احسان شریفی شهردار منطقه ۵ تهران گفت: روند رو به رشد حوزه حمل و نقل این منطقه، همچنان ادامه دارد و ارتباط و تعامل مناسب با ادارات داخل شهرداری تهران و پلیس راهور و نیز انسجام درونی و انجام تکالیف بهصورت کارشناسی و تخصصی، باعث پیشرفت پروژههای این منطقه در حوزه حمل و نقل و ترافیک شده است.
وی با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در غرب تهران، اظهار کرد: با افزایش دو ایستگاه جدید مترو، تعداد ایستگاههای فعال منطقه ۵ به ۸ ایستگاه میرسد و علاوه بر آن، ۳ ایستگاه دیگر نیز در خط ۴ مترو، در دست ساخت است که امیدواریم سال آینده به بهرهبرداری برسند.
شریفی با بیان اینکه با راهاندازی خطوط ۹ و ۱۰ مترو در سالهای آینده، تعداد ایستگاههای متروی منطقه ۵ به ۳۰ ایستگاه افزایش خواهد یافت، که این مسئله بر ارتقاء سطح رفاه و سکونتپذیری منطقه کمک خواهد کرد، تصریح کرد: البته منطقه ۵ از کمبود اتوبوس رنج میبرد و کسری ۸۰ درصدی در این حوزه داریم که باعث معطلی طولانی مسافران در ایستگاههای اتوبوس میشود.
وی با اعلام اینکه امکان تردد اتوبوس در معابر برخی محلات منطقه مانند باغ فیض و کن وجود ندارد و یا به سختی ممکن است، گفت: در این محلهها برای امکان خدماترسانی، نیازمند مینیبوس یا وَن هستیم و از اداره کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق انتظار داریم این موضوع را پیگیری کند.
شهردار منطقه ۵ تهران با تأکید بر اقدامات مثبت انجام شده در حوزه مهندسی و ایمنی ترافیک، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابیها و گزارشها، از تعداد تصادفات منجر به فوت منطقه به میزان چشمگیری کاسته شده است، به نحوی که منطقه ۵ در زمینه کاهش تصادفات، رتبه اول را در بین مناطق ۲۲ گانه کسب کرده و آمار کشتههای تصادفات آن در یک سال با ۵۰ درصد کاهش، از ۲۶ نفر به ۱۳ نفر تقلیل یافته است.
در ادامه این جلسه، مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران با تقدیر از شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۵ که با درایت و مدیریت خوب، پروژههای ترافیکی را در این منطقه پیش میبرند، گفت: منطقه ۵ با توجه به گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از بزرگراهها و معابر شریانی متعدد، از نظر حمل و نقلی موضوعات متعدد و متنوعی دارد که رسیدگی به آنها ساده نیست.
مهدی گلشنی با اعلام اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه ۵ در سالهای اخیر، بهترین عملکرد را در بین مناطق ۲۲ گانه داشته است، افزود: اجرای پروژههای ترافیکی در نیمه دوم سال جاری، سرعت بیشتری گرفته و منطقه ۵ از نظر پیشرفت فیزیکی و ریالی این پروژهها از شرایط قابل قبولی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، صرفاً مختص منطقه ۵ نبوده و مبتلابه کل شهر است، اظهار کرد: توسعه و نوسازی ناوگان، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و بر مبنای قراردادهای خوبی که با تولیدکنندگان داخلی و خارجی منعقد شده است، در ماههای آینده به تدریج اتوبوس، تاکسی و واگن نو، وارد چرخه حمل و نقل عمومی خواهد شد.
گلشنی با بیان اینکه برای مسیرهای بی آر تی، برنامهریزی جدیدی در دست انجام است که در قالب آن احتمالاً از سال آینده، نگهداشت سرپناه ایستگاههای بی آر تی به مناطق سپرده میشود و متناسب با آن، اعتبارات لازم نیز پرداخت خواهد شد، تصریح کرد: موضوع بازسازی ایستگاهها و سرپناههای اتوبوس با چندگانگی روبهروست و از این رو، جلسات هماهنگی را با حضور نمایندگان سازمان حمل و نقل و ترافیک، شرکت کنترل ترافیک و شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار میکنیم تا در خصوص مدیریت یکپارچه این موضوع، تصمیمگیری و اقدام نماییم.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران با تأکید بر ضرورت بهروزرسانی فهرست بهای خدمات، خاطرنشان کرد: عدم بهروزرسانی فهرست بها، موجب ورود خسارت به مدیریت شهری میشود و با توجه به تأکیدات شهردار محترم تهران در خصوص برگزاری مناقصات پروژههای سال آینده تا پایان سال جاری، تکلیف سنگینی بر عهده داریم و همه باید تلاش کنیم تا مناقصات هر چه زودتر برگزار شوند.