سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک برای ثبت جهانی

فرمانده سپاه حضرت ابالفضل (ع) لرستان گفت:برای تخلیه و ساماندهی محدوده ی قلعه فلک الافلاک و تسریع در ثبت جهانی آن شبانه روز تلاش می‌کنیم.

فرمانده سپاه حضرت ابالفضل (ع) لرستان گفت:برای تسریع در ثبت جهانی قلعه فلک افلاک وکمک به توسعه ی صنعت گردشگری و رونق اشتغال در استان، شبانه روز تلاش می‌کنیم ستادفرماندهی سپاه حضرت ابالفضل(ع) لرستان را در کمترین زمان ممکن به مکان دیگر منتقل کنیم.

 سردار نعمت اله باقری گفت:بنابه تأکید سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر تخلیه ی ستاد فر ماندهی سپاه حضرت ابالفضل (ع) از جوار قلعه ی فلک افلاک شبانه برای ثبت جهانی این اثر در میراث جهانی یونسکو و رونق اشتغال شبانه روزی تلاش می کنیم که هر چه سریعتر این اتفاق انجام شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
متاسفانه در زمان پهلوی حریم قلعه رعایت نشده اطراف ان پادگان و دانشگاه ساخته بودن . دامنه ی تپه ای که قلعه روی ان قرارگرفته به سمت غرب قلعه و موجب استحکام هرچه بیشتر آن می شده ،متاسفانه برای احداث خیابان، بریده شده یعنی دیواره ای که در نتیجه برش دامنه ایجاد شده، نزدیک ۱۰ متر ارتفاع دارد . درواقع ریشه قلعه را تراشیدن( اگرجمله درستی باشد)
و ارتباطش با دامنه محکم آن قطع شده. در واقع از چهار طرف قلعه خاک برداری شده و و میشه گفت تقریبا فقط خود ساختمان قلعه باقی مانده . چند سالپیش هم جهت استحکام آن ستون هایی از سیمان کنار دیوارها پی ریزی و نصب کردن . برای این کار علاوه براینکه سنگ و خاک بیخ دیوار برداشته شده، خود ستون ها که به شکل خوابیده روی تپه قراگرفته اند از دو طرفشون شیارهایی وجود دارد که در اثر جاری شدن آب ایجاد شده و وقتی باران می باره خاک زیر قلعه رو بیشتر می شوره ومی بره. علت ایجاد این جوی ها کنار ستون ها خود همین کارغلطی بوده که انجام دادن . درصورتی که اگر به صورت طبیعی می ماند ماندگاریش بیشتر می شد.
در اطراف قلعه به فاصله یک کیلومتر نباید هیچگونه خاکبرداری میشد و اجازه هیچ ساخت سازی نباید میدادن . دامنه های قلعه بسیار محکم بوده و اگر باقی می ماند قلعه محکمتر و چشم اندازی کم نظیر به نمایش می گذاشت به نظربعید میرسه که ثبت جهانی بشه چون جز ساختمانی لرزان و اسمش چیزی باقی نمونده.
فقط باید افسوس خورد به حال قلعه شاپورخاست وبس.