سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهادی برای رفع عطش خراسان‌شمالی؛ اجرای ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال آب

 سهم خراسان شمالی از طرح بزرگ جهاد آبرسانی دولت سیزدهم، اجرای ۷۷۱ کیلومتر خط انتقال آب است که با گذشت نزدیک به ۲ سال، ۲۰۰ کیلومتر از آن برای بهره مندی ۱۶۴ روستای این خطه از آب شرب پایدار اجرایی شده است.

 پدیده خشکسالی از چالش‌های جدی است که سال‌ها کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند و انگار با تصمیم‌های گیری مقطعی و باران زودگذر نیز این مشکل حل نمی‌شود.

این چالش زیست محیطی در خراسان شمالی تا حدی پیش رفته است که تامین آب روستاییان حتی برای شرب نیز تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ شده است به گونه‌ای این قشر برای فرار از این وضعیت دبه به دست منتظر تانکر‌های آبرسانی هستند.

روستاییانی که در سال‌های دور از چشمه‌های جوشان بهره‌مند بودند این روز‌ها به جرگه مناطق دارای تنش آبی می‌پیوندند و وارد قصه تلخ خشکسالی و آسیب‌های ناشی از آن می‌شوند.

شاید سیاستگذاری‌های هدفمندی برای مقابله با دیو خشکسالی در سال‌های گذشته اندیشیده می‌شد، شاهد ورود روستا‌ها یکی پس از دیگری به چرخه تنش آبی نبودیم.

جدای از بررسی دلایل این موضوع، این روز‌ها دولت سیزدهم برای رفع دغدغه روستاییان و تامین آب پایدار طرح جهاد آبرسانی به روستا‌ها را وارد فاز اجرا کرده است.

طرحی که بر اساس آن باید تا پایان برنامه هفتم توسعه، آب آشامیدنی ۲۰ هزار روستا به صورت پایدار تامین شود و با اجرای کامل آن شاخص بهره مندی از آب شرب روستایی کشور از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ارتقا خواهد یافت.

سهم خراسان شمالی از اجرای این طرح، بهره مندی ۱۶۴ روستا با ۹۰ هزار نفر جمعیت از آب شرب پایدار است که تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از خط انتقال آن اجرا شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.