سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشجویان مشکوک به تقلب در کنکور به کلاس درس برگردند

رئیس دیوان عدالت اداری درباره وضعیت دانشجویانی که با نظر هیأت رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری متخلف شناخته می‌شوند، توضیحاتی ارائه داد.

حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری درباره بیشترین شکایات دانشجویان به دیوان عدالت اداری گفت: راجع به سازمان سنجش، شکایات دانشجویان به عملکرد هیات‌های رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری برمی‌گردد و در این حوزه شکایت واصل می‌شود. دو گونه شکایت می‌تواند در دیوان عدالت در این زمینه طرح شود.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: یکی از شکایات این است که آلات تقلب از دانشجو کشف شده و هیات رسیدگی به تخلفات او را از ادامه تحصیل محروم کرده و این فرد هم به رای اعتراض می‌کند و می‌خواهد خود را تبرئه کند و اگر قانع نشد و هیات تجدیدنظر سازمان سنجش هم به ضرر او رای صادر کرد، ظرف ۳ ماه از ابلاغ رای مهلت دارند در دیوان عدالت طرح شکایت کنند.

مظفری ادامه داد: رویکرد دیوان عدالت اداری در این پرونده‌ها این است که ببیند آیا دلایل و مستنداتی هست که ثابت کند که ایشان هنگام برگزاری آزمون آلات تقلب با خود آورده و چیزی از او کشف شده است و کلا مستندات هیات چه بوده که او را محکوم کرده است؟ اگر دلایلی وجود داشت که دانشجو وسایل تقلب سر آزمون آورده و تقلب او کشف شده است، دیوان عدالت رای را تایید می‌کند در غیر این صورت رای را نقض و دانشجو را تبرئه می‌کنیم. 

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: ولی عمده‌ترین شکایات در قسم دوم و مربوط به کسانی است که سر جلسه امتحان چیزی از آن‌ها کشف نشده است. این‌ها کسانی هستند که بعد از شروع دوران دانشجویی، بعضا دانشجو تا ترم ۷ درس خوانده و سر جلسه امتحان به آن‌ها گفته می‌شود که «شما مشکوک به تقلب هستید و رتبه‌ای که شما آورده‌اید، با خیلی از افرادی که شبهه در تقلب دارند یکی شده است و یا با نمرات مدرسه شما همخوانی ندارد پس معلوم است تقلب کرده‌اید؛ آنجا یک شاگرد تنبل بوده‌ای، اما اینجا پزشکی قبول شده‌اید!»

وی ادامه داد: این موارد را به عنوان «دلایل شبهه» مطرح می‌کنند و به هیات تخلفات می‌برند و به فرد مشکوک به تقلب تکلیف می‌کنند که دو یا سه مورد از مواد امتحانی را آزمون بدهد. حال اگر فرد مورد نظر به هر دلیلی نمره مورد نظر را نیاورد محروم می‌شود و می‌آید به دیوان عدالت شکایت می‌کند.

وی افزود: در اینجا دو رویکرد وجود دارد؛ یکی این است که ما بگوییم در آزمون مجدد دانشجو نمره نیاورده پس رای هیات درست است. رویکرد دیگر این است که قانونگذار آمد گفت رویکرد اول اشتباه است! و در استفساریه ماده ۱۱ (قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری) اعلام کرد کسی که سر کلاس است دیگر «داوطلب» نیست و کسی حق ندارد از او آزمون مجدد بگیرد، او «دانشجو» است، چند سال گذشته، بعد آمده‌اید می‌گویید باید آزمون مجدد بدهد.

وی تاکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها از این قضیه واقعا نگرانند و خبر‌هایی شنیده‌ام که نمی‌دانم صحت دارد یا نه که بعضی افراد حتی دست به خودکشی زدند، زیرا فشار روانی زیادی بر آن‌ها وارد است؛ لذا رویکرد قانونگذار این است که در اینجا، این‌ها «داوطلب» محسوب نمی‌شوند و «دانشجو» هستند و هیات رسیدگی به تخلفات هم حق رسیدگی ندارد. دیوان عدالت هم بر اساس نظر قانونگذار باید ورود و رسیدگی کند.

