سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت فسیلی است نه مازوت سوزی

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ناشی از مازوت سوزی نیست، اظهار کرد: در نیروگاه‌های تهران به‌هیچ وجه مازوت سوزی رخ نمی‌دهد.

 

داریوش گلعلیزاده اظهار کرد: مطالبی مبنی بر اینکه علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی است، مطرح شد که نادرست است. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است البته اگر هم پلمب نبود، به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اگر مازوت مصرف شود، به‌خوبی قابل مشاهده و تشخیص است، ادامه داد: نیروگاه منتظرالقائم کرج هم تاکنون صرفا گاز مصرف کرده و به هیچ وجه مازوت نسوزانده است و این کار را نخواهد کرد.

رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در اصفهان هم دو نیروگاه داریم که امسال مازوت‌سوزی نداشته‌اند. نیروگاه شازند استان مرکزی هم مازوت مصرف نکرده است.

گلعلیزاده تاکید کرد: نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند و هر سال زمانی که با وارونگی دما مواجه می‌شویم، شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به قانون هوای پاک اظهارکرد: بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک درج شده است، در قوانین دو دهه گذشته نیز وجود داشت. از جمله این قوانین می‌توان به قانون توسعه حمل و نقل عمومی در مدیریت سوخت اشاره کرد که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف دیگر به وجود نمی‌آمد. برخی از این قوانین مربوط به مبحث ناترازی انرژی است و در صورت اجرایی شدن آن دیگر ناترازی انرژی نداشتیم. کیفیت سوخت نیز بهتر می‌شد.

به گفته رییس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است. ایران از نظر شدت مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است. با توجه به مصرف حجم زیادی سوخت فسیلی، در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و یا سکون دمایی رخ می‌دهد، کلانشهر‌ها دچار آلودگی هوا می‌شوند و منشا این آلودگی‌ها مازوت‌سوزی نیست.

وی افزود: امروزه تعداد خودرو‌های تک سرنشین افزایش یافته است. در این شرایط توسعه حمل و تقل عمومی می‌تواند بر کاهش مصرف سوخت تاثیر مثبتی داشته باشد چراکه اگر وسایل حمل و نقل عمومی در مسیر و در نزدیکی محل سکونت و کار افراد باشد همچنین ظرفیت مناسبی داشته باشد مردم می‌توانند با آسایش بیشتری تردد کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آلودگی ناشی از گازوئیله نه بنزین
ناشناس
۰۷:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اینکه خودروها دلیل اصلی برای آلودگی هستن شکی نیس ولی شما نقشه های کیفیت هوا را در اینترنت نگاه کنید آلودگی ببشتر برای شهرهایی است که نیروگاه دارن حتی شهرهای کوچک که انتظار میره هوای با کیفیت تری داشته باشن ولی بدلیل محاورت به نیروگاه آلوده تر هم هستن
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
هر کوفتی که هست به داد مردم برسید، مردیم از بی هوایی
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
مازوت همون سوخت فسیلی نیست عایا!؟ نفت کوره است دیگه
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
واقعا سوژه روز بود دمت گرم
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اما من که در اراک زندگی میکنم میدونم که فقط مازوت نیروگاه نیست. بلکه پالایشگاه ها هم از مازوت تولیدی خودشون برای گرم کردن استفاده میکنند. کوره های آجر پزی هم متأسفانه با مازوت کار میکنند. این موضوع در اراک صادق هست. در کمال تعجب فاصله صنایع آلاینده در اراک بسیار به شهر نزدیک و بعضا داخل محدوده شهر هستند. از طرفی باید این ضایعاتی ها رو هم ساماندهی کنند. به یک شهرک خارج شهر منتقل بشن و هر گونه آلایندگی رصد و برخورد بشه.
خواهشاً کوره های آجرپزی رو گازسوز کنید.
پالایشگاه ها هم از گازوئیل استفاده کنند نه مازوت بی کیفیت.
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
برای دروغ گفتنت چقدر گرفتی
مردم را چی فرض کردی خودتون هستید که فکر می کنید مردم نمی دونند و نمی بینند که نیروگاهها مازوت مصرف میکنند