سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مالکی: معضل آلایندگی خودرو‌های کاربراتوری با معاینه فنی حل نمی‌شود

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: تنها چاره و راهکار کاهش آلایندگی خارج کردن خودرو‌های کاربراتوری از چرخه تردد است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: اعمال شرایط سخت گیرانه حدود مجاز آلایندگی در خودرو‌های کاربراتوری به دلیل منسوخ شدن سطح تکنولوژی به کار رفته در سیستم سوخت رسانی این خودرو‌ها و عدم استفاده از کاتالیست امکان پذیر نبوده و تنها چاره و راهکار کاهش آلایندگی این خودرو‌ها خروج آن‌ها از چرخه تردد است. 

مالکی در خصوص نحوه انجام معاینه فنی خودرو‌های کاربراتوری گفت: رویه انجام معاینه فنی خودرو‌های کاربراتوری در مقایسه با خودرو‌های انژکتوری هیچ تفاوتی نداشته و تنها حدود مجاز کنترل وضعیت آلایندگی در خودرو‌های انژکتوری و کاربراتوری متفاوت است. تکنولوژی خودرو‌های کاربراتوری در سیستم سوخت رسانی و برق به نحوی است که میزان آلایندگی آن در مقایسه با خودرو‌های انژکتوری بالاتر است و بدیهی است که حدود مجازی که برای پایش این خودرو‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده به همان نسبت سهل گیرانه‌تر می‌باشد. بدون تردید میزان آلایندگی یک خودروی کاربراتوری که از منظر انتشار آلایندگی در سطوح بسیار پایین استاندارد قرار داشته با یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو ۲ و بالاتر که دارای کاتالیست و تکنولوژی سوخت رسانی هوشمند است قابل مقایسه نبوده و تنها راه کنترل آن، خروج هر چه سریعتر این خودرو‌ها از چرخه تردد است. البته به این نکته بایستی اشاره شود در حال حاضر تعدد خودرو‌های کاربراتوری در شهر تهران بسیار اندک است و بیشتر مشکل مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده می‌باشد.

مالکی با اشاره بدین موضوع که فرایند معاینه فنی برای وسایل نقلیه براساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری انجام می‌شود افزود: برای خودرو‌های کاربراتوری و فرسوده نیز معاینه فنی انجام می‌شود و این خودرو‌ها در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند. البته از منظر کارشناسی و فنی به قطع خودروی فرسوده به دلیل خستگی قطعات و پایان عمر کارکرد بعضی از قطعات در هر شرایطی می‌تواند ناایمن باشد و حتی اگر خودرویی با عمر ۲۰ سال معاینه فنی هم داشته باشد از درب معاینه فنی که خارج شود، امکان شکستگی یا خرابی قطعه وجود دارد و ذکر این نکته ضروری است که این مساله در معاینه فنی قابل تشخیص نیست که تمامی آن قطعات که به نحوی تامین کننده حرکت و ایمنی خودرو است در وضعیت سلامت باشند. بدون تردید تا از رده خارج شدن این خودرو‌ها منطقی‌ترین رویکرد پایش بیشتر این خودرو‌ها و افزایش دفعات معاینه فنی است.

وی در توضیح وضعیت مردودی خودرو‌های فرسوده که بخشی از آن می‌تواند کاربراتوری باشد گفت: امسال حدود ۴۵ درصد از خودرو‌های فرسوده با سن ۱۶ تا ۲۰ سال در بار نخست به علت داشتن ایراد فنی موفق به اخذ معاینه فنی نشده اند. این درصد برای خودرو‌های بالاتر از ۲۰ سال بالغ بر ۵۸ درصد است. در خودرو‌های بالای ۲۰ سال که بخشی از آن‌ها کاربراتوری هستند و سطح پایش آلایندگی این خودرو‌ها سخت گیرانه نیست بالغ بر ۴۰ درصد از آزمون آلایندگی مردود شده اند.

گفتنی است تحلیل اطلاعات نتایج آزمون نشان می‌دهد که با افزایش سن خودرو میزان مردودی به دلایل مختلف نظیر استهلاک قطعات و یا شرایط نگهداری ضعیف‌تر به شدت افزایش می‌یابد که این مسئله مستلزم توجه ویژه دستگاه‌های دارای مسئولیت در این حوزه جهت از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
پراید و ۲۰۶ و ۴۰۵ کاربراتوری با کامپیوتری مصرفشون فرق چندانی نداره فوق فوقش ۱۰%
علی
۱۳:۰۶ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
خانم پرفسور خیلی از خودرو های کار براتوری از خودرو های انژکتوری بهتر کار می کند و الایندگی انها هم بسیار کمتر است موتور درست کار نکردن و معاینه گرفتن با پول چه ربطی به کاربراتور دارد بنزین الوده و ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری به کار براتور ربط دارد کار دست اهل نیست برای خودشان تفسیر می کنند کار را به کاردان سپارید تمام مشکلات مملکتی همین است