سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

باید برای انعکاس بین‌المللی دادگاه منافقین کاری انجام می‌شد

یک پژوهشگر گفت: ‌اقدام قوه قضائیه برای برگزاری دادگاهی پیرامون جنایات مجاهدین خلق صحیح بود اما این دادگاه باید در سطح بین‌المللی انعکاس داده می‌شد.

جواد منصوری پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی در ارتباط با برگزاری نخستین جلسه دادگاه اعضا و سرکرده گروهک تروریست منافقین اظهار کرد: اقدام قوه قضائیه در مورد برگزاری دادگاهی پیرامون جنایات سازمان مجاهدین خلق اقدام به جا و صحیحی است، اما نکته مهم قضیه آن است که این کار بسیار با تاخیر انجام شده است.

وی گفت: اکنون شاید برخی از مستندات، اموال و اشیایی که می‌توانست در این دادگاه به عنوان سند زنده مورد استفاده قرار گیرد، از بین رفته باشد و موضوع دوم آن است که برای چنین دادگاهی معمولا مقدماتی را در دادگاه‌های بین‌المللی توسط حقوقدان‌های بینالمللی و دستگاه‌های دولتی دیگر در نظر می‌گیرند؛ که آن‌ها نیز زمینه‌هایی داشته باشند. حتی‌ آن‌ها می‌توانند به عنوان ناظر و یا موافق و  مخالف در دادگاه حاضر باشند.

سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: اکنون این گونه نیست و متاسفانه این دادگاه مصرف داخلی دارد و نمی‌تواند انعکاس بین‌المللی داشته باشد، زیرا هیچ زمینه‌ای برای آن دیده نشده است. اکنون در ژنو و نیویورک باید حقوقدان‌ها جمع می‌شدند و در وهله اول دادگاهی مقدماتی در آن جا تشکیل می‌شد و بعد در تهران ‌دادگاه برگزار می‌شد.

وی تاکید کرد: به هر حال اکنون اقدام مثبتی است که شکل گرفته و باید ببینیم نتیجه این اقدام چه خواهد شد. به‌نظر  می‌رسد زمینه‌های لازم برای این دادگاه دیده نشده است . شاید این دادگاه تنها از لحاظ رسانه ای در تاریخ ثبت شود.

منصوری گفت:‌ اعضای سازمان منافقین بیش از ما به جنایات و مفاسد در این سازمان اطلاع دارند و اگر ما کلیات را می‌دانیم آن‌ها جزئیات این جنایات را می‌دانند و ما دادگاه را برای آن تشکیل می‌دهیم تا پلیس بین‌الملل، دادگاه بین‌المللی و دیوان دادرسی لاهه به میدان آیند و برخورد کنند.

وی درباره بازگرداندن اعضای گروهک منافین به ایران و محاکمه آن‌ها گفت:‌ باید مقدمات این کار فراهم می‌شد. یعنی با سازمان‌های بین المللی حقوقدان‌های سرشناس دنیا سازمان‌های حقوقی دولت‌ها هماهنگ می‌کردیم و کمک می‌کردند و کاری مشترک صورت می‌گرفت و در آن صورت این اتفاق ممکن بود. کاری که در بوسنی درباره جنایت کار مشهور صرب انجام شد و نتیجه داد و ما هم باید همان اقدام را انجام دهیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.