سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقشه‌های موقعیت مکانی چه مزایایی برای بشریت داشته‌اند؟

نقشه‌های موقعیت مکانی دیدگاه ما را نسبت به جهان تغییر می‌دهند.

گزارشی از وب‌سایت «noozhawk» به مزایای نقشه‌های موقعیت مکانی و این که چگونه زندگی انسان‌ها را راحت‌تر کرده‌اند، پرداخته و توضیح داده است که ارزش صنایع مرتبط با اطلاعات جغرافیایی بالغ بر ۲۸ میلیارد دلار است.

این گزارش خاطرنشان کرده است که زندگی روزانه معمولاً بدون توجه به ادغام یکپارچه فناوری، از طریق ابزار‌هایی مانند بررسی آب‌وهوا یا اخبار، یا یافتن مسیر‌هایی برای رسیدن به اماکن مد نظر می‌گذرد.

این گزارش می‌افزاید٬ این راحتی‌های مدرن به یک عنصر کلیدی بستگی دارند: نقشه برداری سیستماتیک ماهواره‌ای از طریق سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS).

بر اساس این گزارش، ابزار‌های نقشه برداری مبتنی بر رایانه، داده‌های جغرافیایی را ذخیره، تجسم و تفسیر می‌کنند و بینش‌های چند لایه‌ای را در مورد اطلاعات مربوط به مکان‌های روی زمین، از جاده‌ها و شرایط آب و هوایی گرفته تا حرکت حیات وحش و الگو‌های جامعه ارائه می‌دهند.

این وب‌سایت تاکید کرده است که گسترش سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی فراتر از تلفن‌های هوشمند است؛ زیرا در صنایع، تلاش‌های علمی و تحقیقات اجتماعی، از هدایت لجستیک محصول گرفته تا کمک به اپیدمیولوژیست‌ها در ردیابی بیماری‌ها و کمک به برنامه‌ریزان شهری در توسعه استراتژیک، کاربرد دارد.

بر اساس این گزارش، ریشه‌های علم GIS به دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ برمی‌گردد، زمانی که به عنوان پردازشگر داده‌های مکانی ظهور کرد، یک پروژه فنی که از رایانه‌ها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی استفاده می‌کند.

این وب‌سایت می‌گوید: در چند سال گذشته، مؤسسات تحقیقاتی تخصیص‌هایی را برای حمایت از تحقیقات مرتبط با GIS که شامل جغرافیا، علوم رایانه و مردم‌شناسی می‌شود، بسیج کرده‌اند، سپس به حوزه‌های متنوعی مانند جامعه‌شناسی، علوم حفاظت و مهندسی گسترش یافته‌اند.

کارشناسان تخمین زدند که اکوسیستم GIS نشان دهنده صنعت ۲۸ میلیارد دلاری است که توسط سرمایه گذاری‌های استراتژیک هدایت می‌شود.

بر اساس این گزارش، دانشگاه کالیفرنیا، یک دانشگاه پیشرو در تحقیقات و آموزش GIS، به طور استراتژیک از تلاش‌های توسعه GIS در مناطق مختلف، اعم از مطالعه واکنش‌های آتش‌سوزی، حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی، مدیریت منابع طبیعی، و حمل‌ونقل بهداشت عمومی و دامپزشکی حمایت می‌کند.

این وب سایت در پایان نوشته است: ادغام هوش مصنوعی با سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را ارائه می‌دهد و قابلیت‌های پیش بینی برای ایجاد دوقلو‌های دیجیتالی را ارائه می‌دهد که سناریو‌های دنیای واقعی را تقلید می‌کنند.

منبع: وب سایت noozhawk

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
واقعا اپلیکیشن‌های موجود ایرانی هم در این زمینه خوب عمل کرده اند و جای تشکر و تقدیر از آنها دارد.
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
اطاعت بجز خدمت خلق نیست