نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، بیستوهفتم آذرماه، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، علیرضا نادری، رییس شورا، سالگرد شهادت شهید مفتح، رییس دانشگاه الهیات دانشگاه تهران و هفته وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی داشت.
سپس، سید محمد موسوی، دبیر شورا، مصوبات کمیسیونها را قرائت کرد.
وی به درخواست شهرداری برای تخصیص بودجه برای اجرای برنامههای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شامل ۳ مورد پرداخت جوایز در برنامههای ورزشی، جشنواره گلستانخوانی و مناظره دانشجویی درخصوص شور انتخاباتی و یک مورد در زمینه کتابخوانی، اشاره کرد و گفت: رقمهایی مشخص شده و در مجموع مبلغ ۷۲۴ میلیون تومان درخواست شده که ۶۲۴ میلیون تومان مربوط به مسابقات ورزشی محلهها است.
این درخواست شهرداری با ۶ رأی موافق و ۳ رأی ممتنع به تصویب رسید.
موسوی، دبیر شورا درخصوص توافقنامههایی که مابهازای املاک مسیری یا مطالبات افراد از شهرداری بین شهروندان و شهرداری منعقد میشود، گفت: روال گذشته براساس توافقاتی که میشد، بعضا در ارتباط با پروانه ساختمانی، نقدی یا زمین بود.
وی ادامه داد: این موضوع در چندین جلسه کمیسیون بودجه مطرح شد و پیشنهاد این بود که شهرداری برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد، مطالبات شهروندان را بهصورت نقدی پرداخت کند.
دبیر شورا افزود: شهرداری پیشنهادی را در ۳ بند ارائه کرده به این شرح: بند اول اعلام کرده طلب افرادی که تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از شهرداری طلبکار میشوند، بهصورت اقساط تا ۶ ماه پرداخت شود؛ بند دوم، از مبلغ ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان بهصورت اقساط ۱۲ ماه پرداخت شود و بند سوم، شهرداری برای پرداخت مبالغ بیش از یک میلیارد تومان بهصورت واگذاری زمین براساس قیمت کارشناسی اقدام کند.
وی افزود: یک مورد هم بهصورت تبصره اعلام شده چنانچه در ردیف ۳، مبلغ بستانکاری بیش از قیمت زمین باشد، براساس ردیفهای «۱» و «۲» عمل خواهد شد.
سپس، اعضای شورا نظرات خود را در این رابطه بیان کردند.
محمدرضا کمساری، نایبرییس شورا بیان کرد: این کار خوبی است و بهنوعی با جریانی که درخصوص خرید و فروش پروانههای ساختمانی صادرشده بهعنوان معوض املاکی که تملک میشود در شهرداری وجود دارد و بهشدت حق مردم را ضایع میکند و بازار دلالی ایجاد کرده، مبارزه میکند و میتواند این فضا را قدری اصلاح کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه منابع شهرداری در زمینه تملک املاک هر سال یک میزان مشخصی است، باید مراقب باشیم این سقف در نظر گرفته شود و بهجایی نرسد که نتوانیم پاسخگوی تقاضای مردم باشیم.
کمساری افزود: نکته دیگر اینکه زمینهایی که واگذار میشود، باید مورد توافق طرفین باشد؛ آیا این مسئله هم لحاظ شده است؟
سپس، نادری، رییس شورا یادآور شد: طبق بررسی که شده، شهرداری فعلا توان پرداخت نقدی و مابهالتفاوتها را دارد؛ اما واگذاری املاک الآن هم انجام میشود و شهرداری به قیمت کارشناسی این کار را میکند و اگر مالک قبول نداشته باشد، یک ملک دیگر را پیشنهاد میدهد.
وی ادامه داد: حق مردم، دریافت نقدی است و اگر شهرداری بتواند به سمتی برود که کل مبلغ را بهصورت نقدی پرداخت کند، بهترین حالت است؛ اما فعلا میخواهد پروانه را حذف کند و به ملک یا نقد تبدیل کند که حرکت بسیار خوبی است.
فتحالله مویدی، رییس کمیسیون خدماتشهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز بیان کرد: اینکه گفته شده تا ۵۰۰ میلیون تومان نقدی پرداخت میشود؛ یعنی اگر مطالبه یک شخص ۶۰۰ میلیون تومان باشد، شامل اقساط یکساله خواهد شد و این منصفانه نیست.
وی افزود: نکته دیگر اینکه باید مشخص شود زمین به چه طریقی داده میشود؟ طبق نظر کارشناس هست یا نه؟ بهگونهای نباشد که حق شهروندان ضایع شود.
