سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۶۷ واحد پرورش ماهیان زینتی در استان همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر ۶۷ واحد پرورش ماهیان زینتی و سه واحد مجوزدار تکثیر و پرورش زالوی طبی در استان فعال است.

احمد بختیاری با ارائه گزارشی در بخش پرورش ماهیان زینتی در استان، با اشاره به تعداد واحد‌های فعال پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی، گفت: در حال حاضر ۶۷ واحد پرورش ماهیان زینتی و سه واحد مجوزدار تکثیر و پرورش زالوی طبی در استان فعال است.

او با بیان اینکه پیش‌بینی تولید زالوی طبی تا پایان سال ۴۰۰ هزار قطعه و پیش‌بینی تولید ماهیان زینتی تا مرز پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه است، گفت: این میزان نشان از روند افزایشی تولیدات ماهیان زینتی در استان دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه گفت: تولیدات واحد‌های پرورش زالوی طبی به ویژه در بخش‌های درمانی و بهداشتی و ماهیان زینتی بازار صادراتی دارد به طوری که غیرمستقیم به کشور‌های عراق، ترکیه، ازبکستان و دیگر مقاصد صادراتی ارسال می‌شود.

بختیاری با تأکید بر اینکه پرورش ماهیان زینتی علاوه بر تولید صنعتی، فرصتی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی است، گفت: پرورش ماهیان زینتی در مقایسه با پرورش ماهیان خوراکی از مزیت‌هایی برخوردار است همچون نیاز به فضایی معادل ۲۰ مترمربع از همین رو در فضا‌های خانگی امکان تولید و پرورش مهیاست.

او با اشاره به اینکه تولیدات خانگی زیر ۵۰ هزار قطعه و بیش از ۵۰ هزار قطعه در قالب تولیدات صنعتی انجام می‌شود، گفت: هر ۲۰ هزار قطعه ماهی در این صنعت یک اشتغال مستقیم در پی دارد بنابراین علاوه بر صادرات و ارزآوری، اشتغالزایی از مزایای پرورش ماهیان زینتی است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیاز آبی این صنعت را بسیار محدود دانست و گفت: زالوی طبی و ماهیان زینتی با کمترین میزان مصرف آب امکان تولید و پرورش دارند همچنین در یکی از واحد‌های پرورش زینتی با خلاقیت و کار تحقیقاتی و استفاده توأم پرورش ماهی زینتی و گیاه، مصرف آب را بیش از ۷۰ درصد کاهش داده و این امر در راستای بهره‌وری آب مثمرثمر است.
بختیاری گفت: طبق نقشه راه کشاورزی، بناست افزایش تولید این صنعت در استان از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه فعلی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه تا پایان برنامه سال ۱۴۰۶ برسد.

او گفت: راهکاری‌های دستیابی به افزایش تولید، احیای واحد‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل، افزایش تولید در واحد سطح، گسترش مشاغل خانگی و ایجاد مجتمع‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.