مظفری افزود: ما در این باره چند جلسه گذاشتیم. جلسات متعددی در کمیسیون اصل ۹۰، چندین جلسه در خود دیوان عدالت و جلساتی در شورای نگهبان که حقوقدانان در آن حضور داشتند و به نوعی می‌خواستیم دوستان را متقاعد کنیم، بررسی و یک کار کارشناسی شود و تقریبا همه معتقدند که استفساریه برای همین افراد آمده است، قانون آن‌ها را «داوطلب» تشخیص نداده است و سازمان سنجش حق نداشته آن‌ها را به هیات رسیدگی به تخلفات ببرد و باید به کلاس‌های درس خود برگردند. دیوان عدالت هم شروع به صدور آرا در این زمینه کرده است و طبعا پیگیری می‌کنیم تا آرا اجرا شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
رای وتشخیص علمای مذکور دربالا بدین نحوه که حالا که اسم متقلب از داوطلب به دانشجو تغییر کرده استحاله صورت گرفته وپاکه "یعنی"شماتقلبتو کردی فقط شانس بیاری تا زمان استحاله کسی متوجه نشه ان شاءالله بزه
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
آره بابا....!حقه باز،کلاهبردار، متقلب ،مختلس،دزد،شیاد،خائن و....کلاخیلی کم داریم بالاخره لازمه
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بیخود نیست اختلاس مملکتو ورداشته
Hossein
۰۹:۰۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
میگم یه سوالی این سوال منو پخش کنین شرافتا...چرا تو راس هر کاری که میری این حوزه علمیه عزیز حضور دارن ،ینی متخصص همچین هستن .تو نفت پتروشیمی شرکتها فوتبال بازار محلس
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
واقعا سوال مهم و بجایی
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
شرافتا جوابی ام گرفتی؟
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دوستان قبل نق زدن درباره «اصل برائت» دو دقیقه جستجو و مطالعه کنید
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دیوان عدالت عین سهام عدالت فقط به کام خودیا عدالته !!!
عدالت در جمهوری اسلامی = با چی
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
زمینه تقلب را خودشان برای متقلبان جور کردن و متولی سیستماتیک این قضیه خود مسئولین هستن، پس حق باطل کردن قبولی متقلبان را ندارند که اگر قبولی آنهارو باطل کنن دانشجویان قضیه را لو خواهند داد پس به این نتیجه رسیدن که قبولشون کنن تا آب از آب تکون نخوره!!!
امین الله
۰۸:۳۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بحث خرید صندلی برای دانشجویانی هست رتبه برتری نبوده و در دوران دبیرستان هم برتر نبوده اند و در رشته های که در قالب آنها نمی گنجد قبول شده اند . . این موارد را هم پیگیری کنید جناب آقای مظفری .
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
یه نفر بگه چرا یه فرد روحانی بایذ در مورد کنکور نظر بده
منتظر
۰۸:۲۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
کل متخلفان مشغول کارند
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
احسن به این دیوان عدالت.راستی یک سیصد چهارصد نفری هم هستند که نسل اندر نسل مفلس بودن ولی تو این چهل سال اخیر یک دفعه آقا شدن و پولشان از بیل که نه از لودر بالا میرود.اینها مشکوک به چی هستن جناب رسیدگی کنید....لطفا
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
کسانی که اختلاس کردند تکلیفشون چیه؟
ناشناس
۰۶:۳۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
دانشگاه ما از 30 نفر نود درصدشون تقلب میکنند. خیلی ساده موبایل میزارن کنار پاشون تقلب میکنند
ناشناس
۰۶:۲۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
تقلب کنید، تلاش نکنید هم به دانشگاه برمیگردید،مشروط هم بشوید اشکال نداره مدرکتون رو میگیرید.
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
این بابا چرت و پرت میگه هر کی تقلب کرده در هر مرحله از تحصیل باید اخراج بشه چه اسمش داوطلب باشه چه دانشجو
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
خدایا عدالت از در و دیوار این مملکت میباره
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
پس مفت چنگ اونا که متقلبن و پولدار‌. چطور یکی که تا دیروز زیست را با صاد مینوشته امروز سر کلاس پزشکی بشینه؟
بهزاد
۲۲:۳۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
دم قانونگذار محترم گرم، هوای متقلبین گرامی و طفلک رو هم دارن، مبادا نظام تحصیلی طبقاتی مملکت از استعداد درخشانشون محروم بشه
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
با متقلب باید برخورد شود حق دیگران را ضایع کرده
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
فرزند من معدل دیپلم را بجای کاردانی که کلاً لیسانسش پیوسته بود ثبت کرده بود در اولین روز ورود به دانشگاه عذرش را آوردن .
هادی حسینی نسب
۲۱:۵۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
بوضوح دارن از فرزند متقلب خودشون یا آشنایانشون دفاع میکنند. چطور ممکنه فردی که مشکوک به تقلب هست بره پزشکی. یعنی ریشه ایرانو با این درک سست از قوانین دارن میزنن. خون ما بجوش اوموه از دیدن و شنیدن این حرفا. فکر نمیکنن که این فرد بیسواد که وارد دانشگاه شده همون فردیه که فردا رشوه میگیره و هزار خلاف دیگه میکنه.
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
با این حساب اونی هم که دزدی می‌کنه نباید بره زندان.یک بار هم خودتون رو بذارین جای اون بچه و خانواده ای که یک سال جون کنده و درس خونده اما به خاطر تقلب یک مشت دزد نتونسته بره دانشگاه.اونم شاید خودکشی کرده باشه
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
سهمیه داشته باشه چی
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
میدونی شدنی نیست ولی خب پول منبرت درمیاد
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
افرادی که با تقلب و پول در آزمون سراسری قبول شدند به کلاس درس برگردند .
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
کی می‌خواین دست از نق زدنای الکی و هم زدن بردارید؟ یا حرف مفیدی بزنید یا سکوت کنید.
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
کل حرفش همین بود چون اون متقلبین از فرزندان و مرتبطین با حکومت هستن هرکاری دلشون بخواد میکنن و نوش جونشون تا چشم مردم کور بشه چند روز پیش کامنت گذاشتم که اگه امام زمان ظهور کنه همه این حکومت میشن بر ضدش چون منافعشون با حضور حضرت آقا به خطر میوفته