سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چوب حراج به اطلاعات کاربران؛ چطور دست کلاه سیاه‌ها را ببندیم؟

بسیاری از شرکت‌ها برای مواجهه با هجوم و مذاکره با هکر، استراتژی مشخصی دارند. درواقع با ارزیابی‌های مختلف تلاش می‌کنند که کمترین آسیب به دیتای کاربران وارد شود و نه منافع مالی شرکت.

امروزه حملات سایبری در دنیا یک امر عادی محسوب می‌شود، اما اینکه، میزان آسیب‌های وارده بر اثر این حملات تا چه اندازه است هم از اهمیت بسزایی برخورداراست. در این میان کسب‌وکار‌های اینترنتی باید بیشتر مراقب چنین موردی باشند و برای حریم خصوصی کاربران‌شان که به آن‌ها اعتماد کرده‌اند، اهمیت بیشتری قائل شوند.

 به بهانه هک اسنپ فود و به صدادرآمدن دوباره زنگ هشدار افزایش امنیت سایبری روزنامه همشهری گفتگویی را در این خصوص تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانید:

خبر هک اسنپ‌فود درحالی منتشر شده که مدتی پیش همین گروه هکری به سرور‌های تپسی نفوذ کرده بود. همچنین اگرچه به‌نظر می‌رسد، داده‌های کاربران اعم از مشتریان، فروشندگان و پیک‌های اسنپ‌فود ۲۰روز پیش استخراج شده، اما خبر آن طی یکی، دو روز پیش منتشر شده است. این کسب‌وکار اینترنتی درحالی از «حداکثر تلاش خود برای جلوگیری از انتشار داده‌های کاربران از طریق مذاکره با این گروه هکری» سخن گفته که رسانه‌ها به نقل از این گروه اعلام کرده‌اند که «پس از ماجرای تپسی تصمیم گرفتیم با هیچ شرکتی در آینده مذاکره نکنیم!»

هک اسنپ‌فود و تپسی طی یک فاصله زمانی کوتاه نشان می‌دهد که این ۲بازیگر اصلی کسب‌وکارهای اینترنتی اهمیت چندانی برای امنیت داده‌های کاربران خود قائل نیستند. با این حال، اسنپ‌فود اعلام کرده که اطلاعات کارت بانکی کاربران به سرقت نرفته، پس کاربران نگران نباشند.

دیتای سرقت شده

نفوذ به سرورهای اسنپ‌فود باعث نشت داده‌های ۲۰ میلیون کاربر شامل نام کاربری، رمز عبور، ایمیل، نام و نام خانوادگی، شماره موبایل و تاریخ تولد شده است. اطلاعات بیش از ۵۱میلیون آدرس کاربر شامل موقعیت GPS، آدرس‌کامل و شماره تلفن، اطلاعات بیش از ۱۸۰میلیون دستگاه همراه شامل نوع و مدل دستگاه، پلتفرم، توکن، فروشگاه نصب برنامه، اطلاعات بیش از ۳۶۰ میلیون سفارش شامل آی‌پی سفارش دهنده، آدرس دریافتی، تلفن دریافتی، شهر، مدت زمان دریافت، نام و نام خانوادگی، مشخصات فروشگاه یا رستوران، قیمت و محصول، اطلاعات بیش از ۳۵هزار پیک شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، کد ملی و شهر بخشی دیگر از اطلاعات استخراج شده است. این موارد تنها بخشی از اطلاعات استخراج شده است.

اسنپ‌فود اعلام کرده «کلیه اطلاعات پرداخت بانکی کاربران، اعم از اطلاعات مربوط به کد امنیتی کارت(CCV)، رمز عبور و تاریخ انقضا در امنیت کامل قرار دارد و این اطلاعات مطابق مقررات بانک مرکزی در هیچ‌یک از پلتفرم‌ها ذخیره نمی‌شود.» گروه هکری هم اعلام کرده اطلاعات بیش از ۶۰۰هزار پرداخت سفارش شامل نام کامل صاحب کارت، نام کامل مشتری، شماره تماس، شماره کارت بانکی و نام کارت را استخراج کرده است.

