اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات در راستای برگزاری نماز در مدارس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ذیل وظیفه تربیتی برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس، فعالیت محوری که مدیران مدارس آن را دنبال می کنند موضوع اقامه نماز در مدارس است.
وی افزود: این فعالیت ارزشمند الزامات و مقدماتی دارد که مدیر مدرسه برای اقامه نماز در مدارس این موارد را فراهم میکند.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مقدمات لازم، فراهم کردن فضای اقامه نماز است که میتواند یک نمازخانه مستقل، نمازخانه کلاسی و چند منظوره باشد.
او ادامه داد: شرط بعدی داشتن امام جماعت در مدارس است که می تواند روحانی یا یکی از معلمان مدرسه یا یکی از دانش آموز و یا یکی از اولیاء باشد.
باقرزاده گفت: اقدام بعدی این است که مدیر مدرسه نماز را به کمک معلمان به دانش آموزان در آستانه تکلیف، آموزش دهد و دانش آموزان را برای حضور در نماز جماعت مدرسه تشویق کند؛ این موارد جزء برنامه ها و فعالیت های محوری تمام مدارس دولتی و غیر دولتی تعریف شده اند و مدیران مدارس در انجام آن اهتمام خواهند داشت.
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر اساس آمارهای مندرج در سامانه جامع پرورشی نزدیک به ۶۵ هزار واحد از مدارس٬ اطلاعات مربوط به فعالیت نماز خود را ثبت کرده اند که از این تعداد ۵۴ هزار مدرسه دارای نمازخانه هستند.
او همچنین ادامه داد: حدود ٨ هزار و ۵٠٠ مدرسه، نماز را در فضاهای عمومی مانند راهروی مدارس برگزار می کنند و ٣ هزار و ١٠٠ مدرسه نماز ظهر و عصر خود را به واسطه همجواری با مسجد، در مساجد اقامه میکنند.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد مدرسه دولتی زنگ نماز دارند٬ گفت: زنگ نماز در برنامه درسی دانش آموزان یکی از تکالیف برنامه مدرسه است؛ بر این اساس از مدیران مدارس خواسته شده اطلاعات اقامه نماز را در سامانه جامع پرورشی و فرهنگی اعلام کنند که از آن جمله برنامه هفتگی مدرسه است.
او ادامه داد: این فرمها و اطلاعات توسط کارشناسان قرآن، عترت و نماز مناطق سراسر کشور بررسی می شوند.
وی افزود: در حال حاضر با بررسی بیش از ۷۰ درصد فرمهای دریافتی، مشخص شده زنگ نماز در برنامه درسی ۷۰ درصد مدارس لحاظ شده است. البته ضروری است با حمایت و پشتیبانی از مدارس، به کیفیت برگزاری نماز با حضور حداکثری دانش آموزان٬ معلمان و نیروهای اجرایی مدرسه مبادرت کرد.
باقرزاده درباره این که چگونه در مدارس غیر دولتی بر اقامه نماز نظارت میشود؛ از اهتمام ویژه محمودزاده٬ رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نسبت به امر اقامه نماز در مدارس غیر دولتی تشکر کرد و افزود: رویکرد معاونت پرورشی و فرهنگی درباره مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی یکسان است و نظارت بر اقامه نماز مدارس از طرق مختلفی انجام می شود؛ از جمله امامان جماعت مدارس، نمازیاران، ستادهای اقامه نماز مناطق و استان های سراسر کشور، بازدیدهای میدانی ادارات ارزیابی عملکرد و کارشناسان قرآن، عترت و نماز و نیز فرم های نظرسنجی که برای دانش آموزان در سامانه جامع پرورشی طراحی می شود که البته در مدارس غیر دولتی علاوه بر موارد مذکور توسط همکاران ادارات مشارکت های مردمی استان ها و مناطق نیز بر این فرآیند نظارت می شود.