سیدمحمدمهدی میرزاییقمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره دستاوردهای سفر شهردار تهران به پکن در حوزه برقیسازی ناوگان اظهار کرد: سفری که شهردار تهران به چین داشت موضوعات مختلفی را دنبال میکرد. خصوصا در حوزه حمل و نقل و زباله سوز دستاوردهای مفیدی داشت.
وی افزود: عمده صحبتها در سفر شهردار تهران به چین پیرامون برقیسازی ناوگان حمل و نقل شهری تهران بود. بر اساس تفاهمهایی که در این سفر صورت گرفته مقرر شد تا در حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس پایه گاز سوز به ناوگان حمل و نقل پایتخت افزوده شود و این در حالی است که تا به الان نه تنها در تهران بلکه کل کشور اتوبوس پایه گاز سوز نداشتیم. البته این مورد نباید با اتوبوسهای دوگانه سوز اشتباه گرفته شود.
میرزاییقمی با اشاره به دیگر دستاوردهای سفر شهردار به چین ادامه داد: ۱۰ هزار ون برقی، ۱۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار موتور سیکلت برقی به واسطه این سفر قرار است که به ناوگان حمل و نقل شهر تهران اضافه و جایگزین ناوگان فرسوده بشوند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سوال که اگر این وسایل نقلیه وارد پایتخت شود چه تأثیری در کاهش آلودگی هوا خواهند داشت، عنوان کرد: از جوانب مختلف این موضوع قابل بررسی است. ابتدا مسئله صرفهجویی سوخت است؛ خودروی برقی به صورت مستقیم از سوخت استفاده نمیکند و به دنبال آن شاهد کاهش مصرف سوختهای فسیلی خواهیم بود.
به گفته وی با ورود این ناوگان بر اساس مدلسازیهای انجام شده به طور متوسط در طول سال شاهد کاهش ۳۲۵ میلیون لیتر انواع سوخت خواهیم بود.
میرزاییقمی در توضیح صرفهجویی در مصرف سوخت تاکید کرد: با کاهش مصرف سوخت و برقیسازی خودروها سالانه شاهد حدود ۳۱ همت صرفهجویی خواهیم بود که ۹ همت آن مربوط به صرفهجویی سوخت و مابقی آن عواید صرفهجویی در انتشار آلودگی است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه مابهازای آلایندههایی که در هواست ارزش اقتصادی منفی وجود دارد که اثرات زیانباری بر سلامتی مردم دارد اظهار کرد: این عدد عمدتاً از منظر ذرات معلق است که بیشترین تأثیر منفی را روی سلامت مردم دارد. به صورت سالانه کاهش ۶۵ هزار تنی ذرات آلاینده را داریم.