داوود منظور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه روز سه شنبه در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن دورود - خرم آباد- اندیمشک در جمع خبرنگاران بیان کرد: این طرح یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی کشور است که از سال ۹۰ آغاز شده و با توجه به پیچیدگیهای طراحی و اجرا و تونلهای طولانی در مسیر خرم آباد تا دورود نیازمند منابع مالی ویژهای است.
وی اظهار داشت: تامین مالی این طرح یکی از برنامههای سازمان برنامه و بودجه است و با وزارت راه و شهرسازی توافقاتی انجام شده و یکی از منابع تامن اعتبار این طرح از محل بودجه عمومی تزریق میشود، اما ارقامی که از منبع تخصیص میباید نوعی کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به گرههای کار این طرح است.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه برای تامین مالی این طرح ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است، ادامه داد: لازم است از دیگر ظرفیتهای تامین مالی استفاده کنیم که یکی از این ظرفیتها استجازه وزارت راه و شهرسازی از مقام معظم رهبری است تا بتوان بصورت ویژه برای این پروژه منابع تزریق کنیم.
منظور عنوان کرد: اکنون طرحهای به نسبت زیادی از این محل در حال تامین و کریدور جنوب به شمال از طرف چابهار به خاش و شمال کشور در حال انجام و یکی از این طرحها پروژه راه آهن لرستان است.
وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی به تازگی استجازه مقام معظم رهبری را دریافت کرده است و به تدریج این منابع تزریق و این طرح سرعت خواهد گرفت.
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: تا زمان تامین این منابع از محل منابع عمومی به فعالیت این کارگاهها کمک میشود، کارگاههای زیادی در این پروژه فعال و از ابتدای سال حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و پیش بینی بودجه امسال یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است.
منظور اظهار داشت: تلاش میشود تا پایان سال از محل منابع اعتبار تملک هزار میلیارد ریال دیگر نیز تزریق تا عملیات اجرایی متوقف نشود.
وی تاکید کرد: این طرح یکی از پروژههای اولویت دار ملی است و در راستای تکمیل راههای کریدوری کشور و به ویژه اتصال بندر امام خمینی (ره) به بندر انزلی که از این مسیر عبور میکند و میتواند ظرفیت ترانزیتی کشور را افزایش دهد، تلاش میکنیم که این اتفاق در کوتاهترین زمان رقم زده شود.