سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

رسیدن نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد/ کنترل تورم محقق خواهد شد؟

بنابر آمار نرخ رشد نقدینگی دی ماه ۱۴۰۲ در پایین‌ترین حد در ۵۵ ماه اخیر رسید، این رشد که به گفته کارشناسان در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر تورم شناخته می‌شود.

به تازگی بود که رهبر معظم انقلاب عنوان کردند رشد نقدینگی باید متوقف شود، کاهش و توقف رشد نقدینگی سیاست درستی است و تلاش‌های دولت در این زمینه تا حدی موثر بوده است یکی از مشکلات کشور رشد نقدینگی است.

نقدینگی که بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده است حجم نقدینگی در پایان دی­‌ماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۵۵۶۲.۲ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۱۹.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۴.۱ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است که دستیابی به این رقم برای اولین بار از خردادماه ۱۳۹۸ (پس از ۵۵ ماه) محقق شده است. همچنین لازم به ذکر است رشد ماهانه نقدینگی در دی ماه ۱۴۰۲ معادل ۰.۸ درصد بوده است.

روند نزولی رشد نقدینگی که در این رابطه شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید: نرخ رشد نقدینگی در ادامه روند نزولی به ۲۵.۲ درصد رسید که این میزان کاهش رشد نقدینگی نشانگر استفاده درست از سیاست‌ها و ابزار‌های کنترلی دولت بوده است.

به گفته او، همزمان با رسیدن رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد شاهد کاهش ۶.۵ واحد درصدی نرخ رشد پایه پولی بوده ایم و میزان خالص دارایی‎‌های خارجی بانک مرکزی ۵.۲ درصد رشد کرد. در سال‌های گذشته شاهد روند افسار گسیخته نقدینگی بودیم که دولت با تمرکز جدی بر کنترل نقدینگی و به کارگیری سیاست‌هایی از جمله رشد ترازنامه بانک‌ها و تنظیم مناسبات مالی میان دولت و بانک توانست این رشد نقدینگی را به ۲۵.۲ درصد برساند. همزمان با کنترل رشد نقدینگی، تورم مصرف کننده هم از ابتدای سال به ۱۷.۵ درصد رسید.

نقدینگی که وحید شقاقی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عملا رشد نقدینگی مشابه میزان غذا خوردن انسان است زمانی که سیستم بدنی و گوارش انسان سالم باشد اگر غذای متعادلی را مصرف کند سیستم بدن می‌تواند این غذا را هضم و تبدیل به انرژی کند مشابه آن در اقتصاد هم به همین شکل است یعنی اگر ساختار‌های اقتصاد سالم باشد و بخش واقعی اقتصاد خوب کار کند این نقدینگی که درون اقتصاد پمپاژ می‌شود به سمت بخش واقعی اقتصاد هدایت و به انرژی که همان رشد اقتصادی است تبدیل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: البته که در تمام اقتصاد‌های سالم هم اگر رشد نقدینگی بیش از حد باشد مصداق پرخوری انسان است حتی اگر انسان سالم هم بیش از حد پرخوری کند معده توان هضم ندارند در اقتصاد هم درست به این شکل است اگر رشد نقدینگی بیش از اندازه باشد به دلیل عدم توانایی در هدایت به بخش واقعی رشد نقدینگی تبدیل به تورم می‌شود. حالا بانک مرکزی تلاش به مهار رشد نقدینگی کرده کنترل رشد نقدینگی که بنابر بر آمار هم روند آن نزولی است.

در ادامه هم میرزایی دیگر کارشناس اقتصادی پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود، نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر تورم شناخته می‌شود. زمانی که نقدینگی خلق می‌شود اگر به سمت تولید سوق داده نشود به سوی بازار‌های غیرمولد حرکت می‌کند که می‌تواند تورم شدیدی را ایجاد کند اصلا بر همین اساس است که کاهش رشد نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر مهار تورم به شمار می‌رود که از این رو کاهش نقدینگی که رخ داده می‌تواند آثار زیادی از جمله کنترل تورم داشته باشد به شرطی که سایر عوامل موثر در تورم هم به نحو مناسب مدیریت شود.

او در ادامه اظهار کرد: در رشد نقدینگی باید به مولفه‌های کلان اقتصادی هم توجه ویژه داشت و اقدامات بانک مرکزی برای حفظ این روند و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

گفتنی است که ۹ مرداد رئیس کل بانک مرکزی محمد رضا فرزین مطرح کرده بود؛ امسال اساس مساله مهار تورم، کنترل نقدینگی است و پایه پولی ممکن است به دلیل مسائل رشد اقتصاد یا تغییرات تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، اما باید سعی کنیم تورم را مهار کنیم. در بسیاری از تحقیق‌ها، مساله اثر نقدینگی بر تورم مورد بحث است. پایه پولی جزئی از نقدینگی است و ما باید نقدینگی را کنترل کنیم. برای کنترل نقدینگی باید ناترازی را ملاحظه و کنترل کنیم.

