سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه:

آرای صادره باید مستدل، منطقی و قدرت اقناع کنندگی داشته باشند

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: آرایی که قضات صادر می کنند در کنار موجه و مستدل بودن، باید قدرت اقناع کنندگی داشته و از نظر منطقی توجیه پذیر باشند.

حجت الاسلام مهدی هادی در جلسه نقد رای که با آئین رونمایی از کتاب نقد آرای دادگستری کل استان کرمان همراه بود، اظهار داشت: بایستی در صدور آرای قضایی به موضوع پیشگیری از وقوع جرم اهمیت بیشتری داده شود.

وی با بیان اینکه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی برای قوه قضاییه ۵ تکلیف در نظر گرفته شده است، افزود: رسیدگی و صدور حکم این ظرفیت را دارد که بتواند همه تکالیف پنجگانه مصرح در اصل ۱۵۶ را شامل شود.

حجت الاسلام هادی بیان داشت: برای مثال در بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی بر احیا حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع اشاره شده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه تصریح کرد: ممکن است ما فکر کنیم رایی که صادر می‌شود صرفا مربوط به اصحاب پرونده است، اما واقعیت این است که رایی که امروز صادر می‌شود در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و اتقان رای می‌تواند پیشگیری از وقوع جرم در سطح استان یا حتی کشور داشته باشد.

 وی با بیان اینکه در یک رای بایستی حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع مدنظر باشد، افزود: جلسات نقد رای باید این شهامت را در همکاران قضایی ایجاد کند تا بتوانند اگر با یک آسیب اجتماعی در جامعه مواجه شدند از ظرفیت رای برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کنند.

در پایان این جلسه از قضات و حقوقدانان کرمانی که در زمینه فعالیت آموزشی و پژوهشی در دادگستری استان فعالیت داشتند قدردانی شد.

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.