سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

اصلاح قانون بیمه شخص ثالث درباره خودرو‌های نامتعارف همچنان منتظر نظر مجلس

به گفته مسئولان بیمه، بلاتکلیفی بحث خودرو‌های متعارف و نامتعارف در قانون، موجب سرگردانی ۲۵ میلیون دارنده بیمه شخص ثالث در کشور شده که چشم‌انتظار تعیین تکلیف در مجلس است.

در روز‌های پایانی سال گذشته قوه قضائیه نرخ دیه ۱۴۰۲ را ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند، اما حالا یک بند قانونی وابسطه به این نرخ درد ساز شده است!

قانونی که توکلی دبیر کارگروه خودرو سندیکای بیمه‌گران در رابطه با آن به رسانه ملی گفته بود؛ ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث برای حمایت از اقشار کم برخوردار که عمدتا دارای خودرو‌های ارزان قیمت بودند با موضوع تقسیم‌بندی خودرو‌ها به دو گروه متعارف و نامتعارف وضع شد.

بر اساس این قانون خودرو‌هایی که قیمت آن‌ها بیش از نصف دیه ماه حرام باشد خودروی غیرمتعارف محسوب می‌شود؛ به عبارتی با توجه به نرخ دیه امسال خودرو‌های بالای ۶۰۰ میلیون تومان نامتعارف به حساب می‌آیند و این یعنی مالکان آن‌ها به اندازه یک خودرو ۶۰۰ میلیون تومانی خسارت دریافت می‌کنند. با این حساب و با توجه نرخ خودرو‌ها بسیاری از اتومبیل‌های داخلی نیز غیرمتعارف محسوب می‌شوند که بسیاری از افراد را دچار مشکل کرده است.

موضوعی که مسئولان در اردیبهشت ماه اعلام کردند، لایحه‌ای از سوی وزارت اقتصاد به مجلس پیشنهاد شده است تا لفظ خودروی متعارف و نامتعارف در آن تغییر کرده و بی‌اثر شود همچنین یک تبصره را به ماده ۹ اضافه که در آن قید می‌شود شرکت‌های بیمه‌گر مکلف هستند تا سقف تعهد مالی خودشان را صرف نظر از متعارف و یا نامتعارف بودن خودرو نسبت به مقصر حادثه ایفا کنند که این اصلاح بخش عمده‌ای از مشکلات را پوشش خواهد داد.

روندی که طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تایید آن گفته بود: اکنون اصلاحات از کمیسیون عبور کرده است و امیدوارم در نوبت صحن مصوب شود و شاید بعد از عید فطر نوبت آن شود.

حالا با گذشت بیش از هفت ماه از این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت و او گفت: در ارتباط با این موضوع یعنی بحث خودرو‌های متعارف و نامتعارف به سبب آن که این مورد در قانون وجود دارد هرگونه تغییر در آن نیازمند تغییرات قانونی است و در کل قانون هیچ اشکالی وجود ندارد مورد مشکل تغییرات نرخ خودرو‌ها است که سبب شده این تبصره کارایی خود را از دست دهد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد:  تنها راهی که وجود داشت این بود که از مجلس درخواست کنیم این قانون را اصلاح کند با رئیس کمیسیون اقتصادی و اعضای آن جلساتی را برگزار کردیم در نهایت تایید شد و متنی نوشته و به کمیسیون اقتصادی رفت. آخرین پیگیری بیمه مرکزی این است که کمیسیون اقتصادی مجلس به جد پیگیر این تغییرات است و مجدد این موضوع به صحن رفته، ولی به سبب این که اولویت چهارم بوده مطرح نشده است.

او می‌گوید: از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم این موضوع را در اولویت قرار دهند و سریع‌تر در صحن مطرح و مصوب شود چرا که ۲۵ میلیون بیمه شده ثالث ما گرفتار است و با وجودی که بسیاری از آنها بالاترین سقف بیمه را پرداخت می کنند، اما بیمه مطابق قانون، امکان پرداخت خسارت به آنان را ندارد  و اگر این موضوع مصوب شود گره از کار مردم باز خواهد شد. اکنون شرکت‌های بیمه بدون دریافت حق بیمه اضافه‌تر بناست این بحث متعارف و نامتعارف را کنار گذارند و تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه خسارت را پرداخت کنند که این برای شرکت‌های بیمه بار مالی می‌آورد و باید قانون اصلاح شود.