رشد نقدینگی که فرزین ۲۱ فروردین هم در گفت‎‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه نقش نقدینگی بر تورم غیر قابل انکار است گفته بود: هدف‌گذاری ۲۵ درصدی برای نرخ رشد نقدینگی برای امسال را در نظر گرفته‌ایم.

هدف گذاری که حالا بر اساس آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی برای رسیدن به آن فاصله‌ای نمانده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
دروغ گویی که کاری نداره همه اقلام هرروز داره گرون میشه اونوقت تیتر میزنن کنترل تورم
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
خاندوزی باید عزل ، محاکمه و مجازات گردد.
محسن
۱۸:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
کنترل تورم باکنترل نرخ ارز سودسپرده،سودوام،وووربط دارد.اندازه تورم،نقدینگی نباشدمثل این هست که هزینه تامین تجهیزات بیمارستان دولتی وبیمه سلامت ووورانداشته باشیم.
علیرضا
۱۳:۲۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
با سلام، با توجه به نظارت دولت بر زنجیره‌ی تولید و توزیع، نیز سیاست‌های انقباضی، به نظر می‌رسد، با تعدیل سود سپرده‌ها و جایگزین کردن کالا برگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی، مهار تورم، محقق خواهد شد.
اهالی بره ره
۱۳:۱۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
عرق شرم :
قیمت یک کیلو چربی،استخوان.پوست ومقدارکمی کوشت قرمزگوسفندی حداقل ۶۰۰،۰۰۰ تومان ،
اگرتورم کنترل نمی شد چی میشد .
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
نقدینگی در کشور به خاطر نداشتن سرمایه کافی و اعتماد لازم جهت خرج کردن متنوع اکثریت و عموم مردم می باشد و سرمایه های خرد ولی به تعداد زیاد که با اون نمیشه کاری کرد اسمش شده نقدینگی و این یعنی ادامه بیابد منتظر انبارش تولید و رکود اقتصادی باشید
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
با فریز کردن سرمایه مردم
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
ما که هیچ کاهشی احساس نکردیم!!!
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
با این حجم نقدینگی در کشور حتی یک درصد هم نباید به نقدینگی و چاپ پول اضافه شود چه برسد به منت گذاشتن اینکه ما بیست و پنج درصد(وا مصیباتاست از این نقدینگی و چاپ پولی که اضافه میکنند) بیشتر اضافه نکردیم . این فهم پایین مدیران و مسعولان کشور نتیجه حقوقهاییست که سر برج میاد تو کارتشون و شکمهای سیریست که دارند. باید همین حجم پولا که خیلی جاها راکد شده و خیلی جاهای دیگه ام مثل سیل شده را مدیریت کنند .تمام نمایندگان مجلس و مسعولان مدیران شکم سیر باید جواب بدند چرا و فقط چرا به اندازه کارگر نباید حقوق بگیرند . چه کارهایی کرده اند که ارزشش از کار کارگر بیشتربوده و هست که شکم هاشون باید سیر باشه و چشماشونم هم فقط گل ببینه و بلبل . اگه راست میگن بیان با هشت میلیون زندگیشونا بچرخونند همین باید این سوالها هم پرسیده شود و هم جوابش داده بشه
اسماعیل بیات
۱۲:۱۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
بزک نمیر بهار میاد! خربزه با خيار میاد!
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
حالت خوش نیس
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
گوشت کیلوی ۶۰۰ هزار تومان هست اقتصاد نقدینگی که مثل انسان هست اگر استخوان زده بيرون و چشم زده کور شود آن وفت
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
با تمام این وعده و وحید ها تورم مهار شود و آن شاءاللّه ریال ارزش پول ملی بیشتر شود و قیمت ها واقعی و پایین بیاید.در این دو دهه از سال ۸۳ دولت احمدی نژاد تا الان بخاطراختلاسها و دله و دزد ی و دلال بازی دولت و افسار گسیختگی قیمت ها کمر مردم خرد شد.و واقعا فقر بیداد می‌کند.
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
این دروغی کا میگین راسته
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
کنترل نقدینگی چرا باید افتخار باشه ؟
ب این معنیه مردم جیبشون خالیه پول ندارن چیزی بخرن
در زمان اقای احمدی نژاد تورم بود ولی مردم دستشون هم پر بود
در ضمن اقای روحانی نقدینگی رو کاهش داد مردم پول نداشتن نون بخرن
از مردم بپرسید کدومش بهتر بود
نقدینگی رو افزایش بدید تورم کنترل کنید
با گدا کردن مردم کنترل تورم چه افتخاری داره ؟
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
دروغ
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
بورس درست کنید اقتصاد و تورم همه درست میشه
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
همش شعار ... واقعیت خوابیدن اقتصاد ... یعنی قفل شدن خرید و فروش ...
امین الله
۱۰:۳۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
شتر درخواب بیند پنبه دانه از زمانی که فرزین و دار و دسته ایشان بر بانک مرکزی راه یافتند قدرت خرید مردم ضعیفتر و مردم فقیرتر شدند . کارمندان دولت هم چند روز دیگر کارتن جمع کن می شوند .