سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رای دادگاه لاهه شرایط را برای صهیونیست‌ها سخت‌تر خواهد کرد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با رای دادگاه لاهه، شرایط و فضای جهانی برای رژیم صهیونیستی نامساعد می‌شود.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: کلید اصلی این موضوع رای دادگاه لاهه زمانی زده شد که مردم آفریقای جنوبی در اعتراض به کشتار کودکان غزه به خیابان‌ها آمدند و از دولت خواستند که در این زمینه موضع گیری کند و نکته جالب اینجاست که پارلمان آفریقای جنوبی هم الهام گرفته از این راهپیمایی مردمی در ژوهانتسبورگ و شهر‌های دیگر مصوبه‌های را تصویب کرد که دولت مامور شد تا در این زمینه شکایتی را به دادگاه لاهه تسلیم کند.

وی گفت: همزمان آفریقای جنوبی همراه با خیلی از کشور‌ها در آمریکای لاتین روابطشان را با صهیونیست‌ها قطع کردند که این یکی از اقدامات بسیار مهم آن‌ها بود و بعد هم شکایت به دادگاه لاهه بود که ۲ کیفرخواست را ارائه دادند.

قناد باشی ادامه داد: یکی کیفر خواست ۱۲ قسمتی بود که با قید فوریت برای برقراری آتش بس تهیه شده بود و دومی هم دادخواستی مربوط به نسل کشی صهیونیست‌ها که دادگاه باید روی آن کار کند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دادخواست آفریقای جنوبی در دادگاه ارائه شد و همزمان با این موضوع تظاهرات فراوانی در همه نقاط جهان به طرفداری از آفریقایی‌ها انجام شد و کشور‌ها حمایت خودشان را از آفریقایی ها اعلام کردند که نشان از اقدام درست آفریقا و مورد پذیرش قرار گرفتن این اقدام بود. البته صهیونیست‌ها در پاسخ در این دادگاه عبارتی را به کار بردند که چیزی جز نوعی تحریف و دروغگویی و حقه نبود و نمایش ضعیفی برای آن‌ها بود.

وی درباره رای دادگاه گفت: رای مربوط به نسل کشی شاید کمی زمان بر باشد. البته همه منتظر بودند که دادگاه دستور و حکم بر آتش بس دهد و این جنایات صهیونیست‌ها در غزه قطع شود، اما متاسفانه این قسمت را دادگاه هنوز نظری نداده است و تنها حرف آفریقای جنوبی به عنوان نسل کشی را دادگاه پذیرفت. این را به عنوان پیروزی مرحله اول در این دادگاه تلقی کردند و صهیونیست‌ها این را به عنوان سرافکندگی خود می‌دانند و البته باید عنوان شود که امید صهیونیست‌ها این است که در مراحل بعدی این رای را به گونه‌ای هدایت کنند از راه‌های مستقیم و غیر مستقیم که این نسل کشی تکذیب شود، اما روندی که اکنون فضای بین المللی و دادخواست دارد طبیعتا برای دادگاه بسیار سخت است که نسل کشی را تکذیب کند و اکنون طرح نسل کشی و اتهام و طرح همین موضوع، مسئله سنگینی برای رژیم صهیونیستی خواهد بود و آن‌ها را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد.

وی افزود: دستور ندادن دادگاه به آتش بس باعث رضایت پنهانی صهیونیست‌ها شده و دادگاه در این زمینه کوتاهی کرده است.

قناد باشی درباره اثر گذاری این رای تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در برابر آرای مجامع و دادگاه‌های بین المللی ترتیب اثر نمی‌دهد و بی توجه بوده است، اما شرایط و فضای جهانی با این رای‌ها برای صهیونیست‌ها بسیار نامساعد می‌شود، روابط اقتصادی آن‌ها با جهان در خط قرمز کشور‌ها قرار می‌گیرد و خیلی از کشور‌ها که با صهیونیست‌ها رابطه داشتند نمی‌توانند روابط را به دلیل این رای گسترش دهند و البته این رای حمایت آمریکایی‌ها را نیز سخت می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند بی مهابا از صهیونیست‌ها حمایت کنند.

وی ادامه داد: اگر به صهیونیست‌ها فرصت داده شود و آن‌ها اقدامات شوم خود را ادامه دهند به معنی آن است که خواسته‌های آن‌ها تحقق پیدا کرده است.

وی گفت: اکنون مهم آن است که با دیپلماسی کشور‌های مختلف و تلاش‌های افراد آگاه جهان، خبرنگاران و تمام افرادی که دارای تریبونی دارند به شکل مستقیم و غیر مستقیم کاری کنند که سبب آتش بس در غزه شود و دوما اقداماتی صورت گیرد که نسل کشی صهیونیست‌ها مورد حکم دادگاه تایید شود.

وی در انتها درباره سکوت صهیونیست‌ها گفت: به نظر می‌رسد نتانیاهو نظر بر این دارد که رای داگاه برای آن که درباره آتش بس صحبتی نشده به نفع آن‌ها است، و دوما انتظار دارد که بتواند رای به نسل کشی را تغییر بدهد و نگران است که وزرای دولتش حرف‌هایی را بزنند که باعث واکنش‌های جهانی شود و دادگاه ناگزیر به صدور آتش بس شود. لذا نتانیاهو قصد دارد که اطلاعات در ارتباط با دادگاه را مدیریت کند تا اولا دستور آتش بس صادر نشود و دوما نسل کشی تایید نشود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
ابهی صهیونیستها زودتر نابود شوند