سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دوبانده‌ سازی جاده خواف-تربت حیدریه، مانده در خوان اول

دوبانده کردن جاده خواف - تربت حیدریه، به عنوان یکی از مسیرهای پرتردد و پرحادثه جنوب خراسان رضوی با گذشت چهار سال، تنها ۳۵ درصد پیشرفت کرده است.

 دوبانده کردن جاده خواف - تربت حیدریه، به عنوان یکی از مسیرهای پرتردد و پرحادثه جنوب خراسان رضوی از سال ۱۳۹۸ آغاز شد، اما با گذشت چهار سال تنها ۳۵ درصد پیش رفته و اکنون اجرای این طرح با کندی مواجه است. 

این طرح که ۱۳۰ کیلومتر طول دارد از مهر ۱۳۹۸ با حضور معاون وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و ابتدا قرار بود با مشارکت شرکت تامین و توسعه زیرساخت های شرق ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل به صورت همزمان از ۲ مسیر سنگان به سمت خواف، تربت‌حیدریه و رشتخوار با اعتبار هشت هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال به اجرا درآید.

تاکنون و با گذشت بیش از چهار سال، خط دوم جاده سنگان - خواف - رشتخوار - تربت‌حیدریه تنها به طول ۱۲ کیلومتر اجرا شده است که هفت کیلومتر آن در محدوده شهرستان خواف و پنج کیلومتر در شهرستان تربت حیدریه است.

بنا بر آمارهای موجود در ۹ ماهه امسال بیش از هفت میلیون تردد خودرو در جاده های شهرستان خواف به ثبت رسیده که ۲۲ درصد آن مربوط به وسائل نقلیه سنگین بوده و از آن میان ۲۰ درصد در جاده خواف - رشتخوار - تربت حیدریه بوده است.

مجموعه کانسارهای سنگان خواف با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد - تربت‌حیدریه - خواف - سنگان و نیز مشهد - فریمان - تربت‌جام - تایباد - سنگان امکانپذیر است.

طرح دوبانده کردن مسیر خواف - تربت حیدریه به یکی از مطالبات ساکنان جنوب استان تبدیل شده است و حتی امام جمعه خواف نیز به تازگی در خطبه های نماز جمعه با انتقاد از روند کند اجرای این طرح گفت: با وجود تردد روزانه تعداد زیادی وسائل نقلیه، از جمله خودروهای سنگین و تریلی های کشنده حمل بار سنگ آهن از مجتمع معادن سنگ آهن سنگان در این مسیر و بروز تعداد زیادی حوادث منجر به فوت، کندی در روند اجرای این طرح پذیرفته نیست.

حجت الاسلام ابوالفضل مظاهری رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای شهرستان‌های خواف، رشتخوار، تربت جام و تایباد گفت:‌ بهسازی و به خصوص دوبانده سازی این مسیر ارتباطی خواست اهالی این شهرستان است و مناسب نبودن این جاده مشکلات زیادی برای مردم این منطقه به وجود آورده است.

او در حوزه علمیه قم نیز اخیرا با ارسال نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، خواستار توجه بیشتر مسئولان و نمایندگان مجلس به رفع موانع و شتاب دادن به اجرای طرح دوبانده سازی جاده خواف - تربت حیدریه شد.

حجت الاسلام علی زنگویی زوزنی نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده های شهرستان‌های خواف و رشتخوار از مناطق مرزی و محروم خراسان رضوی، درگیر بار ترافیکی سنگین ناشی از حمل و نقل سنگ آهن معادن سنگان و تردد روزانه ۲ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین است که موجب بروز خطرات متعدد جانی و مالی برای مردم این ۲ شهرستان شده است.

او نیز ساخت باند دوم جاده خواف - تربت حیدریه را از مطالبات جدی مردم این شهرستان ها برشمرد.

عبدالرحمن مجددی عبدالرحمن مجددی مسئول اورژانس پیش بیمارستانی خواف گفت: با توجه به حجم بالای تردد وسائل نقلیه سنگین از مسیرهای ارتباطی این شهرستان، از جمله جاده خواف به تربت حیدریه، تکمیل طرح دوبانده کردن این محور ضروری است.

او افزود: در شرایط کنونی بخش اعظم این مسیر یک طرفه است که علاوه بر ترافیک، منجر به بروز تصادفات می شود.

مسئول اورژانس پیش بیمارستانی خواف ادامه داد: خستگی و خواب آلودگی برخی رانندگان به خصوص بعد از تعویض نوبت معادن در بروز تصادفات بین وسائل نقلیه سنگین با خودروهای سواری و اتوبوس و مینی بوس نقش مهمی دارد.

مجددی بیان کرد: در ۹ ماه امسال ۳۳ درصد از چهار هزار و ۸۱۱ ماموریت اورژانس خواف به تصادف ها اختصاص داشته که هفت درصد آن به سوانح جاده ای به خصوص مسیرهای خواف - تربت حیدریه و خواف - قائن مربوط بوده است.

حسن محمدی رئیس پلیس راه خواف گفت: جاده خواف- تربت حیدریه نه تنها باید دوبانده شود بلکه قابلیت تبدیل به بزرگراه را هم دارد.

محمد افشارمقدم رئیس جمعیت هلال احمر خواف گفت: تردد زیاد خودروها در مسیر مزبور برای برخی از روستاهای طول مسیر از جمله "نصرآباد" و "چمن آباد" به دلیل نبود کمربندی و عبور خودروهای سنگین از داخل روستاها، حوادث زیادی را رقم می زند.

او افزود: تنها پایگاه امداد و نجات جاده ای فعال در این مسیر در سه راهی "نشتیفان" مستقر است و از اینجا تا شهرستان تربت حیدریه هیچ پایگاه امداد دیگری وجود ندارد و همین مساله زمان امدادرسانی در طول این مسیر را طولانی می کند.

جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: در ۲ ماه گذشته نشست های مختلفی در استان و کشور در خصوص اجرای این طرح برگزار شد که البته تا مرحله رسیدن به نتیجه و یک برنامه اجرایی همگن برای تمام قطعات این طرح ادامه خواهد یافت.

او افزود: با نتیجه گرفتن از این نشستها مطالبه دیرینه مردم خواف مبنی بر دوبانده شدن محور خواف - تربت حیدریه در مراحل اجرایی قرار می گیرد تا با اجرا و بهره برداری از آن ظرفیتی برای توسعه اقتصاد محلی و استان فراهم شود.

شرکتهای معدنی به تعهدات خود عمل کردند

علی امرایی مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خراسان گفت:‌ بر اساس برآورد نخست، اجرای طرح دوبانده کردن جاده خواف - تربت حیدریه هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که اکنون با توجه به جهش قیمت ها به حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و تامین نیمی از این رقم بر عهده سرمایه گذاران و شرکتهای معدنی و ۵۰ درصد نیز بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

او افزود: شرکت فولاد سنگان هیچ گونه بدهی در خصوص اجرای این طرح جاده ای ندارد و به تعهد خود عمل کرده است و وزارت راه و شهرسازی باید سهم خود را پرداخت کند تا اجرای طرح سرعت یابد.

منبع:ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.