سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۰.۷۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۶۵ درصدی در پله ۷۳۲ هزار و ۶۴۶ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۵۴ درصدی در تراز ۲۵ هزار و ۴۱۶ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت انتشار و چاپ با افزایش ۸.۳۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت وسایل ارتباطی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت منسوجات با افت ۶.۴۶ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۲۱ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۴۵۷ میلیارد تومان ، یکشنبه ۴ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان، سه شنبه ۴ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۹۸ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

آسایش بیان کرد: در این هفته کاری بازار سرمایه چهار روز شاهد خروج نقدینگی حقیقی‌ها بود به طوری که شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۹۵، ۳۵۸، ۴۵۶ و ۲۱۹میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار خارج شد و تنها روز یکشنبه  ۳۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی‌ها به بازار ثبت شد تا در نهایت این هفته بازار خروج نقدینگی هزار و ۹۸ میلیارد تومانی را شاهد باشد.

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۴ میلیون تومان بوده است.

سهامداران ریسک پذیر بازار در حال خرید هستند

در ادامه رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این هفته با تعداد زیادی از اخبار سیاسی و اقتصادی روبرو بودیم ودر کنار آن با خبر انتشار گواهی سپرده ویژه با نرخ علی الحساب ۳۰ درصد، سهامداران هفته سختی را پشت سرگذاشتند و دومین هفته‌ بد بهمن از نظر بازده در بورس تمام شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: ۹ ماه از پیک شاخص در اردیبهشت می‌گذرد و بعد از این همه مدت و با بازاری بدون خریدار و از سویی حس جاماندگی نسبت به دیگر بازار‌ها اوضاع را سخت‌تر کرده است. فعلا سهامداران چاره‌ای جز امیدواری به هفته آتی ندارند.

او افزود: هرچند با رشد دلار و با فاز زمانی و آرام تر شدن اوضاع، بورس می‌تواند این فاصله را در بازده جبران کند، این روز‌ها افراد ریسک پذیر در بازار در حال خرید هستند و رشد ارزش معاملات هم نشان دهنده‌ی این موضوع است.

وفایی گفت: هرچند برخی گروه‌ها مانند انبوه سازی و کاشی و زراعی مورد توجه معامله گران کوتاه مدتی بودند و تک سهم‌هایی هم به دور از هیاهوی بازار همچنان برای خود تاختند، اما باید مواظب سهم‌های رشد کرده بود و از خرید‌های هیجانی خودداری کرد که گاه نتیجه‌ی آن نه تنها جبران ضرر‌ها نیست که خود چاهی بدتر و نابودکننده‌تر است.

او گفت: شرکت‌هایی که گزارش‌های منظم فروش و روند سوددهی مناسب دارند، فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری هستند و می‌تواند با سرعت کام سهامداران خود را شیرین کند؛ و چیزی که نمی‌توان از نظر دور نگه داشت، این است که فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد در یکی از بالاترین سطح‌های خودش قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.