سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در همدان تشکیل شد

معاون قضایی، اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از تشکیل ۱۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در مجموعه قضایی استان خبر داد.

عباس نجفی، ۲۲ آذر در جلسه مشترک ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی دادگستری استان و هیأت استانی پیشگیری از تخلفات تبلیغاتی انتخابات استانداری همدان، گفت: این جلسه مشترک به منظور تعامل و همفکری اعضای این دو ستاد برگزار شده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال‌جاری به بهترین شکل، پرشور و با کمترین حاشیه برگزار شود.

او گفت: در زمینه اجرای مصوبات جلسه گذشته، تمامی ۱۶ شعبه ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی اعم از دادسراها، دادگاه‌های بخش و دادگاه‌های کیفری ۱ و ۲ و دادگاه تجدیدنظر برای رسیدگی فوری و سریع در این حوزه پیش‌بینی و به ضابطان اعلام شده است. همچنین دوره‌های آموزشی تخصصی نیز برای قضات شعبات ویژه برگزار خواهد شد.

نجفی با اشاره به اصلاحات و تغییرات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: ضمن هماهنگی با فرمانده فراجای استان برای کلیه پرسنل انتظامی موارد تغییرات قانون انتخابات و عناوین مجرمانه آموزش داده خواهد شد. 

همچنین با حضور رئیس کل دادگستری استان نیز یک جلسه توجیهی آموزشی ویژه قضات دادگستری استان تشکیل می‌شود.

او گفت: فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌ها در ستاد‌های تبلیغاتی آن‌ها مستمراً هم مورد رصد و پایش اطلاعاتی امنیتی و انتظامی قرار گرفته و به عامل یا عاملان تخلفات و جرائم انتخاباتی به ویژه در صورت دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، تذکر و هشدار لازم داده شود و در صورت تکرار تخلف به مراجع قضایی برای تشکیل پرونده معرفی خواهد شد. 

معاون قضایی، اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: بحث فعالیت‌های تنش‌زا نامزد‌ها و ستاد‌های تبلیغاتی آن‌ها به ویژه در زمینه تخریب چهره و وجه نامزد‌های رقیب، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و نظایر آن باید به صورت مستمر مورد رصد قرار گرفته و تذکر و هشدار قانونی به آن‌ها داده شود.

نجفی گفت: جلسه توجیهی نامزد‌ها نیز توسط ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی با نامزد‌های احراز صلاحیت شده مانند سنوات گذشته پس از تأیید صلاحیت و اعلام لیست نهایی برگزار می‌شود.

اواز تشکیل دو کمیته تخصصی ویژه انتخابات خبر داد و گفت: کمیته پیشگیری از جرائم انتخاباتی در فضای مجازی با مسئولیت دادستان تشکیل خواهد شد. چرا که عمده تبلیغات و برخی تخلفات در این فضا صورت می‌گیرد که باید به موقع رصد و اقدام شود. 
همچنین کمیته هماهنگی و تبادل اطلاعات انتخاباتی نیز در راستای تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر متولیان امر تشکیل خواهد شد.

معاون قضایی، اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: هر دستگاه باید از ظرفیت سامانه‌های گزارش‌دهی مردمی در بحث جرایم و تخلفات انتخاباتی به خوبی استفاده کند؛ برای مثال سامانه سجام قوه قضائیه از این ظرفیت برخوردار است که مردم به راحتی و بدون اینکه هویت وی مشخص شود، جرائم و تخلفات را در حوزه‌های مختلف گزارش کنند و موضوع توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان پیگیری شود.

نجفی گفت: بسیاری از تخلفات در زمان انتخابات، به علت عدم آگاهی و شناخت مردم از قوانین و ضوابط این حوزه است، به عبارتی فرد از اینکه تخلفی را انجام داده اطلاعی ندارد، به همین علت ضرورت دارد تا قوانین انتخابات از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.