سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کیفیت سوخت در کلانشهرها به چه صورت است؟

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سوخت در تهران و کلانشهر‌ها از کیفیت خوبی برخوردار است٬ اما عملکرد سوخت بستگی به عملکرد خود خودرو دارد.

داریوش گل‌علیزاده رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تاثیر خودروهای دیزلی روی هوای پاک با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی کرد و این چنین گفت : بر اساس مطالعه سیاهه انتشار کلانشهر‌های کشور به ویژه شهر تهران، سهم منابع متحرک اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، موتورسیکلت، تاکسی، کامیون و خودرو‌های شخصی در آلایندگی کلانشهرها، ۶۰ درصد در تولید ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است که امروز آلاینده اصلی تهران و سایر کلانشهر‌های ما هستند.

وی ادامه داد: از این منابع، خودرو‌هایی که سوخت دیزلی دارند ۳۲ درصد از ۶۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهند.جنس ذرات معلقی که در هوای تهران منتشر می‌شود از جنس دوده و منشا آن سوخت‌های فسیلی به ویژه سوخت‌های دیزلی ناشی از حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس‌هاست.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیمایش بیشتر این دستگاه‌ها و فرسودگی بیش از ۸۵ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی ما باعث رقم خوردن این حجم از آلودگی شده است و همچنین باعث شده تا ما شاهد تردد بیشتر خودرو‌های شخصی و تک‌سرنشین باشیم چرا که متاسفانه حمل و نقل عمومی به دلیل عدم توسعه و نوسازی در طی سنوات گذشته با یک ناکارآمدی مواجه است و پوشش کاملی را برای مناطق مختلف تهران ندارد و همچنین مردم احساس آسایش در خودرو‌های حمل و نقل عمومی را ندارند.

کیفیت سوخت در کلانشهرها به چه صورت است؟

گل‌علیزاده بیان کرد: سوخت در تهران و کلانشهر‌ها از کیفیت خوبی برخوردار است و حتی محتوای گوگرد سوخت‌هایی که در کل استان تهران توزیع می‌شود بین یورو ۴ و یورو ۵ است، اما عملکرد سوخت وابسته به عملکرد خود خودرو هست و زمانی که خودرو‌های دیزلی ما و اتوبوس‌های ما که بیش از ۲۰ سال سن دارند، نتوانند سوخت را خوب بسوزانند، در نتیجه افزایش کیفیت سوخت هم فایده‌ای ندارد؛ علاوه بر این اتوبوس‌های ما تجهیزات کنترلی و فیلتر جاذب دوده هم ندارند.

او گفت : تجهیزات کنترل رانندگی در خودرو‌های سواری و بنزینی نیز کاتالیست است که اگر این کاتالیست بعد از ۵ سال تعویض و از مدار خارج نشود، آن خودرو تبدیل به منبع آلایندگی می‌شود.خوشبختانه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و وزارت کشور اقداماتی را برای خرید اتوبوس‌های برقی انجام داده‌اند و برنامه‌های خیلی خوبی هم برای کلان‌شهر‌ها تعریف شده است.

گل‌علیزاده بیان کرد: موضوع بسیار خوب دیگری که در دستور کار است، طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده است که سال‌هاست انجام نمی‌شد و سال گذشته تنها ۲۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه اسقاط شد، اما با تصویب آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که به طور مشترک با آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک تهیه شده است و احتمالاً طی هفته‌های آینده به تصویب دولت می‌رسد، اسقاط تاکسی‌های فرسوده و موتورسیکلت‌ها در کلانشهر‌ها در اولویت است و انشالله ناوگان تاکسی کلانشهر‌ها را نوسازی خواهیم کرد و این اتفاق با حداقل وابستگی به منابع دولتی و از طریق تولید گواهی اسقاط انجام می‌شود.

او تصریح کرد: به عنوان نمونه برای یک تاکسی فرسوده بالای ۱۲ سال، حداقل ۲۱۰ میلیون تومان بابت تولید گواهی اسقاط به عنوان آورده مالک خودرو ایجاد می‌شود و می‌توان با یک منابع حداقلی از تجهیزاتی که شهرداری و وزارت کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند، خودرو و تاکسی نو در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و تاکسی فرسوده هم از رده خارج شود.

برچسب ها: محیط زیست ، هوای پاک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
سوختی که در مخازن پمپ بنزین است را به صورت نامحسوس نمونه گرفته و به یک کشور اروپایی برای آزمایش بدهید
علی
۱۷:۵۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
تو خوزستان بنزین سوپر که هیچ حتی بنزین یورو چهار هم پیدا نمیشه....
سهمیه ذخیره بنزین کارتها هم که دزدیدن ..
بعد تو فکر سوخت باکیفیت هستن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دانیال
۱۷:۴۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
فقط تهران رو نبینید
اهواز مدت هاست رنگ بنزین یورو چهار رو ندیده
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
بنزین پتروشیمی ها سمی است
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
اگر گوش و عقلی باشه میفهمه که کیفیت بنزین افتضاح هست
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
بنزین تولید شده توسط پتروشیمی ها
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
عین کیفیت کاری مسولین
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
کیفیت سوخت اشغال است با خودروهای اشغال و خودروسازی اشغال و مسولان نادان
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
کیفیت عالی .... ماشین هم بنز و بوگاتی باشه سازنده ماشین اشکال داره...آب و هوا و کف و رنگ تو برخی پمپ بنزین ها نیست راست می گیرد.... سوخت رو بدید به سازمان جهانی تایید استاندارد کنه ببینم راسته.ماشین ها ایراد دارن
Hossein
۱۵:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
عالی دمتون گرم ...اصن آلودگی وجود نداره‌.کو آلودگی کو..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
با کیفیتش کاری ندارم ولی بنزین آزاد میزنیم لیتری ۳ هزار تومن در عوض کم میزنیم یعنی بنزین هوا داره
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
افتضاح