سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد، فرهنگ و هنر نقش بسزایی دارد

اسماعیلی گفت: بازی‌ها جزء بالاترین میزان مصرف فرهنگی در میان همه گونه‌های هنری هستند که هر روز دایره آن‌ها گسترده‌تر می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری آئین پایانی جشنواره بازی‌های رایانه فجر که عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به اهمیت بازی‌ها گفت: شاهد هستیم امروز در بخش‌های مهم  به عنوان یکی از راه‌های ایجاد خلاقیت و گشایش در کار‌ها به این موضوع توجه می‌شود. چندی پیش در دانشگاه امیرکبیر جشنواره بازی‌های جدی را داشتیم که در آن شاهد رقابت بسیار خوبی بودیم که ماحصل آن حل بسیاری از مشکلات اجرایی با استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه بود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: به بازی‌ها به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در حوزه  اقتصاد، فرهنگ و هنر باید توجه کنیم چراکه بازی‌ها سهم مهمی را در انتقال ارزش‌های فرهنگی ایفا می‌کنند و بر همین اساس همه کشور‌های توسعه یافته در حال سرمایه گذاری و گسترش حیطه فعالیت‌های این بخش هستند.

وی با بیان اینکه در گذر زمان مجموعه بازی‌ها به نحوی در حوزه‌های مختلف زندگی نفوذ کرده است که اثر گذاری کم نظیری دارد، افزود:  ایران فرهنگی ما میراث بزرگی را در بخش‌های مختلف دارد که استفاده دقیق از این ظرفیت برای ما دستاورد‌های فرهنگی را به دنبال خواهد داشت؛ میراث غنی ما در شاهنامه، آثار حکیم نظامی، حکمای بزرگ ادبی و روایت‌های مهم از اسطوره‌های ما جزء ظرفیت‌هایی است که در این حوزه می‌شود به آن توجه کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: شاهد هستیم بخش مهمی از بازی‌هایی که مورد توجه قرار گرفت به روایت زندگی اسطوره‌های حوزه فرهنگی ما اختصاص داشت و سنین مختلف از آن استقبال کرده بودند.

اسماعیلی گفت: نکته بعدی استفاده از این ظرفیت در حوزه اقتصاد، فرهنگ و هنر است؛ کسانی که می‌توانند از زنجیره متعالی این بخش استفاده کنند این امکان را دارند تا بازار اقتصادی بسیار خوبی را  ایجاد کنند که این مسأله حتما در میان اهداف دوستان ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز هست.

وی افزود: نکته دیگر به تعامل گسترده این بخش با حوزه‌های کاری مختلف مربوط می‌شود. در بنیاد بازی‌ها هیات امنایی داریم متشکل از اغلب دستگاه‌هایی که در این حوزه حضور دارند که می‌توانند در ارتقای آن سهم داشته باشند و همچنین می‌توانند به فراخور ماموریتشان در این حوزه نقش آفرین باشند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه بیش از ۱۹ استان در این بخش حضور دارند که نشان دهنده ظرفیت فراگیر در این حوزه است، تصریح کرد: به شکل ویژه از معاونت علمی ریاست جمهوری تشکر می‌کنم که با استفاده از صندوق نوآوری شکوفایی از بازی‌های برگزیده حمایت کردند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: خواهشم این است فضای حمایتی گسترده‌ای را به بهانه این جشنواره  رقم بزنیم و بخش‌های نخبگانی از این موضوع استفاده کنند چراکه یکی از جهت‌گیری‌های ما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری باید تقویت این بخش باشد.

وی افزود: در برنامه هفتم تکالیف مهمی داریم؛ تولید و انتشار بازی‌های متنوع تکلیف جدی ما است که دوستان من باید آن را عملی کنند.

معاون رئیس جمهور: هنر محصول فرهنگ است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در سایه نعمات ویژه‌ای که خداوند به بشر داده دو مخلوق وجود دارند که تمام دستاورد‌های بشر برای این دو است؛ علم در سایه عقل و فرهنگ در سایه جان و روح؛ و همه آنچه ارزش انسانی محسوب می‌شود ارزش علم یا فرهنگ است.

فیروزآبادی تصریح کرد: زمانی که علم  وارد میدان می‌شود فناوری ایجاد می‌کند؛ فناوری علمی است که کاربردی شده است و زمانی که فرهنگ به عرصه عمل بیاید هنر را ایجاد می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت هنر محصول فرهنگ است و به همین دلیل هنر‌ها در میان همه ملت‌ها متفاوت است.

وی افزود: وقتی فناوری با اقتصاد عجین می‌شود شرکت دانش بنیان ایجاد می‌شود. شرکت دانش بنیان ترکیب خلاقانه فناوری و کسب و کار است که می‌تواند نوآوری فناورانه عرضه کند.

معرفی برگزیدگان جشنواره

در ادامه این آئین از پردیس سرگرمی پیله، استودیوی بازی سازی میدوپیا و شرکت اندیشه پردازان آمولای و شرکت سرگرمی پیله به عنوان برگزیدگان جشنواره در بخش سرمایه گذاری تقدیر شد.

بازی «سرضرب یک» (استودیو میدوپیا) در این دوره از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر توانست دیپلم افتخار سبک مسابقه‌ای را کسب کند.

بازی «چیکو» (شرکت هوگو) نیز توانست دیپلم افتخار بازی سبک پازل را کسب کند، بازی «فانوس» (شرکت فطرس) هم توانست دیپلم افتخار بهترین بازی سبک پازل را کسب کند. غزال زرین بهترین بازی سبک پازل نیز به «لومیناریا» تعلق گرفت.

بازی «تسخیرگران» (استودیو باباردو) نیز توانست غزال زرین بهترین بازی سبک استراتژی را به دست آورد.

بازی «شهربانو» نیز توانست دیپلم افتخار سبک کلمه‌ای و اطلاعات عمومی را کسب کند.

غزال زرین بهترین بازی سبک تیراندازی نیز به بازی «مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.

بازی «مدیر دفتر» توانست دیپلم افتخار بهترین بازی سبک تفننی را کسب کند.

غزال زرین بهترین بازی سبک اکشن ماجرایی به بازی «سفیر عشق» (شرکت منادیان) تعلق گرفت.

از میان بازی‌های نامزد برای سبک ماجرایی نیز «کانال سکوت یک» توانست غزال زرین را کسب کند. «امپراتور‌های قلابی» هم توانست در این بخش غزال زرین کسب کند.

بازی «کودکان اربعین» توانست غزال زرین بهترین دستاورد بخش فرهنگی را از آن خود کند.

غزال زرین بهترین دستاورد صداگذاری و جلوه‌های صوتی به بازی «فرمانده مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.

بازی «کانال سکوت دو» دیپلم افتخار بهترین دستاورد موسیقی را کسب کرد.

بازی «مختار؛ فصل قیام» توانست غزال زرین بهترین دستاورد موسیقی را به‌دست آورد.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد داستان و روایت بازی به بازی «کانال سکوت یک» تعلق گرفت.

غزال زرین بهترین دستاورد داستان و روایت بازی نیز به بازی «فرمانده مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری از منظر فنی و زیبایی شناسی به بازی «پوکه مبارزان کمپانی» تعلق گرفت «امپراتور‌های قلابی» هم توانست غزال زرین این بخش را کسب کند.

غزال زرین بهترین دستاورد طراحی بازی نیز به بازی «کانال سکوت یک» تعلق گرفت.

بازی «تسخیرگران» توانست دیپلم افتخار دستاورد فنی را کسب کند و «پوکه مبارزان کمپانی» توانست غزال زرین این بخش را از آن خود کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.