سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امضای موافقت‌نامه ایران و روسیه برای عملیات اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا

سفیر ایران در روسیه گفت: در روز‌های آینده موافقت‌نامه اجرایی پروژه راه‌آهن رشت - آستارا امضاء می‌شود.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه  در همایش اقتصاد دریا محور ایران  با بیان اینکه در حوزه ناوگان دریایی دچار مشکل هستیم و باید تعداد ناوگان دریایی ما  بیشتر شود گفت:  ایران هنوز در حوزه کشتی رورو با کمبود روبرو است و کشتی رورو نداریم البته چندین  کشتی خریداری شده ولی کافی نیست و باید ناوگان دریایی را در این بخش تقویت کنیم.

وی افزود: اتصال راه آهن به بنادر ایران در دستور کار قرار گرفته است و  این  اتصال می تواند یک  گام مهم و موثر باشد و با تکمیل امکانات پس کرانه اتصال راه آهن و کشتی رورو  امکان حمل ناوگان را فراهم می شود.

جلالی افزود: بهترین مسیرحمل کالا دریا است اما برای تکمیل آن نیاز  به خرید کشتی است و باید در این زمینه بخش خصوصی وارد شود و اراده جدی برای تقویت ناوگان وامکانات نیاز است. 

وی افزود: سه شاخه شرقی، غربی و مرکزی  داریم که از سمت  شرقی کشور امسال  ۶۵۰ هزار تن کالا حمل شده  است. در سال ۲۰۲۴ میلادی ظرفیت عبور ٢ میلیون تن بار از این مسیر وجود دارد. البته ظرفیت این مسیر ١۵ میلیون تن بار است.

وی ادامه داد: شاخه غربی این کریدور بین روسیه - جمهوری آذربایجان  - ایران است که در سال ٢٠٢٣ اتفاق خوبی که رقم خورد این بود که در حضور روسای جمهور دو کشور قطعه ریلی باقی مانده بود در این مسیر کلید خورد و در تهران موافقت نامه آن بین دو کشور ایران و روسیه امضاء شد. 

سفیر ایران در روسیه گفت: امیدواریم در روزهای آینده در جلسه بزرگی در تهران موافقت‌نامه اجرایی این پروژه‌ را با روس‌ها امضاء کنیم و عملیات اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا شروع شود.

جلالی افزود: شاخه سوم این کریدور شمال جنوب و کریدور ترکیبی روسیه و ایران از مسیر دریای خزر است و کریدور ترکیبی اهمیت بسیار بالا دارد و بهترین کریدور می‌تواند باشد چراکه بدون کشورهای واسط به روسیه متصل می‌شویم. 

وی بیان کرد: البته در کریدور ترکیبی در بخش روسی نقاط ضعفی وجود دارد که آن هم وجود یک بندر در ماخاچ قلعه است و بقیه بنادر در ولگا قرار دارند و ولگا هم هر سال باید لایروبی انجام شود. در غیر این صورت ظرفیت انتقال بار از طریق کشتی‌ها کاهش پیدا می‌کند به طوریکه در طی سال‌های گذشته ظرفیت کشتی‌ها به ٣۵٠٠ تن کاهش پیدا کرده در حالی که ظرفیت ٨٠٠٠ تن بوده‌ است. مشکل دیگر ولگا این است که ۶ ماه از سال یخبندان و طوفانی است و نقل و انتقالات با سرعت انجام نمی‌شود.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
آقا سوخو چی شد....ناو شکن .بالگرد.نطامی و تفریحی و خدماتی چی شد....چین ک مثلا متحد هستن از بغل ایران شد چین از اون بگیرن.جی ۲۰
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
با حمایت از محیط زیست راهاهن رو از تبریز به استارا بکشید
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
اینکار 2 سال قبل باید انجام می‌شد چقدر شل و ول هست دولت
حمید
۱۷:۴۰ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
چرا باید به حرفهای روسیه گوش داد؟ شعار امام :نه شرقی نه غربی بود و باید عمل کرد. مگر نه که روسیه تجهیزات به عراق میداد.
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
مثل پروژه نیروگاه اتمی بوشهر نباشه ....

روسها خودشون گرفتار جنگ و درگیری هستند چطور پروژه اجرا می کنند؟!
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
این چیزی هست که موجب پیشرفت دو ملت شریف میشه و خاری بر چشم دشمنان غربی ... بر افزایش همکاری ها با کشور بزرگ روسیه تاکید بسیار دارم !