سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زیستگاه‌های شهرستان بافق میزبان بیشترین جمعیت پلنگ ایرانی استان یزد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: زیستگاه‌های شهرستان بافق با برخورداری از تنوع زیستی میزبان بیشترین جمعیت پلنگ ایرانی استان است.

سید رضا نورانیان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی با نام علمی Panthera pardus tulliana (Persian Leopard) به لحاظ جثه بزرگ‌ترین زیرگونه پلنگ می‌باشد، گفت: این گونه پلنگ بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض IUCN قرار دارد.

او افزود: ایران مهم‌ترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا به‌شمار می‌رود و پلنگ ایرانی دارای جثه بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه و پنجه‌های قوی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد ادامه داد: سطح بدنش پوشیده از مو‌های نرم و کوتاه به رنگ کرم نخودی است که در قسمت‌های زیرین بدن کم‌رنگ‌تر می‌شود و پوشیده از خال‌های گرد و توخالی شبیه به گل است.

نورانیان اصلی‌ترین تهدید پیش‌روی بقای پلنگ ایرانی جدا شدن زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف دانست و اظهار داشت: کاهش طعمه بر اثر شکار انسان‌ها، گسترش زیربنایی، مزاحمت‌های انسانی و از میان رفتن زیستگاه (شامل چیدن گیاهان و قارچ‌های خوراکی، ساخت معدن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام) عواملی است که منجر به تکه‌تکه شدن زیستگاه‌های جانور شده‌است.

او با بیان اینکه بخش عمده رژیم غذایی پلنگ ایرانی از شکار سم‌داران میان‌جثه مانند کل و بز، میش وقوچ، گوزن و. تشکیل می‌شود، گفت: در ایران شکار اصلی این جانور کل و بز است و محل زندگی پلنگ نیز تا حد زیادی با محل زندگی کل و بز همسانی دارد.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد افزود: پلنگ ایرانی شکارچی رأس هرم غذایی ایران بوده و گسترده‌ترین دامنه شکار را دارا می‌باشد و حساسیتی در انتخاب طعمه خود ندارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.