سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بمب ساعتی؛ متهم ردیف اول در آلودگی هوا کدام منابع است؟

وجود خودروهای دیزلی در سطح شهر برای آسمان آبی همانند یک بمب ساعتی عمل می کنند.

آلودگی هوا یکی از مسائل مهم و پیچیده درحوزه محیط زیست است که تاثیرات منفی برسلامت انسان و کیفیت هوا دارد. با افزایش تعداد خودرو ها در جوامع مدرن، مشکلات مربوط به آلودگی هوا نیز افزایش یافته است. ناگفته نماند فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران بلای جان پایتخت‌نشینان شده است٬همین موضوع یعنی پخش ذرّات معلّق عامل بیماری‌های سرطانی، قلبی و ریوی به‌خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران هستند.

خودروها در حین استفاده از سوخت، آلاینده هایی مانند بخارات سمی، گازهای گلخانه ای و ذرات معلق را به هوا پخش می کنند که باعث آسیب زدن به محیط زیست و سلامت انسانها میشوند و در بین منابع احتراقی، خودروهای دیزلی سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند.

چندین خودروی سنگین دیزلی در تهران تردد می‌کنند که هر کدام از آنها به یک بمب ساعتی برای آلوده کردن هوای پایتخت تبدیل شده‌اند با وجود تمام قوانین و مصوبه‌ها برای ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی اما آنها هنوز هم سیاهی ذرات معلق را به جان آسمان می‌ریزند.

به همین منظور داریوش گل‌علیزاده رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تاثیر خودروهای دیزلی روی هوای پاک به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت : بر اساس مطالعه سیاهه انتشار کلانشهر‌های کشور به ویژه شهر تهران، سهم منابع متحرک اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، موتورسیکلت، تاکسی، کامیون و خودرو‌های شخصی در آلایندگی کلانشهرها، ۶۰ درصد در تولید ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است که امروز آلاینده اصلی تهران و سایر کلانشهر‌های ما هستند.

وی ادامه داد: از این منابع، خودرو‌هایی که سوخت دیزلی دارند ۳۲ درصد از ۶۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهند! جنس ذرات معلقی که در هوای تهران منتشر می‌شود از جنس دوده و منشا آن سوخت‌های فسیلی به ویژه سوخت‌های دیزلی ناشی از حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس‌هاست.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیمایش بیشتر این دستگاه‌ها و فرسودگی بیش از ۸۵ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی ما باعث رقم خوردن این حجم از آلودگی شده است و همچنین باعث شده تا ما شاهد تردد بیشتر خودرو‌های شخصی و تک‌سرنشین باشیم چرا که متاسفانه حمل و نقل عمومی به دلیل عدم توسعه و نوسازی در طی سنوات گذشته با یک ناکارآمدی مواجه است و پوشش کاملی را برای مناطق مختلف تهران ندارد و همچنین مردم احساس آسایش در خودرو‌های حمل و نقل عمومی را ندارند.

کیفیت سوخت در کلانشهرها به چه صورت است؟

گل‌علیزاده بیان کرد: سوخت در تهران و کلانشهر‌ها از کیفیت خوبی برخوردار است و حتی محتوای گوگرد سوخت‌هایی که در کل استان تهران توزیع می‌شود بین یورو ۴ و یورو ۵ است، اما عملکرد سوخت وابسته به عملکرد خود خودرو هست و زمانی که خودرو‌های دیزلی ما و اتوبوس‌های ما که بیش از ۲۰ سال سن دارند، نتوانند سوخت را خوب بسوزانند، در نتیجه افزایش کیفیت سوخت هم فایده‌ای ندارد؛ علاوه بر این اتوبوس‌های ما تجهیزات کنترلی و فیلتر جاذب دوده هم ندارند.

او گفت : تجهیزات کنترل رانندگی در خودرو‌های سواری و بنزینی نیز کاتالیست است که اگر این کاتالیست بعد از ۵ سال تعویض و از مدار خارج نشود، آن خودرو تبدیل به منبع آلایندگی می‌شود.خوشبختانه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و وزارت کشور اقداماتی را برای خرید اتوبوس‌های برقی انجام داده‌اند و برنامه‌های خیلی خوبی هم برای کلان‌شهر‌ها تعریف شده است.

گل‌علیزاده بیان کرد: موضوع بسیار خوب دیگری که در دستور کار است، طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده است که سال‌هاست انجام نمی‌شد و سال گذشته تنها ۲۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه اسقاط شد، اما با تصویب آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که به طور مشترک با آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک تهیه شده است و احتمالاً طی هفته‌های آینده به تصویب دولت می‌رسد، اسقاط تاکسی‌های فرسوده و موتورسیکلت‌ها در کلانشهر‌ها در اولویت است و انشالله ناوگان تاکسی کلانشهر‌ها را نوسازی خواهیم کرد و این اتفاق با حداقل وابستگی به منابع دولتی و از طریق تولید گواهی اسقاط انجام می‌شود.

