سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نبنزیا:

آمریکا اجازه انتقال مقر سازمان ملل به کشور دیگری را نخواهد داد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل معتقد است آمریکا اجازه نخواهد داد مقر سازمان ملل به کشور دیگری منتقل شود.

به گفته واسیلی نبزنیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل واشنگتن با کمال میل به باج گیری متوسل خواهد شد تا کشور میزبان مقر سازمان ملل باقی بماند. در عین حال، به گفته نماینده دائم فدراسیون روسیه، ایالات متحده به وظایف خود به عنوان میزبان عمل نمی‌کند.

به گزارش پراودا، نبنزیا گفت: مسئله اینکه سازمان ملل متحد و اعضای آن در کدام کشور دیگر احساس راحتی بیشتری می‌کنند، مطمئناً یک سوال بیهوده نیست. اما اکثریت کشور‌های عضو سازمان ملل باید به جابجایی مقر رای بدهند و در واقع، آمریکایی‌ها در این کار دخالت خواهند کرد و خواهند گفت هرگز اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.

نبنزیا همچنین افزود که وضعیت ایالات متحده به عنوان میزبان مقر سازمان ملل به آن‌ها اجازه این جسارت را می‌دهد تا با دیپلمات‌های روسی حساب‌های کوچکی داشته باشند و حقه‌های کثیف جزئی علیه آن‌ها ترتیب دهند. برای مثال، این مورد زمانی بود که ایالات متحده، روس‌ها را از سفر فراتر از منطقه ۲۵ مایلی در اطراف مقر سازمان ملل منع کرد - این اقدام فقط برای هیئت روسی اعمال شد.

مقامات روسی پیش از این نیز درباره میزبانی آمریکا از سازمان ملل انتقاد کرده بودند و خواستار انتقال مقر سازمان ملل به کشور دیگری غیر از آمریکا به دلیل سوء استفاده آمریکا از جایگاه میزبانی سازمان ملل بودند.

مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک، و دیگر دفتر‌های رسمی آن در ژنو، نایروبی، وین و لاهه جای دارد. در سال ۱۹۴۵ هنگامی‌که سازمان ملل متحد رسماً تأسیس شد، مقر آن همان مقر «جامعه ملل» بود که در سال ۱۹۲۴ در ژنو ساخته شده بود. اما پس از سر و سامان یافتن اوضاع پس از جنگ جهانی دوم و سرازیر شدن کمک‌های مالی آمریکا به سوی اروپا و از جمله طرح مارشال، همگان از پذیرش هزینه‌های سازمان ملل متحد جدید خود را عاجز دیدند و لذا آمریکا یک جانبه حدود ۲۵ درصد هزینه‌های این سازمان و سایر سازمان‌های وابسته را به عهده گرفت. در این فاصله تا سال ۱۹۵۱، آمریکا خواهان انتقال مقر سازمان ملل متحد از ژنو به نیویورک شد که به دلایل متعدد، اعضا، این پیشنهاد را پذیرفتند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
سازمان ملل باید بیاد تهران