سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنچه در چهارمین شب جشنواره فجر در قم گذشت/ صف تماشاگران قمی برای تماشای احمد

چهارمین شب جشنواره فیلم فجر در قم با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان برای تماشای فیلم «احمد» و رضایت مخاطبان از «آبی روشن» همراه بود.

پرونده چهارمین شب جشنواره فیلم فجر در قم با اکران شش فیلم در سه سینما بسته شد.

«آسمان غرب» ساخته محمد عسگری اولین فیلمی بود که در سینما ونوس محل اصلی برگزاری چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در قم برای اهالی هنر و رسانه به نمایش درآمد.

فیلمی که روایت آسمان غرب ایران در همان نخستین روز‌های جنگ تحمیلی است و گوشه‌ای از مجاهدت‌های شهید شیرودی و خلبانان هوانیروز و ایستادگی سرسختانه نیرو‌های مردمی به محوریت شهید حسین همدانی را برای جلوگیری از سقوط شهر سرپل ذهاب به تصویر می‌کشد، اما نتوانسته در درام‌پردازی و شخصیت‌سازی و ارتباط با مخاطب موفق عمل کند.

گویی که فیلمساز بیشتری تلاش خود را برای بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه بصری و جلوه‌های ویژه میدانی و نمایش جنگ‌افزار‌های نظامی و فضای جنگی معطوف کرده و از سوی دیگر پرداختن بیش از اندازه به شعار‌های گل‌درشت و کلیشه‌ای، هم به درام لطمه زده و هم مخاطب را با فیلم و قهرمان اثر خود همراه نکرده است.

«آسمان غرب» در عین نواقص و انتقاداتی که به آن وارد است، در به تصویر کشیدن جنگ شهری در سرپل ذهاب و توجه به عشایر غیور به‌ویژه زنان دلیر و رشیدشان، خوب عمل کرده است.

اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه قم در دومین سانس سینما ونوس به تماشای «آبی روشن» ساخته بابک خواجه پاشا نشستند. فیلمی که قصه مردی معتمد با نام حاج یونس و بازی مهران احمدی را روایت می‌کند که در پرونده‌های مختلف قتل، رضایت خانواده مقتول را برای رهایی قاتل جلب می‌کند و قرار است خادم امام رضا (ع) شود.

«آبی روشن» بازگشت به سینمای قصه محور است. سینمایی که لحن شاعرانه دارد و پر از لحظه‌های جذاب به لحاظ ساختار سینمایی است و خواجه پاشا تلاش کرده در مسیر فیلمسازی استادان خود یعنی مجید مجیدی و سید رضا میرکریمی قدم بردارد.

روند قصه پر از گره است، اما هیچ‌کدام کور نیستند و تصویر بن‌بست را در مقابل مخاطبان قرار نمی‌دهد و امید در آن ساری و جاری است. 

«آبی روشن» را باید یک فیلم به تمام معنا دینی دانست که در جای جای آن ارادت به ساحت حضرت رضا (ع) پررنگ است، اما تا دو سکانس باقی‌مانده به پایان فیلم اسیر کلیشه نمی‌شود و فیلمساز برای قصه‌گویی خود از لوکیشن‌های جذاب و بکر بهره می‌گیرد و با قاب‌های خوش رنگ و لعاب و خلق میزانسن‌های درست، یک جهان قابل باور با شخصیت‌هایش می‌سازد.

خواجه پاشا از ظرفیت بازیگران فیلم به خوبی بهره برده و مرتضی امینی‌تبار از هنرمندان قمی که با بازی در «زخم کاری» به شهرت رسید، در این فیلم در نقش سرباز سازمان زندان‌ها بازی قابل قبولی دارد و به خوبی از پس ادای لهجه قمی برآمده است.

«آبی روشن» را تا روز چهارم جشنواره باید بهترین فیلم دانست که مخاطب را با رضایت از سالن بدرقه می‌کند.

پردیس سینمایی «بازار شهر» نیز در نخستین سانس خود فیلم «نبودنت» ساخته کاوه سجادی حسینی را روی پرده برد. فیلمی که همچون دو اکران قبلی‌اش در سینما‌های ونوس و تربیت، نتوانست تماشاگران فیلم را راضی نگه دارد.

پردیس بازار شهر در سانس دوم خود پذیرای انبوهی از علاقه‌مندان هنر هفتم برای تماشای فیلم «احمد» بود، به گونه‌ای که تمامی بلیت‌های این فیلم به فروش رسید و فیلم بدون صندلی خالی روی پرده نقره‌ای سینما اکران شد.

داستان این فیلم دو سال پیش از شهادت احمد کاظمی روایت می‌شود؛ جایی که زلزله شهر بم را به تلی از آوار تبدیل کرده و شهید کاظمی در ۱۸ ساعت نخست زلزله مهیب بم به یاری زلزله زده‌ها می‌شتابد.

شاید تا امروز هیچ اثری در سینمای داستانی ایران به اندازه فیلم سینمایی «احمد»، روایتی ملتهب و تأمل‌برانگیز از یک حادثه¬ واقعی از جنس زلزله، آن هم در نخستین ساعات وقوع یک بحران عظیم را به تصویر نکشیده باشد. 

فیلمساز با وجود اینکه تلاش کرده از شعارزدگی فاصله بگیرد، اما در اجرا و فیلمنامه بی‌نقص نیست. «احمد» ترکیبی از احساسات مختلف مخاطبان را در سینما به همراه دارد، چرا که در لحظاتی صدای گریه از گوشه و کنار سالن به گوش می‌رسد، در لحظاتی سکوتی عجیب بر سالن حاکم می‌شود و سکانس‌هایی از فیلم نیز با تشویق تماشاگران روبه‌رو می‌شود.

در سینما تربیت نیز دو فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و «شکار حلزون» ساخته محسن جسور روی پرده رفت.

«بهشت تبهکاران» به ماجرای ملی شدن نفت و پرونده قتل پیچیده و پررمز و راز احمد دهقان به دست حسن جعفری ساخته شده است.

جعفری جوزانی به لحاظ تکنیکی در بهشت تبهکاران موفق عمل کرده و به خوبی از عناصری همچون: طراحی لباس و صحنه، موسیقی و صدا به خوبی بهره گرفته است اما قصه طولانی و پر از شخصیت های اصلی و مکمل در ظرف سینما نگنجیده و روایت کند و کسل‌کننده آن باعث شده تا فیلم به اثری آشفته تبدیل شود.

همچنین «شکار حلزون» روایت زن جوانی است که جهت تأمین مخارج زندگی و درمان فرزند خود به صیغه یک قاضی بازنشسته در می‌آید. به طور کلی فیلم کم رمقی است که نه قصه‌اش پیش می‌رود و نه اتمسفر لازم برای رسیدن به یک اثر سینمایی را در خود دارد و بازی‌های خام و نپخته بازیگران نیز باعث می‌شود تا مخاطب فیلم با نارضایتی از سالن خارج شود.

خاطرنشان می‌شود فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در قم از ۱۶ تا ۲۲ بهمن‌ماه در سینماهای ونوس، تربیت و بازار شهر در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱ به نمایش درمی‌آید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.