امروز پنجم بهمن مصادف با ۱۳ رجب و سالروز تولد مولود کعبه است. آن حضرت در چنین روزی در سال ۳۰ عام الفیل در داخل کعبه دیده به جهان گشودند و افتخاری را نصیب خود کردند که نه قبل از آن حضرت و نه بعد از آن کسی به چنین کرامتی نائل نشد.
در برخی منابع تاریخی درباره ولادت امیرمومنان علی (ع) آمده است: روزی عباس بن عبدالمطلب با یزید بن قعنب و با گروهی از بنی هاشم و جماعتی از قبیله بنی العزی در برابر خانه کعبه نشسته بودند، ناگاه فاطمه بنت اسد به مسجد درآمد، در حالی که درد زائیدن گرفته بود. پس در برابر خانه کعبه ایستاد و نظر به جانب آسمان افکند و گفت «پروردگارا! من ایمان آوردهام به تو و به هر پیامبر و رسولی که فرستادهای و به هر کتابی که نازل کردهای و تصدیق کردهام به گفتههای جدم حضرت ابراهیم علیهالسلام که خانه کعبه را بنا کرده است. پس درخواست میکنم از تو به حق این خانه و به حق آن کسی که این خانه را بنا کرده است و به حق این فرزندی که در شکم من است و با من سخن میگوید و به سخن گفتن خود مونس من گردیده است و یقین دارم که او یکی از آیات جلال و عظمت تو است که آسان کنی بر من ولادت او را.»
عباس و یزید بن قعنب گفتند که، چون فاطمه از این دعا فارغ شد، دیدیم که دیوار عقب خانه شکافته شد. فاطمه از آن رخنه داخل و از دیدههای ما پنهان شد، پس شکاف دیوار به اذن خدا به هم پیوست و ما، چون خواستیم در خانه را بگشاییم چندان که سعی کردیم، در گشوده نشد. دانستیم که این امر از جانب خدا واقع شده و فاطمه سه روز در اندرون کعبه ماند.
اهل مکه در کوچهها و بازارها این قضیه را نقل میکردند و زنها این حکایت را یاد میکردند و تعجب مینمودند. تا روز چهارم رسید، پس همان موضع از دیوار کعبه که شکافته شده بود، دوباره شکافته شد، فاطمه بنت اسد بیرون آمد و فرزند خود علی بن ابیطالب علیهالسلام را در دست خویش داشت و میگفت «ای گروه مردم! به درستی که حق تعالی برگزید مرا از میان خلق خود و فضیلت داد مرا بر زنان برگزیده که پیش از من بودهاند... من فرزندی آوردهام در میان خانه برگزیده او و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از میوهها و طعامهای بهشتی تناول کردم.»
بیش از هزار و ۴۰۰ سال از این کرامت میگذرد و هر سال که زائران برای انجام مناسک حج به مکه میروند و به دور خانه خدا میچرخند، هنگام عبور از رکن یمانی به یاد میلاد مولود کعبه میافتند و برخی تصور میکنند آن بخش از رکن یمانی که هر سال توسط ماموران عربستان ترمیم میشود، همان مکانی است که فاطمه بنت اسد از آنجا به داخل کعبه رفت و در ایام حج واجب هم شاهد پخش فیلمهایی با این روایت در فضای مجازی هستیم درحالی که واقعیت اینگونه نیست.
حجت الاسلام عمار ابوطالبی گفت: طبق روایات مستجار یکی از مکانهایی در مسجد الحرام است که محل اجابت دعا و همچنین محل ورود فاطمه بنت اسد، مادر حضرت علی (ع) به کعبه است که در اینجا شکافی وجود ندارد و جای درِ کعبه در زمان قبل از پیامبر (ع) است.
وی افزود: به عبارت دیگر خانه خدا دو در داشته است. یکی همین در که الان وجود دارد و در دیگر روبروی آن بوده است. وقتی سیل، کعبه را خراب کرد، قریش پول نداشت در بسازد و لذا آن را تیغه کرد و جای آن مشخص است و همین جا را مستجار میگویند و هیچ اثری از شکاف روی کعبه نیست. برخی میگفتند شکاف مستجار را با نقره پر کردند که این مطلب هم صحت ندارد.
ابوطالبی تاکید کرد: برخی میگویند عربستان میخواهد این شکاف را پر کند، ولی نمیتواند در حالی که بارها کعبه تخریب و دوباره بازسازی شده است. در هیچ کتاب تاریخی و سفرنامهای هیچ کسی اشارهای نکرده که وقتی به مکه رفته، شکافی در کعبه دیده باشد. اگر این شکاف در طول تاریخ وجود داشت، حتما کسانی به آن اشاره میکردند.
این کارشناس تاریخ اسلام گفت: سال گذشته به همراه برخی افراد به منزل یکی از عالمان مکی رفته بودم که وهابی هم نبوده و تحقیقات فراوانی درباره مکه داشت و کتابی در این زمینه نوشته بود و زمانی که از وی سوال کردم که چرا رکن یمانی با سایر رکنها تفاوت دارد، پاسخ داد به خاطر زائران است که خیلی استلام میکنند و به مرور سنگ سائیده میشود و مجبور میشوند آن را ترمیم کنند.
وی افزود: پس از سیلی که ۴۰۰ سال پیش در مکه آمد، زین العابدین کاشانی، مجتهد شیعی توفیق بازسازی کعبه را پیدا کرد و در کتابی که به نام مفرحه الانام فی تاسیس بیت الله الحرام نوشته، هیچ اشارهای به این شکاف نکرده است. خانه خدا از سنگ بنا شده و دهها میلیون بار این سنگ استلام میشود و طبیعی است که به مرور ساییده شود و از بین برود، همانند ضریح ائمه که نقرهای و پر از نقش و نگار است و بعد از چندین سال صاف میشود و لذا آن را بازسازی میکنند.
ابوطالبی اضافه کرد: اگر میخواهیم فضیلتی برای امیرمومنان (ع) در مسجدالحرام نقل کنیم، نیازی به نقل این مطالب نیست. چون حضرت علی (ع) به قدری نشانههایی در خانه خدا دارند که نیازی به طرح این مسائل نیست.
وی به فیلمهایی که همچنان در فضای مجازی پخش میشود، اشاره کرد و گفت: محل تولد حضرت علی (ع) در مستجار بوده و جایی که کارگران مشغول ترمیم آن هستند، رکن یمانی است و فاصله آن تا مستجار یک متر است. تنها رکنی که همه زائران به طور مکرر استلام میکنند، رکن یمانی و حجر الاسود است. چون برای استلام این دو خیلی سفارش شده و ثواب بسیاری دارد، ولی چون حجر الاسود شلوغ است، معمولا زائران، رکن یمانی را استلام میکنند.
منبع: ایرنا
باخوندن مطلبتون آدم فک میکنه اصلا ۱۴۰۰سال پیش شکافی باز نشده..واقعا ک