سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش قدرت پرداخت تسهیلات دهی بانک‌ها ناشی از فضای غیر مولد در کشور است

مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش قدرت پرداخت تسهیلات دهی بانک‌ها ناشی از ایجاد فضای غیر مولد در کشور و ناترازی بانک‌ها است.

نعمتی مشاور وزیر اقتصاد در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص کاهش قدرت پرداخت تسهیلات‌دهی بانک‌ها گفت: کاهش قدرت وام دهی بانک‌ها ناشی از منابع و پول‌هایی است که در فضای خارج از فضای مولد کشور است.

او افزود: بخش عمده‌ای از این منابع در خارج از فضای مولد است و بسیاری از نابسامانی‌ها در بحث‌های اجتماعی به دلیل ناترازی بوده است‌ که‌ در همایش در خصوص آن صحبت خواهد شد.

وی گفت: ناترازی نظام بانکی بیش از یک دهه است که در اقتصاد ایران ریشه دارد. 

او تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند که مالیات از تورم اخذ می‌‌شود اما مالیات از ثروت‌های مردم که از طریق فعاليت‌های غیر مولد ایجاد شده اخذ می‌شود و فضا را برای فعالیت غیر مولد سخت می‌کند.

نعمتی درباره راهکارهای کنترل نقدینگی و پایه پولی اظهار کرد: رقم ۷هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در ۵۰ سال ایجاد شده و ۱۳۰ هزار برابر شده است که اگر به تولید ربط داشت باید یک اتفاق مثبتی در اقتصاد کشور رخ می داد اما زمانی که رشد اقتصادی یک درصد را در نیم قرن داشتیم نشان می‌دهد این پول در فضای تولید استفاده نشده است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست گفت: در دو سال گذشته که دولت سیزدهم مستقر شده، شعار جدی در حوزه معیشت، اقتصاد و نظارت بر دانش سیاست‌گذاری اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و گفت‌وگو‌های زیادی انجام شد.

به گفته مشاور وزیر اقتصاد تاکنون نقشی که در اقتصاد جهانی برای اقتصاد ایران در نظر گرفته شده بود نقش تأمین نهاده‌های تولید از منابع خام طبیعی برای کشور‌های توسعه یافته بود و در حدود ۵۰ سال گذشته همین ساختار حفظ شده بود در حالی که می‌خواهیم ریل بخش اقتصادی ایران در اقتصاد جهان را تغییر دهیم و فضای دانش‌بنیان را بر آن حاکم کنیم.

نعمتی همچنین به وجود ناترازی‌های اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: ناترازی در زمینه بانک، ارز، مالیات، رفاه، بودجه‌ریزی و انرژی وجود دارد؛ همچنین در زمینه نقش‌آفرینی اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی مسائلی وجود دارد که به وسیله کارشناسان اقتصادی در دو روز همایش راهکار‌هایی ارائه می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.