او تصریح کرد: به عنوان نمونه برای یک تاکسی فرسوده بالای ۱۲ سال، حداقل ۲۱۰ میلیون تومان بابت تولید گواهی اسقاط به عنوان آورده مالک خودرو ایجاد می‌شود و می‌توان با یک منابع حداقلی از تجهیزاتی که شهرداری و وزارت کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند، خودرو و تاکسی نو در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و تاکسی فرسوده هم از رده خارج شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۸ دی ۱۴۰۲
همونطور که سواریا کاتالیزور دارن و دوده و آلودگی رو حذف میکنه گازوییلی ها هم باید فیلتر دوده داشته باشن والا حق تردد نباید داشته باشن
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۷ دی ۱۴۰۲
کم کم باید ماشین های تک نفری رو ایجاد کنند اونم بدون بنزین شبیه دوچرخه تا هم بار ترافیک کم بشه هم هوای آلوده بهتر بشه
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۷ دی ۱۴۰۲
متهم ردیف اول خودروهای داغون که باتوجه به اقتصاد نمیتونن همه ماشین های خوبی داشته باشن تا هوارو آلوده نکنن
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۷ دی ۱۴۰۲
گازوییل = قاتل مردم
ا
۱۰:۲۷ ۲۷ دی ۱۴۰۲
خودرو ها به جهت افزایش هر کدام چنین حکمی دارند طبیعت را تباه کردند برف و باران هم باید به خاطره بپیوندد و دیگر شاهد فصول متفاوت سال نخواهیم بود هر فضایی انباشته شده از آهن اعم از متحرک و ثابت
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۷ دی ۱۴۰۲
طبق معمول خداوند که باد بارون نمبفرسته خودروهای بی کیفیت
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۷ دی ۱۴۰۲
تک سرنشینی ها خودرو خیلی زیاد شدن تو رو خدا کاری کنید
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۷ دی ۱۴۰۲
وای امان از تک سرنشینان
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۷ دی ۱۴۰۲
ماشین های تک سرنشین
cbvgc
۰۹:۲۲ ۲۷ دی ۱۴۰۲
به گازوییل در اروپا سوخت سبز میگن با تنظیم موتور و تعویض قطعات فرسوده آلایندگی خودروهای گازوییلی کم میشه
مطلب مهم دیگه که در کشور ما اجرا نمیشه این که خودرو های سنگین گازوییلی نباید در طول شبانه روز در شهرها در تردد باشن باید اس ساعت 9شب تا 6صبح تردد کنن که متاسفانه درایران اجرا نمیشه این امر خیلی در الودگی محیطی موثر هستش
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۷ دی ۱۴۰۲
متهم ردیف اول ایران‌خودرو و سایپا هستن تمام!!!!!
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۷ دی ۱۴۰۲
متهم ردیف اول اقتصاد و قیمت گذاری دستوری و غیر واقعیست،اگر منابع ملی انرژی به قیمت واقعی یعنی بالاترین پیشنهاد داخل یا خارج فروخته شود و درآمدش بین همه تقسیم شود انگیزه صرفه جویی و درست مصرف کردن پدید میاید و افراد میتوانند پول مازاد سهمشان را صرف کارهای واجبتری کنند و یا بسیاری از محصولات کشاورزی آببر را وارد کنند وفقر و شکاف طبقات و اسراف و قاچاق و فساد و بیعدالتی و آلودگی هوا وکمبود آب وبسیاری ار ناهنجاریها بسیار کم میشود.
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۷ دی ۱۴۰۲
اولویت اول رفع آلودگی هوا باید رفع دوده گازوئیل باشه چون گازوئیل چند برابر بنزین دوده تولید میکنن
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۷ دی ۱۴۰۲
آمریکای جانی صد ساله که میدونه گازوییل چه بلایی سر دنیا داره میاره ولی چون موتورای گازوییلی مصرفشون نصف بنزینه برای اینکه کمتر نفت مصرف بشه و کمتر به مسلمونا برا خریدن نفت محتاج باشن صداشو درنیاورده و حتی سواری ها رو هم گازویبل سوز کرده
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۷ دی ۱۴۰۲
اینقدر این موضوع فوق تکراری رو تکرارررررررر نکنید شما نمیدونید علت چیه ؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۷ دی ۱۴۰۲
گازوییل قاتل بشر
Hossein
۰۸:۲۳ ۲۷ دی ۱۴۰۲
حالا بیا هندونه فروش و پیدا کن.....بنزین و گازوییل ایران کیفیت استانداردهای جهانی رو ندارن .خودروهای ساخت داخل به اندازه لوکوموتیو قطار دارن سوخت مصرف میکنن‌....تمام ادارات دولتی باید از مرکز شهر کشیده بشه بیرون ،یه شهرکتی ساخته بشه مخصوص ارگانهای دولتی ،بعد ببینین چقد از حجم ترافیک کم میشه...آلودگی کمتر...در مرحله بعد باید تمام مناسبات کاغذی اداری حذف بشه و کلا بشه اینترنتی و مجازی ....تمامممم
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۷ دی ۱۴۰۲
اگر سوزن پمپ هارا درست کنند خیلی تاثیر دارد در رفع آلودگی باید جریمه بشن
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۷ دی ۱۴۰۲
وقتی در دوره احمدی نژاد سرویس های اتوبوس ایاب و ذهاب برای کارمندان و کارگران و مدارس حذف شد و برای فروش خودرو داخلی مردم رو عملاً ترقیب به استفاده خودرو شخصی و پر مصرف کردن نتیجه این میشه
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۷ دی ۱۴۰۲
گازوییل = قاتل شهرنشینا
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۲
فقط گازوییل
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۲
بکارگیری خودروهای شخصی و اغلب تک سرنشین نادیده گرفته میشه متاسفانه
داود
۰۷:۴۷ ۲۷ دی ۱۴۰۲
سلام خسته نباشید خدمت شما وهمکاران محترم .لطفا شما درباره مزایده خودرو ها یک گزارش تهیه کنید که خود بخش های دولتی که ماشین ها فرسوده بالای سن ۲۰ سال را از طریق مزایده وارد چرخه می نماید و باعث دو چندان شدن آلودگی هوا میشود