سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۹ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در همدان شناسایی شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در ۹ ماهه امسال با انجام آزمایش غربالگری بدو تولد نوزادان، ۵۹ نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید شناسایی شدند.

فاطمه ترکمان‌اسدی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۴۹۱ نوزاد در استان غربالگری تیروئید شده‌اند گفت: در این راستا ۵۹ نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید شناسایی شده و درمان آن‌ها آغاز شده است.

او با بیان اینکه غده تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد درون بدن بوده که سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند گفت: تیروئید غده‌ای کوچک و پروانه‌ای‌شکل است که در وسط و قسمت تحتانی گردن قرار دارد و بر روی رشد مغز تاثیر بسزایی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کم‌کاری این غده در دوران نوزادی به عنوان حیاتی‌ترین دوره زندگی می‌تواند روی توانمندی و هوش نوزاد تاثیر بگذارد و درمان دیر هنگام آن موجب پایین آمدن هوش (آی کیو) فرد و عقب ماندگی در بزرگسالی می‌شود.

ترکمان اسدی گفت: غربالگری تیروئید در مراکز بهداشتی از سال ۸۳ شروع شد و در سال ۸۵ به حد قابل قبولی رسید و در حال حاضر ۹۹ درصد نوزادان زیر پوشش طرح غربالگری قرار دارند.

او با بیان اینکه درمان نوزاد تا سه سالگی ادامه دارد بنابراین میزان هورمون تیروئیدی نوزاد تا سه سالگی بررسی و بر اساس آن دارو با دُز مناسب تجویز می‌شود تا سطح هورمون به حالت طبیعی بازگردد گفت: مشکل تیروئید اغلب نوزادان تا پیش از سه سالگی رفع می‌شود و شمار کمتری از نوزادان حتی پس از سه سالگی نیاز به تداوم فرایند درمان دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.