شهردار کرمان هم در پاسخ بیان کرد: هم اکنون پروانه ۳ ساله میدهیم و برخی افراد، چون نیاز نقدی دارند، ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد پروانهای را که ۳ سال بوده، بعد از یک یا ۲ ماه نقد میکنند؛ یعنی تا ۲۰ درصد زیرقیمت ضرر میکنند؛ درواقع در این روند مردم ضرر میکنند؛ ما هم یک فشاری در این زمینه داریم اینکه این موضوع را باید مثل یک حقوق ثابت در حسابهای مالی لحاظ کنیم.
وی با بیان اینکه شهرداری کرمان دارد برای اولینبار چنین ریسکی را میپذیرد، ادامه داد: پرداخت ۶ ماهه مطالبات تا ۵۰۰ میلیون تومان، براساس میزان توافقنامههای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ و میزانی که میتوانیم بپردازیم، تعیین شد؛ ضمن اینکه افزایش ۴۰ درصدی را هم برای سال آینده فرض کردیم که از عهدهاش برمیآییم.
شعرباف افزود: اگر ببینیم کار پیش میرود، محدوده پرداخت نقدی را افزایش میدهیم؛ وگرنه هیچ تفاوتی بین مطالبه ۴۸۰ میلیونی با ۵۱۰ میلیونی نیست؛ تفاوتش فقط این است که اگر آن را هم ۶ ماه لحاظ کنیم، محاسبات مالی شهرداری به هم میریزد و مانده بخش زیادی از توافقنامهها بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان میشود.
وی افزود: نکتهای که هست اینکه یا باید این کار را انجام میدادیم یا باید مردم را مجبور میکردیم در همان منطقهای که ملک مسیری دارند، پروانه ساختمانی بگیرند و پروانه شناور را حذف میکردیم.
شهردار کرمان تصریح کرد: الآن مشکلی که وجود دارد این است که توافقنامه را مینویسیم و همه میخواهند در منطقه دو نقد کنند و از ابتدای امسال قریب به ۲۴۰ میلیارد تومان از توافقنامهها سمت منطقه دو آمده و تهاتر شده است.
منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز بیان کرد: اصل این کار خیلی خوب است و باید کاملا به سمت پرداخت نقدی برویم؛ هرچند با این اقدام هم مسئلۀ دلالی جمع نمیشود؛ وقتی یک میلیارد تومان را ۱۲ ماهه تقسیط کنید، شخص نقدی میگیرد و قسطهایش را میخرد.
حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایهگذاری شورا هم گفت: پرداخت نقدی مطالبات مردم خوب است؛ اما ایرادی که آقای مویدی مطرح میکند، درست است و برای حل این مسئله، میتوانیم مبالغ از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان را تقسیم و مبالغ را بهصورت ماه به ماه مشخص کنیم؛ یعنی همه روی ۱۲ ماه متمرکز نباشند، به این ترتیب امکان دلالی هم کاهش مییابد و به نفع طرفین است.
در نهایت مقرر شد در مورد اصلاح توافقنامههای تمام املاک مسیری درخصوص بند ۲ بهازای هر ۱۰۰ میلیون تومان، یکماه به مدت تقسیط سقف بند ۱ اضافه شود و با بقیه موارد پیشنهاد شهرداری موافقت شد.
موسوی، دبیر شورا بیان کرد: مصوب کمیسیون درخصوص عقد تفاهمنامه بین شهرداری و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، به این صورت است که با انعقاد این تفاهمنامه تا پایان دوره ششم شورای شهر موافقت شد و در صورتیکه تفاهمنامه منجر به قرارداد مالی شود، برای تصویب به شورای شهر ارائه شود.
این موضوع با ۹ رأی موافق به تصویب رسید.
وضعیت اتوبوس های درون شهری در کرمان خوب نیست
ایرانمنش، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، ضمن گرامیداشت روز حملونقل، بر لزوم قدرانی از زحمات کسانی که در ناوگان حملونقل عمومی شهرداری خدمت میکنند، تأکید کرد و افزود: شبکه حملونقل درونشهری کرمان بهخصوص در زمینه اتوبوس وضعیت خوبی ندارد و بهرغم زحماتی که در دوره قبلی و فعلی شورا در این رابطه کشیده شده، خیلی عقبافتادگی داریم.
وی تصریح کرد: سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر داشتیم و متأسفانه بهرغم همه تلاشهایی که برای نوسازی ناوگان شده، هم اکنون ۸۵ دستگاه اتوبوس فعال داریم؛ یعنی یکسوم ۱۰ سال پیش وجود دارد.
