سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت ساز کرنا به دست هنرمند اصفهانی ویژه نقاره‌خانه حرم مطهر رضوی

صنعت‌کار هنرمند اصفهانی با ظرافت ده ساز کرنا ویژه آستان قدسی امام هشتم (ع) را ساخت.

سید محمد رضا بدیع زادگان با چیره دستی و ظرافت ده ساز کرنا را ساخته تا در آستان قدسی امام هشتم (ع) ندای «رضاجان رضاجان» را طنین انداز کند.

این  هنرمند اصفهانی با اشاره به اینکه ساز‌های نقاره خانه حرم رضوی در اثر استفاده مداوم دچار مشکل و فرسودگی شده بود گفت: پیشنهاد ساخت ساز کرنا مطرح شد که پس از تعمیر و تایید آستان قدس رضوی، و به لطف امام رضا همین نقطه‌ای برای آغاز ساخت کرنا‌های جدید شد.

این صنعت کار اصفهانی افزود: براساس اطلاعات اولیه مشابه ساز کرنا در ساز‌های موسیقی وجود ندارد و یک ساز منحصر به فرد و مخصوص نقاره خانه است که برای ساخت این ساز تاکنون سفارش به خارج از مشهد داده نشده و این اولین بار است که ساخت این ساز‌ها در خارج از مشهد صورت می‌گیرد، بیش از دو ماه و نیم کار شبانه روزی برای ساخت این ساز‌ها و با عنایت آقا علی بن موسی الرضا (ع) توانستم تعداد ۱۰ عدد از این ساز‌ها را بسازم.

او گفت: براساس توافق صورت گرفته با آستان قدس رضوی القاب علی بن موسی‌الرضا (ع) همچون شمس‌الشموس، انیس‌النفوس، معین‌الضعفا روی ۵ ساز کرنا حکاکی و درج می‌شود.

بدیع زادگان افزود: :یکی از خادمیاران حرم رضوی هزینه و تهیه مواد اولیه را پرداخت کرده و مابقی هزینه‌ها را بنده با ارادت و عشق به آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام با افتخار پرداخت کردم.

آیین نقاره زنی، یک آئین کهن و زیباست که از سالیان دور نسل به نسل و سینه به سینه، با حفط تمامی آداب و اصول به این دوران رسیده است. این آئین که خاص حرم مطهر امام رضا (ع) است به عنوان اعلانی برای یادآوری زمان اجرای فرایض دینی به مردم همه روزه در این حرم مطهر اجرا می‌شود و روح و جان مجاوران حرم رضوی را جلا می‌بخشد.

نقاره‌زنی آستان قدس رضوی تبدیل اذکار در منقبت  امام رضا (ع)  آوایی است که توسط نقاره و ساز بادی همراه آن یعنی کرنا نواخته می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.