سرهنگ غلامرضا صدفی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان قم گفت: وضعیت قم به لحاظ تردد ۳۵۰ هزار موتورسیکلتها در سطح شهر بسیار خاص و ویژه است.
وی افزود: طبق آخرین آماری که در سال ۱۴۰۱ از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور منتشر شد، استانهای کشور یزد، قم و بوشهر در صدر استانهای دارای موتور سوار کشور هستند.
سرهنگ صدفی با اشاره به اینکه عمده تصادفهای جرحی و فوتی مربوط به موتورسیکلت سوارهاست ادامه داد: بیشترین ضرباتی که به موتور سواران وارد شده، به ناحیه سر و صورت است و ۸۰ درصد تصادفهای موتورسیکلت سواران منجر به فوت ناشی از ضربه به سر و صورت میباشد.
وی تاکید کرد: عمده مشکل ترافیکی در حوزه موتورسیکلت عدم استفاده از کلاه ایمنی است و در این باب روزانه در حال برگزاری طرحهایی هستیم و با موتورسواران فاقد کلاه ایمنی برخورد میکنیم.
رئیس پلیس راهور استان قم افزود: در مورد فرهنگ ترافیکی استفاده از موتورسیکلت، کلاسهای آموزشی زیادی برگزار کردهایم و در فضای مجازی کار فرهنگ سازی انجام دادهایم، ولی نیاز است دستگاههای فرهنگی دراین زمینه مساعدت بیشتری داشته باشند.
وی بیان کرد: پلیس تا جایی که توان دارد فرهنگ سازی را انجام میدهد و در این بین بخشی از فرهنگسازی به آموزش و پرورش بر میگردد که کلاسهای خوبی برگزار کردند.
صدفی افزود: در قم، شهرداری، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی هم پای کار هستند، اما بقیه سازمانها که کار فرهنگ سازی در جامعه را بر عهده دارند باید در این زمینه فعالتر باشند.
صدفی در ادامه با اشاره به اینکه سالمندان دومین گروهی هستند که در حوزه تصادفات ترافیکی قم بیشترین آسیب را میبینند، گفت: سالمندان بالای ۶۰ سال بهدلیل کهولت سن و نداشتن چابکی لازم برای عبور از خیابان همچنین امکان ضعف شنوایی و بینایی بیشتر در معرض حوادث هستند.
وی ابراز داشت: امسال تعداد زیادی از پلهای عابر پیاده در شهر قم مکانیزه شدند و این امر به پیشگیری از تصادفها در حوزه عابر پیاده کمک میکند و باید با جدیت بیشتری ادامه یابد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم افزود: بخشی از مشکل تصادفهای عابران پیاده نیز به ضعف سیستم روشنایی بر میگردد و امسال خوشبختانه شرکت توزیع نیروی برق قم در خیابانهای اصلی چراغهای جدید الای دی استفاده کردهاست، ولی گسترش این طرح به سایر نقاط شهر باید با سرعت بیشتری انجام شود.