عبدالحسین زارع سرپرست پلیس راه استان کرمانشاه گفت : برابر پیشنهادهایی که ما میدهیم در این زمینه کارهایی انجام میشود، اما متاسفانه حرکت به صورت قطره چکانی است و با مطلوب فاصله داریم.
وی ادامه داد: دور برگردانهای ما نیاز به ایمن سازی دارند، در جاده روانسر حوادث رخ به رخ زیاد داریم، جاده کوزران به سمت سراب نیلوفر هم نیاز به اصلاح دارد و در محور کرمانشاه - کامیاران نیز علیرغم تغییر جنس جاده و تبدیل شدن به بزرگراه شاهد سرعتیتر شدن حرکت خودروها و خلق حوادث هستیم.
به گفته وی الان بیشترین تصادفات در همین محور کامیاران به دلیل سرعت زیاد اتفاق میافتد و واقعیت این است که اتکا صرف به حضور پلیس و روشهای سنتی دیگر جوابگو نیست و باید به سمت سیستمی کردن این محور برویم و از دوربینهای کنترل سرعت به خصوص در نواحی پرحادثه بهره ببریم.
زارع تجهیز محور کامیاران- کرمانشاه و محور بیستون- کرمانشاه به دوربینهای هوشمند کنترل سرعت را نیازمند همکاری جمعی استانداری و مدیران حوزه راه دانست و تاکید کرد که هوشمند سازی این مسیرها در کاهش تصادفات موثر است.
وی در عین حال تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری خوب مردم آمار تصادفهای ما روند کاهشی دارد به گونهای که در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش جان باخته و پنج درصد نیز کاهش مجروح داریم.
زارع افزود: در مجموع تصادفات ما شامل فوتی، جرحی و خسارتی، ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از نظر آمار تصادفات جزو استانهای میانی کشور محسوب میشویم.
فرمانده پلیس راه کرمانشاه پیشنهاد داد: برای تامین اعتبار جداسازی و تعریض محور روانسر و نیز هوشمند سازی محور کامیاران بخشی از مبلغ جریمههایی که به حساب خزانه واریز میشود در اختیار راهداری قرار بگیرد چرا که به باور وی هرجا دوربین باشد در آن ناحیه امنیت برقرار میشود.
زارع در خصوص سرقت تجهیزات راهداری در مسیر جادهها نیز گفت: برای توفیق داشتن هزینه باید کرد و اگر در نقطه خاصی سرقت انجام میشود باید تمهیدات خاصی برای جلوگیری از سرقت انجام داد و این دلیل نمیشود به عنوان مثال برق جاده و روشنایی تامین نشود، ضمن اینکه ما در همه جادهها سرقت نداریم بلکه مناطق خاصی اینگونه است که باید گشتهای راهداری بیشتر در این مناطق متمرکز باشد.
وی علائم راه را پیامبران جادهها دانست و گفت: نصب شبرنگ و سایر علایم بسیار در هدایت رانندهها تاثیر دارد و سرقت و یا نصب نکردن این علائم تاثیر زیادی در بروز تصادفات دارد و به قطعیت میتوان گفت که تاثیر زیرساختهای راه از حضور پلیس در جادهها بیشتر است.
زارع اشاره کرد: زمانی که محور کرمانشاه-کامیاران ۲ طرفه بود، چون ماشینها رخ به رخ تردد میکردند تعداد تصادفات کم، ولی آمار تلفات بالا بود به گونهای که در یک تصادف تا پنج نفر نیز جانشان را از دست میدادند، اما اکنون که این مسیر اصلاح شده از ۱۰ تصادف شاید یک الی ۲ نفر فوتی داشته باشیم.
وی افزود: به برکت اربعین و توسعه راههای استان با وجود افزایش تردد، آمار تصادفات جادهای کاهشی بوده است .