سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صلح و سازش از ویژگی‌های برجسته مردم خوزستان است

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: عشایر و اقوام در استان از ظرفیت‌های عظیمی هستند که با وجود آنها، فرهنگ صلح و سازش همواره بعنوان ویژگی برجسته مردم خوزستان تبدیل شده است.

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی گفت: مصلحین و بزرگان در موضوع صلح و سازش، به صورت سنتی و خودجوش همواره نقش میانجی را برای ایجاد اصلاح ذات البین ایفا کرده اند و به عنوان ستون اجتماعی نقش مهمی در این امر خیرخواهانه دارند.

او می‌گوید: خواستگاه تاسیس شورای حل اختلاف، خوزستان و برگرفته از محاسن عشایر و اقوام غیور این استان می‌باشد و این محاسن در حال حاضر تبدیل به یک رکن اصلی قوه قضاییه شده است.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان ادامه داد: نهاد مردمی شورای حل اختلاف با مشارکت و همکاری معتمدان، ریش سفیدان و انسان‌های پرتلاش و صبور، مانند سران عشایر، طوایف، سادات و بزرگان، صلح و آشتی را در میان مردم برقرار و مشارکت مردم را در امر قضاوت تجلی می‌بخشند و لذا تأثیرگذاری آنان در امر صلح و سازش بر کسی پوشیده نیست.

به گفته او عشایر و خصوصا مردم خوزستان اهل اخوت، برادری و گذشت بوده و سران عشایر، طوایف، سادات و بزرگان استان به خاطر سعی در از بین بردن کینه و دشمنی دارای جایگاه بالایی بین مردم هستند.

این مقام مسئول مهمان نوازی، تلاش و کوشش، شجاعت، صبوری، مقاومت و ایستادگی را نمونه‌های بارز عشایر و اقوام خوزستان دانست و گفت: امروزکشور با وجود عشایر ولایی و غیور به مظهر اقتدار، مقاومت و ایستادگی تبدیل شده و همواره ثابت کرده اند که برای حفظ ارزش‌های اسلامی و دفاع از آرمان‌ها نظام مقدس متحد هستند.

حجت الاسلام امانت بهبهانی می گوید: عرف و فرهنگ صحیح موجود بین عشایر خوزستان در امر صلح و سازش، حفظ آرامش و امنیت در استان مؤثر واقع شده به طوری که با وساطت بزرگان و سران عشایر از وقوع جرائم پیشگیری و تعداد زیادی از پرونده‌ها به صلح و سازش منجر شده است.

به گفته او صلح و سازش در جامعه کار با برکتی است که آثار آن نه فقط برای دو طرف یک اختلاف، بلکه برای جامعه منشاء خیر می‌تواند باشد؛ و در این حوزه نباید منتظر دعوت کسی باشیم که بین دو نفر یا دو طایفه مصالحه برقرار کند بلکه باید از خودمان در این امر خداپسندانه شروع کنیم و در جمع مصلحین در این حیطه پیش قدم شویم. بویژه در این استان هنوز آداب و رسوم حسنه قومی و محلی در جامعه زیستی آن حاکم می‌باشد.

این مقام قضایی گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین وجود فرهنگ غنی و پربار عشایر و احترام به بزرگان، فرهنگ و سنت حسنه صلح و سازش در استان زنده و پویا است و بزرگان و سران عشایر این توانمندی را دارند که در زمینه‌های مختلف با دستگاه قضایی و مجموعه شورای حل اختلاف همکاری و تعامل سازنده‌ای داشته باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.