشد. از سوی دیگر می‌توانیم اقدام به پالایشگاه سازی کنیم.

مهرجو با بیان اینکه پالایشگاه سازی راهکار بالا بردن راندمان تولید است ولی نیازمند زمان زیاد و سرمایه‌گذاری زیاد است توضیح داد: با توجه به شرایط تحریم کشور برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و ورود ارز به کشور مشکلات زیادی پیش روی ما قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: یک پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد تا به تولید برسد. اما پالایشگاه‌های نفت خام ما پالایشگاه‌های قدیمی هستند و درجه اکتان موجود در بنزین تولیدی آنها بالا است.

مهرجو بیان کرد: از سوی دیگر پالایشگاه‌های قدیمی ما علاوه بر اینکه بنزین با اکتان بالا تولید می‌کنند از نظر میزان آلایندگی نیز بنزین تولیدی آنها عناصر نامطلوب مثل گوگرد دارد. اولین پالایشگاه ما پالایشگاه آبادان بوده که سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ تاسیس شده است که هم اکنون در حال جایگزینی با پالایشگاه جدید طرح تثبیت و افزایش کیفیت محصولات تولیدی پالایشگاه آبادان است.

این کارشناس انرژی ادامه داد: پالایشگاه تهران برای سال ۱۳۴۷ است که این پالایشگاه‌ها  در آن زمان استانداردهای آلایندگی و درجه اکتان بالایی را به ما نمی‌دادند و بعدها در دولت نهم و دهم طرح مهر ماندگار برای افزایش کیفیت و بالا بردن درجه اکتان بنزین و سایر محصولات پالایشی کلید خورد و اجرایی شد.

 مهرجو افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های مهر ماندگار پالایشگاه تهران و پالایشگاه اصفهان طرح‌هایی در آنها برای بالا بردن کیفیت بنزین تولیدی اجرا شد. به عنوان مثال پالایشگاه اراک با اجرای این طرح روزی ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین با کیفیت و با استاندارد یورو ۴ و با اکتان بالا به ما تحویل می‌داد.

این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بنزین یورو ۵ نداریم و حقیقتا بنزین یورو ۴ هم خیلی کم تولید می‌کنیم. یک راه حل این است که برای غلبه بر ناترازی بنزین این است که بحث افزایش تولید را در پیش بگیریم و واحدهای جدیدی را ایجاد کنیم.

مهرجو با بیان اینکه اما تا این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد خیلی طول می‌کشد توضیح داد: برای حل این ناترازی تنوع سبد سوختی کشور در بحث حمل و نقل حائز اهمیت است و فشار را از روی بنزین برمی دارد. توسعه زیر ساخت های سوخت سی ان جی باعث می شود که روزانه ۱۰ میلیون لیتر جلوگیری از افزایش مصرف بنزین را داشته باشیم. 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
دقیقا
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
الان در شهرستان جهرم سه پمپ گاز وجود دارد وبه صورت عادی هروقت بویم حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه باید توی صف معطل شویم و بعضی اوقات که یکی از آنها خراب و احتیاج به تعمیر دارد و دوسه روز طول می کشد باید حدود نیم ساعت تا یک ساعت معطل شویم و بنظرم دوتا پمپ دیگر لازم است
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
CNG بدون تعارف اگر دستی باشد راننده را متحمل هزینه های گزاف می کند.
خودم پراید دارم ماشینم رو CNG کردم ولی چون در راه ورودی هوا از دریچه گاز نسبت براساس بزنین هوا هست با گاز سوز کردن این نسبت به هم خورده و از ۱۵ به ۱ در بنزین شده ۹ به ۱ در سیستم گاز سوز.
حالا وقتی ماشین رو گاز هست همه چیز خوبه اما به محض انتقال به بنزین به علت نبودن اکسیژن کافی (تنگ شدن ورودی هوا توسط مخلوط کن گاز) موتور شروع به خامسوزی می کند که باعث خسارات زیر می شود:
۱- آلودگی هوا
۲- خامسوزی و خرابی سنسور اکسیژن به علت درگیری بیش از حد
۳- خرابی کاتالیست خودرو به علت افزایش حجم دوده
۴- خرابی سنسور دریچه گاز که مدام درحال افزایش دهانه دریچه گاز برای ورودی بیشتر هواست
۵- خرابی استپر موتور
۶- بعد از گرفتگی کاتالیست و اگزوز باعث افزایش فسار منیفولد و خرابی کاسه نمد های موتور میشه
و
و
و
و
البته اعصاب راننده را نیز خراب می کند.
بهترین کار خریدن خودرو دوگانه سوز فابریک است.
امیدوارم مفید بوده باشد.
باتشکر که بنده را تحمل فرمودید
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
با این قیمت کسی نه دوگانه میخواد نه خودرو برقی که به صحبت ماند نه جایگاه داره نه مکانیک داره نه خدمات پس از فروش داره و نه عقبه اعتماد عمومی تازه از همه بدتر یکی میخواد. جایگزین بنزینی ها رو اول بتونه جمع کنه 1 ...2 تکمیل بالای ظرفیت خیابانها از حجم ترافیک عامل اول مصرف بالای سوخت ...3نسلهای اینده هم سهمی دارند ....
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
بنزین و گاز هم روزی تمام شدنی است چرا با افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت خودروها کاهش مصرف بنزین را بهبود نمی دهید. این راهکارهای مسخره که دوباره بعد از مدتی میگوئید مصرف گاز سی ان جی زیادشده مشکل جدید می شود.
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
فقط حرف می زنید پمپ های سی ان جی اکثرا" خراب و فرسوده هستند.