در دنیا چه اتفاقی می‌افتد؟

در دنیا کسب‌وکارهای مختلفی ممکن است مورد حمله مهاجمان سایبری قرار بگیرند. تعداد این حمله‌ها هم کم نیست، اما بسیاری از شرکت‌ها برای مواجهه با هجوم و مذاکره با هکر، استراتژی مشخصی دارند. درواقع با ارزیابی‌های مختلف تلاش می‌کنند که کمترین آسیب به دیتای کاربران وارد شود و نه منافع مالی شرکت. «باگ بانتی» هم یکی از رویدادهای رایج در دنیاست که هکرهای کلاه سفید به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا حفره‌های امنیتی خود را برطرف کنند.

باگ‌ بانتی که در قالب مسابقات کشف آسیب‌پذیری برگزار می‌شود، برنامه‌ای است که یک وب‌سایت یا اپلیکیشن و حتی سخت‌افزار، سازمان یا توسعه‌دهنده برای کشف باگ‌های سرویس خود به‌خصوص رخنه‌ها و باگ‌های امنیتی، به کارشناسان امنیت سایبری پاداش و جایزه می‌دهد. هدف از این برنامه، کشف آسیب‌پذیری‌های امنیتی قبل از انتشار عمومی آنها است.

ماجرای مذاکره

آنطور که به‌نظر می‌رسد، گروهی که اسنپ‌فود را هک کرده، داده‌های استخراج‌شده را فروخته است. این اتفاق درحالی رخ داده که گروه هکری اعلام کرده به‌خاطر تجربه مذاکره با تپسی تصمیم گرفته که با اسنپ فود مذاکره نکند. زمانی که به سرورهای تپسی نفوذ شد، هکرها ۳۵هزار دلار مطالبه کردند تا داده‌ها را منتشر نکنند. اما مدیرعامل تپسی گفت: «مطابق ایمیل‌هایی که از گروه مهاجم دریافت کرده‌ایم، قصد آنها از این کار اخاذی بوده و برای عدم‌نشر اطلاعات، درخواست پول کرده‌اند.

ما تصمیم گرفتیم که به این اخاذی تن ندهیم، چرا که در مذاکره با آنها متوجه شدیم که نه‌تنها ضمانتی برای عدم‌نشر اطلاعات و سوءاستفاده‌های آتی وجود ندارد بلکه تشویقی برای ادامه این اقدام در مورد سایر شرکت‌ها هم خواهد بود.» مدیرعامل این شرکت اگرچه از کاربران عذرخواهی کرد و مسئولیت این اتفاق را پذیرفت، اما نظر او «در مورد سایر شرکت‌ها» درست از آب درنیامد.

منبع: همشهری آنلاین 

برچسب ها: گروه هکری ، کاربران ، تپسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
کامران
۱۳:۵۸ ۱۱ دی ۱۴۰۲
خوب بنام خدا من کامران احمدیان، تاریخ تولد۱۳۶۶صادره ایلام دیروز یه پیتزا سفارش دادم به ادرس میدان شهید کشوری مدرس۱۱منزلم اونجاست قیمتشم ۱۸۰هزارتومن شد خوب که چی الان میخوان چیکار کنن این مشخصات رو چای دبش اون همه اختلاس کرد اسم یه نفر اعلام نشد الان با این مشخصات من هرکاری دوست دارید بکنید. مردم با این مجرای تتلو واصغربوقی وهک های مسخره ماجراهای اصلی روفراموش نمیکنن
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۱ دی ۱۴۰۲
مراقب کلاهبرداران باشیم
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۱ دی ۱۴۰۲
باید بیشتر مراقب باشین که این اتفاقات نیفته چرا که بسیازی از مردم کارشان با اینترنت هست مراقب باشن که هک نشوند