مشعلچی می‌گوید: تا خودرو ۶۰۰ میلیون تومان هر خسارتی وارد شود شرکت‌های بیمه مبلغ آن را پرداخت می‌کنند، اما خودرو‌های بالاتر از ۶۰۰ میلیون تومانی به طوری مثال یک خودور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی اگر دچار مشکل شود و یک هزینه ۳۰ میلیون تومانی داشته باشد، به سبب این که جزء گروه نامتعارف محسوب می‌شود خسارت پرداختی نصف خواهد شد.

به گفته مسئولان، برای اینکه مردم کمتر دچار چالش شوند، اصلاح و تغییرات قانونی که باتوجه به نرخ دیه تعیین شده است، یک ضرورت محسوب می شود؛ حالا باید منتظر ماند و دید که قرار است برای این قانون و لفظ متعارف و نامتعارف بودن خودرو‌ها در حوزه بیمه شخص ثالث چه تصمیمی گرفته شود؟

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Mohsen Hajarzadeh
۰۱:۰۶ ۰۳ دی ۱۴۰۲
مساله اصلی از نرخ دیه و الحاق تبصره نیست مشکل اصلی به زمانی برمی‌گردد که اعضای شورای عالی بیمه و سندیکای بیمه گران و سایر افرادحقیقی و حقوقی که این قانون را مصوب کردند اصلا با موضوع بیمه و خسارت غریبه بودند و اطلاعاتی دراینخصوص نداشته اند که اگر آگاهی کامل داشتند چنین موانعی هم باید پیش بینی می‌کردند که مردم دچار مشکلات و سردرگمی های قوانین تفسیری نگردند چرا باید در تصویب قوانین از کارشناسان فعال چنین موضوعاتی حتی یک نظر مشورتی هم پرسیده نمی‌شود چرا با وضع قوانین مشکل دار باعث درگیری ارباب رجوع و فعالان صنعت بیمه شده اید که الان باید التماس کمیسیون مربوطه مجلس را نمایید که آنها حتی قدرت تشخیص موضوع سوالم در برخی موارد ندارند خدا میدونه چقدر اضافه کار و پاداش گرفته اید که چنین قوانین اشتباهی وضع کردید
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۱ دی ۱۴۰۲
ملاک باید پراید باشه و هر چی از پراید گرونتر باشن حق بیمه اشون هم باید چند برابر باشه چون پولدارن و راحت مردمو زیر میگیرن و میکشن
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۱ دی ۱۴۰۲
برای ماشینای گرون قیمت شخص ثالث باید چند برابر پراید باشه
غفار
۱۲:۰۷ ۰۱ دی ۱۴۰۲
انسان باگاوفرق داره گاودرهرشرایطی ماشین میخره ازدواج میکنه ولی انسان تاقانون نباشه نبایدخودروبخره ازدواج کنه وهرکاری بکنه
اول قانون بعدهنه چیز
قانون نیاشه جان هم ارزش نداره
غفار
۱۲:۰۴ ۰۱ دی ۱۴۰۲
کشوری که قانون نداره کسی حق نداره خودروبخره ازدواج کنه وغیره وهرکاری بکنه
اول قانون ایجادکنه بعدبره هرعلطی میکنه بکنه
اول تلاش کنه برای قانون
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ دی ۱۴۰۲
دولت و مجلس باعث افزایش قیمت شدن و خودشون باید قانون درست کنن
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۱ دی ۱۴۰۲
اینا چرته هدف کلاه گذاشتن جدید بر سر ملت هست اصلا پوشش مالی و بدنی در شخص ثالث جدا و برای گرفتن پول بیشتر انتخابی هست و طبیعتا هرکس باید برای گرفتن خسارت بیشتر تعهد مالی را بالاتر بزند و تا آن سقف پرداخت نیشود ولی چون شخص ثالث هست کم توان ها با ماشین های ارزان باید عددبالا انتخاب کنند تا در تصادف ی که مقصر بوده و با یک ماشین گران قیمت دارند هزینه اون ماشین پوشش داده شود بی عدالتی موج میزند
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۱ دی ۱۴۰۲
از خودروهای لاکچری گران یه کم بیشتر حق بیمه بگیرید
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۱ دی ۱۴۰۲
از بالای یک میلیارد اضافه بگیرید
نوع رانندگی و رفتارهای پر خطر. هم در بیمه لحاظ کنید یعنی کسی که تو خیابونها لایی می کشه قطعا باید پول بیشتری پرداخت کند.