سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۴۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های آبخیزداری استان سمنان اختصاص یافت

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این استان اختصاص یافت.

محمد راستین معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت:  اجرای این طرح‌ها می‌تواند اهداف مدیریت جامع آبخیزداری را عملیاتی کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع بروز خسارت سیل می‌شود، ابراز کرد: طبق مطالعات تفصیلی - اجرایی و همچنین ارزیابی اثربخشی اجرای عملیات پیش‌بینی شده به میزان ۴۰ درصد از خسارت‌های متحمل برحوضه‌های آبخیز را کاهش می‌دهد.

وی به قرارگیری استان سمنان در نوار غربی - شرقی دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز اشاره کرد و گفت: این استان یکی از مناطق سیل‌خیز کشور محسوب می‌شود که همین امر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوضه‌ها را اجتناب ناپذیر کرده است.

ساخت پنج هزار سازه آبخیزداری در استان سمنان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون بیش از پنج هزار سازه آبخیزداری در سطح حوضه‌های آبخیز استان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه طی سه دهه گذشته بیش از یکهزار سازه کنترل سیلاب و رسوب در استان سمنان ساخته شد، اظهار کرد: این سازه‌های سنگی ملاتی، سنگی گابیونی، بتنی و خشکه چین، رسوب از مبدا مسیل‌ها و رودخانه‌های مشرف به شهر و روستاهای را کنترل می‌کند.

راستین ادامه داد: طبق پژوهش‌های انجام شده میزان رسوب در بارش‌های مشابه و همچنین میزان دبی بعد از اجرای طرح و به دنبال آن رسوب‌های حاصله تا حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: این کاهش نشان دهنده اثر مثبت این عملیات و مطالعات انجام شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.