ایرانمنش بیان کرد: حداقل به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر کرمان نیاز داریم که با وضعیت موجود فاصله زیادی دارد و این کمبود باعث حذف خدمترسانی در خطوط زیادی شده است و در بودجه سال آیندۀ شهرداری باید اعتبار ویژهای به خرید اتوبوس اختصاص یابد.
وی تصریح کرد: موردی که مشکلات حملونقل درونشهری را مضاعف کرده، تقاضای دستگاههای اجرایی برای اتوبوس دربستی است که شهرداری هم بعضا در مضیقه قرار میگیرد و میپذیرد و اکثر این اتوبوسها رایگان در اختیار گذاشته میشود؛ مدیران دستگاههای اجرایی باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که با این اقدام، خدمترسانی به شهروندان مختل شده و در برخی خطوط تعطیل میشود.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورابا اشاره به لزوم بهکارگیری ماشینهای برقی، افزود: لازم است زیرساختهای این موضوع فراهم شود و شهرداری در زمینۀ جایگزینکردن ماشینهای بنزینی با ماشینهای برقی پیشگام شود.
سپس، مویدی، نسبت به موارد اشتباه در محاسبه عوارض و پروانهها در شهرداری که منجر به خسارت شهروندان میشود، انتقاد کرد.
محمود بابایی، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورارییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با اشاره به برگزاری چهارمین نشست روسای کمیسیونهای فرهنگی مراکز استانها و هفتمین نشست شهرهای حماسهساز به میزبانی کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرمان، بیانکرد: خوشبختانه این نشستها با استقبال خوبی ازسوی سایر استانها برگزار شد و از همه کسانی که در شورا و شهرداری در برگزاری این نشستها کمک کردند، تشکر میکنم.
در پایان این نشست، شهردار کرمان به موارد مطرحشده پاسخ داد.
شعرباف، در پاسخ به انتقاد مویدی درخصوص اشتباه در محاسبه عوارض و پروانهها در شهرداری، بیان کرد: در گذشته، فضای شهرداری بهصورتی بود که بنایی بر پاسخگویی به فیشهای عوارض و نحوه محاسبات وجود نداشت. در این دوره با تأکید شورا و معاونت شهرسازی، کاغذی به شهروندان داده میشود که چند ایراد دارد؛ اول اینکه افراد عادی از آن سر در نمیآورند؛ دوم اینکه ممکن است اشتباه باشد؛ چون دستی نوشته میشود و سوم اینکه معلوم نیست چه کسی مسئولیت حقوقی این محاسبات را برعهده دارد؟
وی ادامه داد: در پرتال کرمان من، فرم ثابتی بهعنوان فیش عوارض نوسازی شهرداری و فیشهای عوارضی طراحی و بارگذاری شده که از امروز تا آخر هفته هم آموزش متصدیان شهرسازی برای ورود این فرم داخل پرتال کرمان من انجام میشود.
شعرباف افزود: هر فیش نوسازی در پرتال وارد میشود و افراد با کد نوسازی میتوانند فیش خود را پرینت بگیرند. از نوسازی و صدور پروانه آغاز کردهایم؛ هم یک مبنای حقوقی میشود و هم ما میتوانیم رصد کنیم.
وی در پاسخ به ایرانمنش، بیان کرد: درخصوص اتوبوسها با نزدیکشدن به مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی، تقاضای اتوبوس ازسوی دستگاههای مختلف هم زیاد میشود؛ ما سقف ۶ اتوبوس در روز را برای نیازهای بسیار فوری و برای کارهای اجتماعی که نهادها تقاضا میکنند، در نظر گرفتیم؛ اما بیش از این میزان اتوبوس اگر از سیستم خارج شود، خدمترسانی را دچار مشکل میکند و مردم متضرر میشوند.
شعرباف با اشاره به نوسازی ۵ دستگاه اتوبوس و آمادهسازی یک اتوبوس سیار، افزود: ۸ اتوبوس دیگر هم تا آخر سال نوسازی میشود و برای سال آینده نیز برنامه این است که رقم اصلی خرید ماشینآلات را به خرید اتوبوس اختصاص دهیم و رایزنی هم شده است، هرچند قیمتها بالا است و هزینه خرید هر اتوبوس بین ۹.۵ تا ۱۰ میلیارد تومان است.
وی بیان کرد: در زمینه خرید خودروهای برقی هم کارهایی شروع شده و بانک هم برای تسهیلات قولهایی داده است؛ خرید موتور برقی و تاکسی برقی را در برنامه داریم؛ اما خرید اتوبوس برقی هنوز بهصرفه نیست؛ چرا که حدود ۱۸ میلیارد تومان هزینه دارد و شارژ آن هم بسیار گران است.