سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش خسارات اقتصادی در پی محدویت‌های موجود بر زنان در افغانستان

برنامه انکشافی سازمان ملل اعلام کرد محدودیت‌های طالبان بر زنان افغانستانی، بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار به اقتصاد افغانستان ضرر رسانده است.

برنامه انکشافی سازمان ملل اعلام کرد در دو سال گذشته حدود ۸۵ درصد از مردم این کشور با کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند.

بربنیاد این بیانیه، این وضعیت بیشتر زنان افغانستان را متأثر ساخته است؛ طبق این بیانیه، کانی ویگناراجا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مسئول منطقه‌ای این سازمان در آسیا-اقیانوسیه با انجمن آلمان برای ملل متحد در مورد رسیدگی به وضعیت زنان در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

ویگناراجا افزود: «ما بر حمایت مستقیم از کار تحت مالکیت زنان، ایجاد شغل، خدمات اجتماعی اساسی، انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت بلایا تمرکز می‌کنیم تا اقتصاد محلی را فعال نگه‌داریم، رفاه مردم را بهبود بخشیم و از آنها در برابر بلایای طبیعی محافظت کنیم.»

به گفته این نهاد، تمویل کنندگان برنامه‌های انکشافی در افغانستان به‌شدت کمک‌های‌شان را کاهش داده‌اند.

براساس تازه‌ترین یافته‌های برنامه انکشافی سازمان ملل، تولید ناخالص داخلی افغانستان از سال ۲۰۲۰ تا کنون ۲۹ درصد کاهش یافته است.

در این بیانیه همچنان آمده که وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان افغانستانی، بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار به اقتصاد افغانستان ضرر رسانده است.

یوان‌دی‌پی با اشاره به زمین‌لرزهای ماه میزان در هرات نیز گفت در کنار جان باختن یک هزار و ۴۰۰ تن، دست‌کم ۱۵۰ هزار تن دیگر در پی این رویداد طبیعی متضرر شده‌اند.

این نهاد بین‌المللی خاطرنشان کرد پس از این رویداد، حدود ۱۳ هزار وعده غذای گرم را به افراد آسیب‌دیده هرات فراهم کرده است.

این در حالی است که به تازگی، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد ۲۳.۷ میلیون تن در افغانستان برای زنده ماندن طی سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.