سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش سهم ایران در ترانزیت و کریدور حمل ونقل ترکیبی منطقه

مدیر‌کل ترانزیت و توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر گفت: بندر چابهار به عنوان دروازه‌ای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال-جنوب در نظر گرفته شده و زمینه‌ساز افزایش کارایی حمل ونقل ترکیبی می‌شود.

خسرو سرایی مدیر‌کل ترانزیت و توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به منظور تحقق فرامین ۹ گانه رهبر معظم انقلاب در خصوص ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، ظرفیت‌های کریدور شمال جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت منطقه‌ای و بین المللی به صورت ویژه در  اقتصاد دریا محور ایران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: بر اساس همین فرامین ایران با برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و همچنین جزایر استراتژیک با ظرفیت‌های فراوان باید در بخش‌های ساحلی، فراساحلی و دریایی از این ظرفیت به عنوان یک محرک و محور توسعه بهره گیری کند.

سرایی، با اشاره به اینکه تحقق این امر بدون شک جایگاه ویژه منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا برای کشورمان رقم خواهد زد، بیان کرد: به همین منظور کریدور شمال جنوب نقش بسیار ویژه‌ای در افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی در سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایفا خواهد کرد.

مدیر‌کل ترانزیت و توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در همایشی که به منظور تحقق اهداف اقتصاد دریا محور پایه گذاری شده، هدف گذاری اصلی تبیین سیاستگذاری یکپارچه در حوزه‌های دریایی و بهره گیری از ظرفیت‌های تمام دستگاه‌های اجرایی ذی ربط برای تحقق اهداف مورد نظر خواهد بود.

سرایی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه اقتصاد دریا محور طی یک دوره ۱۰ ساله، اضافه کرد: برای دستیابی به نرخ رشد دو برابری این بخش در اقتصاد کشور تمام تلاش دستگا‌های متولی حوزه دریایی، ایجاد بستر و زمینه افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و از همه مهمتر توسعه فعالیت‌های دانش محور و دانش بنیان در دستور کار خواهد بود.

وی افزود: همزمان با برپایی همایش اقتصاد دریا محور ایران در تلاش هستیم تا زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب عملکرد کریدور شمال جنوب با بهره گیری از ظرفیت‌های سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری‌های شانگ‌های و گروه بریکس را مورد ارزیابی قرار دهیم.

سرایی با اشاره به ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای کشور برای پیشبرد این اهداف تاکید کرد: طبق مطالعات و برنامه ریزی‌های صورت گرفته، بندر چابهار به عنوان دروازه‌ای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال جنوب در نظر گرفته شده و بنا است تا در این همایش ابعاد مختلف آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بدون شک بنادر ایران به عنوان پیشران ارزش افزوده زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال جنوب خواهند بود و مصمم هستیم تا با هم افزایی ایده‌ها و راهکار‌های مختلف مسیر تحقق این اهداف را کوتاهتر کنیم.

مدیرکل ترانزیت  وتوافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه همایش طی روز‌های ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور مدیران، مسئولان و فعالان این حوزه برگزار خواهد شد، افزود: آنچه در فرامین ۹ ماده‌ای ابلاغی از سوی رهبر انقلاب به عنوان یک ضرورت ملی مطرح شده این است که ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه و ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا از یک فرصت استثنایی بین المللی برخوردار است.

برچسب ها: حمل ونقل ، دریانوردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.