سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آئین تجلیل از مادران و همسران شهیدان قشم 

آیین بزرگداشت مادران و همسران شهیدان شهرستان قشم همزمان با سالروز وفات جانسوز حضرت ام البنین (س) در مصلی امام علی (ع) شهرستان قشم برگزار شد.

 حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم در آیین تجلیل از مادران و همسران شهدای شهرستان قشم که به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین (س) برگزار شد، افزود: این بانویی نمونه تداعی کننده راه ولایت و مادر حضرت عباس علیه السلام، عبداللّه، جعفر و عثمان هستند که هر چهار نفر در سرزمین کربلا و در رکاب امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه حضرت ام‌البنین (س) سمبل یک بانوی ایثارگر و فداکار است، گفت: ایشان بانوی هستند که نگاه ولایت مدار و تفکر حسینی را قطره‌ قطره در کام فرزندانش نشاند و فرزندان خود را راهی جبهه حق علیه باطل کرد و او افزون بر اینکه فرزندانش را در راه امام حسین (ع) فدا کرد، در زنده نگه‌ داشتن نهضت عاشورا و رساندن پیام آن نیز نقش بسزایی داشت.

در این آیین که با مداحی همراه بود در پایان از ۱۱ مادر و هشت همسر شهید تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم بیژن نوباوه وطن نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شماری از مسوولان شهرستانی و سازمان منطقه آزاد قشم حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، ۶ دی ماه سالروز وفات حضرت ام البنین (س) به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا در تقویم نظام جمهوری اسلامی نام گرفته است.

سیزدهم جمادی الثانی مصادف است با سالروز وفات حضرت ام النبین (س) مادری که در اخلاق و رفتار سرمشق بود و درس عشق و معرفت و از خودگذشتگی را به فرزندانش آموخت و تمام زندگی خویش را صرف مولایش حضرت علی (ع) و یادگاران حضرت زهرای (س) کرد.

نامش فاطمه و کنیه اش امُّ البنین (مادر پسران) بود.

تاریخ وفات حضرت ام البنین (س) بر اساس معتبرترین نقل‌های تاریخی در روز ۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ هجری قمری می‌باشد؛ پیکر ایشان در قبرستان بقیع در کنار مزار امام حسن مجتبی (ع) و فاطمه بنت اسد به خاک سپرده شد.

حضرت ام البنین همسر گرامی امام علی (ع) و مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل (ع) است که بعد از شهادت حضرت زهرا (س) به زوجیت ایشان در آمدند و چهار پسر برای امام علی (ع) به دنیا آوردند.

ام البنین در واقعه عاشورا حضور نداشت، ولی بعد از واقعه عاشورا تا زمان مرگ برای شهدای کربلا مرثیه سرایی کرد.

شهرستان قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) ۱۱ آزاده و ۴۷ جانباز را تقدیم انقلاب کرده است که از این تعداد سه نفر از آنان هشت سال تمام در اسارت نیروهای بعثی صدام بودند و یکی از آنها جزو آن ۲۳ نوجوان رزمنده و معروف اسرای جنگی عملیات بیت‌المقدس است.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

شهید «حسن ذاکری» کوچک ترین شهید دوران دفاع مقدس و سردار شهید «غلامشاه ذاکری» از شهدای شاخص این جزیره هستند.

در آن دوران سراسر حماسه و شعور آزاده «یحیی دادی نسب قشمی» طولانی ترین زمان اسارت را تحمل کرده و مادر شهید «محمد بازماندگان قشمی» برادر زاده خود محمد رضایی قشمی از محارم خود را تقدیم نظام کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.